Sälj på G

Jonteprissen

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2009
Hoj
Yamaha R1 - 99:a
Jag tänkte nu "sälja" hojen till flickvännen över denna mörka och kalla delen av året tills nästa säsong. Jag undrar nu om det bara är att skicka in ägarbytespapprena och sen är det klart eller är det nåt man skall tänka på?!

Hört nåt om något kravbrev som kan rammla ner i brevlådan som bara verkar drabba köparen. Kan någon vänlig själ förklara vad det är och hur man undviker det?
:)

Antar att du skall garageförsäkra " på henne?

Dålig ide om ni är skrivna på samma adress!

Och sen när du "köper tillbaka den på våren lär dom börja undra, vågar inte svara på vad som kan hända med ev ersättning i framtiden men vet inte om jag skulle våga chansa.

Ställ av hojen först, sen skriv ägarbyte till tjejen, inga problem.

Är kanske lite omoraliskt (att inte bidra med sitt strå till stacken MC-försäkringar) men dock ej på något sätt olagligt. Så inga problem med ersättning och dyl i framtiden som ovanstående inlägg pekar på.

skillnad är det med skenförsäkringar (skriva hojen på mormor i pajala och brassa helvete i tokholm innerstad)

Och sen när du "köper tillbaka den på våren lär dom börja undra, vågar inte svara på vad som kan hända med ev ersättning i framtiden men vet inte om jag skulle våga chansa.
Vem skulle börja undra? Finns det regler på var säljaren måste bo i förhållande till köparen? Och menar du på fullaste allvar att ett försäkringsbolag skulle neka ersättning för att man har varit ägare på samma hoj vid två olika tillfällen? :confused: Totalt nonsens, försäkringen gäller nuvarande ägare, vem som har ägt hojen tidigare skiter dom högaktningsfullt i!

Se till att ha hojen försäkrad från samma dag, om den inte är avställd. Då slipper vi en till tråd om trafikförsäkringföreningens höga avgifter :tummenupp

Har tidigare gjort precis samma sak tidigare och det hände ingenting!

Att det skulle skapa några problem vid försäljning är inget att oroa sig för heller!

Finns inga problem med att göra på det viset. De som påstår annat har inte en aning vad de pratar om. Även de stora bolagen ger detta tipset om man ringer och undrar hur man ska komma ur en årsförsäkring innan årsförfallodagen.

Det enda du måste tänka på är att antingen ställa av den i samband med ägarbytet, alternativt se till att "nya ägaren" har en ny/egen försäkring från samma datum ni skriver på ägarbyteslappen.

I annat fall får nya ägaren krav från trafikförsäkringsföreningen (saftiga belopp), för att hon inte har en trafikförsäkring på det fordonet hon äger.

I annat fall finns det inget att oroa sig för. Ingen som kan säga något, annat än att det är omoraliskt.

Lånar tråden lite :)
Säg att jag nu valde vid försäkringstillfället att välja att dela upp betalningen på två gånger och har nu betalat båda. Om jag nu "säljer" hojen får jag då tillbaka pengar eller hur funkar det?

Lånar tråden lite :)
Säg att jag nu valde vid försäkringstillfället att välja att dela upp betalningen på två gånger och har nu betalat båda. Om jag nu "säljer" hojen får jag då tillbaka pengar eller hur funkar det?

Du får tillbaka pengar motsvarande den tid du har återstående på försäkringen, samma om du betalt helår.

Dock delar de inte upp året jämnt i 12 delar utan sommarmånaderna värderas högre än vintermånaderna

Hej
Jag gör så här varje höst. Ingen som undrar på försäkringsbolaget. Enda nackdelen är att man får flera "ägare" om man ska sälja hojen sen.

Okey! Så om jag skriver över henne som ägare samt sätter ett kryss i rutan avställning och sedan skickar in papprena så ska det inte bli problem?!

Tack för alla svar!

Bör inte vara några som helst problem. :tummenupp

Pratade med försäkringstjejen när jag tecknade min nuvarande försäkring (som för övrigt tyvärr inte alls är gratis :gnissla ) och hon medgav att detta var ett "kryphål" i systemet som de inte kunde täppa till.

Bör inte vara några som helst problem. :tummenupp

Pratade med försäkringstjejen när jag tecknade min nuvarande försäkring (som för övrigt tyvärr inte alls är gratis :gnissla ) och hon medgav att detta var ett "kryphål" i systemet som de inte kunde täppa till.

Jo pratade själv med F-bolaget och de medgav samma sak. Är inte det minsta orolig över den biten. Är bara lite nojjig angående det där brevet:tungan

Okey! Så om jag skriver över henne som ägare samt sätter ett kryss i rutan avställning och sedan skickar in papprena så ska det inte bli problem?!

Tack för alla svar!

Säg att du skriver att ägarbytet sker 30/9 på pappret och kryssar i avställning i den lilla rutan. Sedan får dom pappret 32/9 så kommer hojen bli avställd den 32 och då får du betala till trafikförsäkringsföreningen dom två dagar som hojen var oförsäkrad. Åkte på detta själv på en bil jag fick nyss... Så ställ av hojen eller samma dag som du skriver att ägarbytet går in på.

Enklast är väl att ställa av hojen via internet. Sedan skickar du in ägarbytespappret.

Tack för alla svar!

Precis så ska man göra om man vill få en kul räkning från trafikförsäkringsföreningen. Avställningen gäller från att pappret har kommit fram och behandlas av myndigheten, ägarbytet gäller från skrivna datumet. Hon har alltså kört oförsäkrat några dagar.
Ställ först av via hemsidan, därefter skickas anmälan om ägarbyte in.
Är min rekommendation.

Hahaha just så var det ja;) Nu ställde jag av den via Transportstyrelsens hemsida och datumet på pappret få bli den 30:e sep så skickar jag det imorgon! Då ska väl ändå allt stämma??

Bekräfta gärna!=)

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...