Säkerhetsutrustning - nackstöd

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Som undersköterska på rehab så är tjejen på mig om att ha så mycket skyddsutrustning som möjligt.
Något som hon tycker är väldigt konstigt med tanke på resten av skydden hojåkare har över lag är att nacken är väldigt oskyddad, tar den skada är man ju oftast rätt rökt.
Det enda hon har hittat är följande: http://www.leatt-brace.com/gpx_product.asp
Så nu frågar jag resten av folket här på forumet vad ni har för åsikter/erfarenheter på denna punkt.
Finns det andra nackskydd än det jag länkade till?
Vad har tex folk som tävlar?
Är inte nackskador så vanliga vid mc-krashar?
Hjälmen väger ju en hel del, vilket ju borde öka belastning på nacken vid stora krafter, vilket i sin tur ytterligare borde motivera ett nackskydd av nåt slag?

tror det skulle va jävligt konstigt att köra utan full rörelseförmåga i huvudoch nackpartiet, speciellt kurvor skulle bli en intressant utmaning :S

Jag startade tidigare en tråd under Utrustning, om just detta skyddet. Säljs i Sverige av KTM och BMW.
I början tyckte jag det var i vägen väldigt mycket, kändes inte alls skönt att ha det på sig och det var bökigt att sätta på sig. Men nu har man väl vant sig och det är lättare att sätta på sig.
Måste dock säga att vkvaliteten på skruvarna som man sätter fast de olika distansplattorna med var under all kritik. För ett skydd som kostar så pass mycket pengar förväntar jag mig att det ska hålla bättre.
Gick som inte att få gäng, och när det väl tog gäng så drog det snett vilket resulterade i att gängorna blev förstörda och skruven lossnade.
Möjligt att skruven var skadad eller så innan.
Förhoppningsvis får man aldrig användning för skyddet, men det verkar ju onekligen som att det hjälper.
Tydligen väldigt vanligt bland crossåkare framförallt i USA. Sen skulle väl en speedwayåkare köpa ett sådant nu efter den tragiska dödsolyckan på speedwaybanan.

MRJaggu:mjo, det ser väldigt bångligt ut, jag är mer inne på en sån där korv som F1-förare har runt halsen, eller den typen av stöd man får från sjukvåden om man har nackont som stödjer huvet och som man kardborrar ihop fram, om man ska ha nåt.

edit:den som söker skola finna *dunkar huvet i väggen*
fanns ju en del trådar om nackskydd redan, det från alpinestar som finns på http://grahns.se verkar ju enkelt och prisvärt samt inte så jävla fult =)

Last edited:
Mx -80 cc klassen i Usa är det tydligen krav på att man måste använda en "donut". Säljs t.ex av EVS. Det är en enklare typ av nackskydd i stil med många rally-åkare har.

Finns även en halv-fläskig variant som jag tror EVS säljer. Är något enklare än Ktm's variant. Kostar ca.250-350 $ i USA.

Har du en flickvän så borde hon tycka att du ska ha susp också :)
Letar själv efter en lämplig.(flickvän och susp) Finns en tråd i ämnet om du vill läsa mer.

någon som vet om detta hjälper om man redan har en skadad nacke?

har två kotor som har fått duktigt med stryk o har då problem att köra med r1an, i värsta fall får man väl sälja o hitta nåt med annan körställning

alla tips e guld värda

någon som vet om detta hjälper om man redan har en skadad nacke?

har två kotor som har fått duktigt med stryk o har då problem att köra med r1an, i värsta fall får man väl sälja o hitta nåt med annan körställning

alla tips e guld värda

Ser inte hur den skulle göra det tyvärr. Det är ju tänkt att den inte ska inverka alls vid vanlig körning utan endast om man kör omkull. Skyddet ska hindra att nacken bryts.
Det ger alltså inget stöd vid vanlig körning.

Last edited:
Jag hade nog valt susp. och bröst/magplattor före nackskyddet. Fast det ena behöver ju inte utesluta det andra.

Skulle inte ett sådant skydd riskera att orsaka en hävstångs-effekt (i.o.m hjälmkanten) på nacken och separera kotorna vid krasch?

Iaf om huvudet bryts bakåt så känns det som att risken för det blir överhängande.

:va

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...