Säkra handskar med bra ventilation

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
Hejsan,
Finns det några säkra handskar med bra ventilation?

Jag kör med Knox Handroid och tycker de funkar bra. Har inte kraschtestat dem än, men föregångaren som jag också använde gjorde sitt jobb när det behövdes.

Beror på vad du menar med bra ventilation. Kör själv med Dainese Full Metal Pro, vars efterföljare heter Full Metal D1 (http://www.dainese.com/eu_en/full-metal-d1.html) och det är nog svårt att hitta en säkrare handske än så. Det är ju en race-handske, vilket innebär att den har massor med skydd och förhållandeis bra ventilation, men inte har någon extra fodring. Man blir dock svettig när temperaturen närmar sig 30 grader och man står still eller cruisar fram i långsam stadstrafik.

Jag kör med Knox Handroid och tycker de funkar bra. Har inte kraschtestat dem än, men föregångaren som jag också använde gjorde sitt jobb när det behövdes.

Jag har kraschtestat dem, och det funkade bra. De hårda skydden i handflatan klarade av att kana långt på asfalt. Det är bara resåren på handleden som fick lite spännande slitage faktiskt. :näsblod

Luke Jones, BSB Supersport förare fastnade med handen under hojen och får bygga om en hand nu, köp inget skit.
(oklart vad Jones hade på sig för handskar vid tillfället, antingen Handroid eller Furygan)
https://twitter.com/luke82jones

jones.jpg

Kevlar, Zylon, Plast av rätt sort och som du säger titan gör ett bra jobb, men titans främsta fördel i mcskydd är att friktionen är låg och den kroppsdel som träffar marken (med titanskydd) glider undan, ist för att få grepp i asfalten.

Japanska Kushitani har Zylon i sina handskar, detta är troligen en av de top 5 säkraste handskarna som finns.
4596396081.jpg

Kör med held Phantom. Känguruskinn som är förstärkt med kevlar på utsatta platser och stingrockehud för att förhindra slitskador där det nöts. Riktigt nöjd.

Kör med held Phantom. Känguruskinn som är förstärkt med kevlar på utsatta platser och stingrockehud för att förhindra slitskador där det nöts. Riktigt nöjd.

Har haft Held Phantom med och har nu Held Phantom 2, med titan på knogarna. Är riktigt nöjd med båda jag med. Har vurpat med det första paret, men då var det ute i gräset på Kinnekulle, så det blev "bara" en bruten tumme. Tycker även ventilationen är bra.

Har haft Held Phantom med och har nu Held Phantom 2, med titan på knogarna. Är riktigt nöjd med båda jag med. Har vurpat med det första paret, men då var det ute i gräset på Kinnekulle, så det blev "bara" en bruten tumme. Tycker även ventilationen är bra.

Har vurpat med mina ute i trafiken men de höll så bra att jag kör vidare.. Ja ventilationen funkar bra med! Intressant med titan istället får bli nästa handske :tummenupp

Skum skada, ser ju ut som att det är knogskydden som stansat ut skaorna i handen. Om så är fallet så gör nog knogskydd av titan mest skada, på grund av styvheten.i materialet.

Tryck gör mindre skada ju större yta det blir fördelat över, så ett stort styvt titanskydd borde inte stansa hål i handen om det inte är alldeles jättemycket tryck på det. Det är väl om det kommer på högkant och klipper av handen som det blir riktigt otrevligt isf...

Det blev ett par Held Air Stream II.
Handskarna är väldigt sköna och förhoppningsvis slipper jag testa om de skyddar bra eller inte!
Tack för era tips!

Last edited:
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti