Säkerheten på Sviestad

Status
Ej öppen för fler svar.
Rullar hellre runt i lecakulor än i gräset... Man behöver kanske inte ha en halvmeter leca..
 
sunkan skrev:
2167461 Rullar hellre runt i lecakulor än i gräset... Man behöver kanske inte ha en halvmeter leca..

Självklart är leca bättre och alla förslag välkomnas varmt. Men som det ser ut där har du inte många meter till jordvallen. Jag kan se framför mig att lecan då kastar av föraren som flyger in i gräsvallen. Jag ska åka ut i dag och titta på det hela och bilda mig en uppfattning.

björn
 
leca har jag sett är bra, så länge det är "rakt fram" oberoende hastighet.

Visst, hojen kanske inte blir så snygg, man riskerar att slå av benen när det tar stopp i lecan och man flyger iväg. (slå av benen är "nog" bara möjligt i HÖG hastighet, alltså mot styret, inte helt troligt men möjligt)

Hur det sen blir när man åker av "snett" vet jag inte, men allt är nog bättre än en jordvall där det tar STOPP.

Många har också klarat sig bra efter att ha åkt ut i gräset och kommit in igen på banan, hade det då varit leca där hade de ju trillat obönhörligen.


jag har just nu bara ett råd att ge alla förare (en lärdom jag den hårda vägen lärde mig efter vattenplaning i alldeles för hög hastighet...) är att, har man inte kontroll på motorcykeln och man kan ana att man inte klarar av återfå den.
När en sån olycka är framme, släng dig av hojen, kom så långt bortifrån den som möjligt.
Hojen kan man köpa ny, kroppen fixar många skador, dock långtifrån alla...
 
Last edited:
En fråga!

Oftast finns det ambulanspersonal på bankörningar men jag har även konstaterat att det vid några tillfällen enadst funnits folk från Röda korset...
Röda korset i all ära men det känns ju lite tryggare med ambulanspersonal med sjuksyrreutbildning,utrustning m.m

Vad gäller beträffande den biten för de som arrangerar bankörningar?
 
Att KÖRA av banan är bland det absolut farligaste man kan "råka" ut för på bana, för att inte tala om i trafiken. Det kommer aldrig att gå att bli av med, du har alltid ett slut på asfalten någonstans, om det sedan är en kant eller ett banslut så är det bättre att ta i eller svänga så man kraschar än att styra ut i terrängen...(oftast). Att sedan ha koll på säkerheten på cykeln är givetvis a och o för egen säkerhet...och andras, innan man entrar banan! Endel av tjusningen med banåkningen är ju att kunna ta i allt vad det går, och köra i farter man absolut inte skulle gjort i trafiken, men det är något man måste bygga upp, och tänja försiktigt. Det finns inte någon bana som klarar att man "kör av" i hög hastighet, allt går inte att förebygga, tyvärr!
Att bygga om alla banor till rondeller vore att ta bort poängen med att köra på bana... :( Men att ha Stora avåknings zoner och sandfållor bör vara av högsta prioritet. Knutstorp är ju ett otäckt exempel...har själv smakat på däcksbarriären vid bankanten där...
 
håkan skrev:
2167370
Nåt som är betydligt billigare till en början är "lära sig köra fort" kurser och ökat riskmedvetande hos oss förare.


Personligen tror jag just det är en viktig bit. Jag tycker det ska ställas högre krav för att få licens. Sedan jag började med rr har jag stött på skrämmande många som inte har koll på hur man tex. bromsar.

Ofta kan man ju ganska tydligt se om en förare är väldigt osäker. Konstiga spårval, vingligt, bromsar extremt tidigt, tittar bakåt innan kurva osv. Träningsansvarig borde kunna plocka av dem från banan och gå igenom lite teknik osv. Och säkert finns det väl alltid någon som kan ta sig ann en sådan förare och visa lite spår och ligga bakom några varv och ge tips. Inte så tidskrävande insatts men den kan vara nog så betydande.
 
Bra att diskussionen om säkerhet tas upp, trist bara att det sker i "efterhand".

En fråga, hur skulle det vara med något nät á la störtloppsbanor. Skulle skydda från att dunka i vallen/berget något, och bör väl kunna fixas fram rätt snabbt?
 
För att stoppa en MC på 200 kg som kommer åkande/kanande i 200+ km/h kräver ganska kraftigt material.
Det ska ju även hindra MC:n från att studsa ut på banan igen.
 
HansJ skrev:
2167569 Bra att diskussionen om säkerhet tas upp, trist bara att det sker i "efterhand".

En fråga, hur skulle det vara med något nät á la störtloppsbanor. Skulle skydda från att dunka i vallen/berget något, och bör väl kunna fixas fram rätt snabbt?

Skulle kunna vara en idé faktiskt, behöver inte vara så långa, men flera tvärställda på rad skulle kunna bromsa upp tillräckligt. Sen är inte jag man nog att avgöra att det blir säkrare eller inte.
På Sm't brukar det dock vara en air-fence i bergskurvan som hjälper till.
Kanske soft-fence alá knutstorp skulle vara något för sviestad permanent, eftersom airfencen inte är tillgängliga för träningar.
 
Det är mycket tragiskt att olyckor, som på olika sätt påverkar flera människor, händer.
Samtidigt blir jag lite förbluffad över aningslösheten i många inlägg.

SJÄLVKLART är det farligt att köra i höga hastigheter var än man gör det, även om det för allas säkerhet är bäst att göra det på bana.
SJÄLVKLART skadas kroppen när den slår i något i hastigheter över det man kan springa. Genom årtusendena har det varit den maximala hastigheten för en människokropp.
SJÄLVKLART är det den som framför fordonet som ska anpassa sig till sin egen och sitt fordons förmåga.
SJÄLVKLART ska man ha större marginal om man vet att man passerar en farlig sektion.
SJÄLVKLART skulle det gå att fixa helt säkra banor om man använder spårbundna fordon med positiv låsning (så de inte kan lätta), men vem vill ha det?

Inga säkerhetssystem i världen hjälper dock mot aningslöshet och dumhet.
Även utan dessa ingredienser kommer det att hända olyckor så TÄNK när ni kör; det är den bästa säkerhetsåtgärden!
 
håkan skrev:
2167475 jag har just nu bara ett råd att ge alla förare (en lärdom jag den hårda vägen lärde mig efter vattenplaning i alldeles för hög hastighet...) är att, har man inte kontroll på motorcykeln och man kan ana att man inte klarar av återfå den.
När en sån olycka är framme, släng dig av hojen, kom så långt bortifrån den som möjligt.
Hojen kan man köpa ny, kroppen fixar många skador, dock långtifrån alla...


Det här tycker jag är ett klokt råd... Stefan var inte mcyket äldre än jag, och jag vet inte hur stor erfarenhet han hade av hojkörning, men jag tror att den här insikten är något som kommer med erfarenhet. Det är inte desto mindre konstigt att ingen nämnt något om exv fallteknik eller så innan...

998 skrev:
2167519 Att KÖRA av banan är bland det absolut farligaste man kan "råka" ut för på bana, för att inte tala om i trafiken. Det kommer aldrig att gå att bli av med, du har alltid ett slut på asfalten någonstans, om det sedan är en kant eller ett banslut så är det bättre att ta i eller svänga så man kraschar än att styra ut i terrängen...(oftast). Att sedan ha koll på säkerheten på cykeln är givetvis a och o för egen säkerhet...och andras, innan man entrar banan! Endel av tjusningen med banåkningen är ju att kunna ta i allt vad det går, och köra i farter man absolut inte skulle gjort i trafiken, men det är något man måste bygga upp, och tänja försiktigt. Det finns inte någon bana som klarar att man "kör av" i hög hastighet, allt går inte att förebygga, tyvärr!
Att bygga om alla banor till rondeller vore att ta bort poängen med att köra på bana... :( Men att ha Stora avåknings zoner och sandfållor bör vara av högsta prioritet. Knutstorp är ju ett otäckt exempel...har själv smakat på däcksbarriären vid bankanten där...


Jag helt och fullt med här. Man kör på egen risk, så är det bara, och som vuxen människa bör man vara medveten om riskerna med det man sysslar med, och göra en avvägning huruvida det är värt det.
Nu säger jag inte att Stefan fick skylla sig själv, det är inte det jag vill säga, men det hjälper liksom inte att bojkotta Sviestadbanan. Jag har aldrig sett en perfekt bana och kommer nog aldrig att göra det, heller... Det vi kan göra är att minska riskerna, men det kommer aldrig att bli helt riksfritt att köra i 200+... På något som helst fordon.

oFFkeFF skrev:
2167599 Skulle kunna vara en idé faktiskt, behöver inte vara så långa, men flera tvärställda på rad skulle kunna bromsa upp tillräckligt. Sen är inte jag man nog att avgöra att det blir säkrare eller inte.
På Sm't brukar det dock vara en air-fence i bergskurvan som hjälper till.
Kanske soft-fence alá knutstorp skulle vara något för sviestad permanent, eftersom airfencen inte är tillgängliga för träningar.


Ett problem kan vara hur dylika nät fästs. Vanligen mellan någon slags pinnar? Vem vill ha ett gäng rejäla stolpar utmed långrakan? :gnissla
 
håkan skrev:
2167370Roadracing ÄR en farlig sport.

Ironiläge PÅ
Istället för att bygga om banorna och göra dom "långsammare" kan väl alla köra 125Std hojar istället?
Ironiläge av

Man själv är alltid ytterst ansvarig för det man håller på med...

Om jag kommer till en bana som jag anser har så dålig säkerhet runt banan att jag vill köra där, då gör jag inte det.
Dina inlägg om säkerhet och ansvar är så korkade och osmakliga att de borde raderas av moderatorn. Cynismer av detta slag dagen efter en förare har dött efter att ha hamnat utanför Sviestads asfalt i den smala högfartsknicken är bara för mycket. Herregud.
 
Mad Moose skrev:
2167559 Personligen tror jag just det är en viktig bit. Jag tycker det ska ställas högre krav för att få licens. Sedan jag började med rr har jag stött på skrämmande många som inte har koll på hur man tex. bromsar.

Ofta kan man ju ganska tydligt se om en förare är väldigt osäker. Konstiga spårval, vingligt, bromsar extremt tidigt, tittar bakåt innan kurva osv. Träningsansvarig borde kunna plocka av dem från banan och gå igenom lite teknik osv. Och säkert finns det väl alltid någon som kan ta sig ann en sådan förare och visa lite spår och ligga bakom några varv och ge tips. Inte så tidskrävande insatts men den kan vara nog så betydande.


Håller helt och fullt med... Väldigt många förare är oerfarna, bara det är en risk i sig. Jag tror inte det finns någon som kan gå direkt ut på en bana och helt lugnt anpassa sig till att hantera farter över 200 km/h utan någon slags uppvärmning, eller gradvis anpassning. Det har gått hittills, men igårkväll gick det inte. Jag vill minnas att det var på andra varvet Stefan körde av, andra passet. I mina ögon kan man inte ha "kommit in i" själva körstilen och hastigheten riktigt ännu då, speciellt inte som han tog licens i våras samtidigt som jag och detta var hans andra bankörning...

Nu vet ingen vad den här fruktansvärda olyckan berodde på, vi kan bara spekulera, men jag tycker vi alla (även vissa förare här som har väldigt mcyket kritik att komma med -- ingen har fan sagt något sådant så jag hört förut?) måste jobba för att det här inte ska hända igen.

Som någon skrev ovan, ni som är där ute och kör, ni har också ett ansvar, att se till att ni inte är en fara för er själva eller någon annan, för ärligt, vi kan inte göra annat än finnas där när olyckan väl har hänt...

//Syss
funktionär i LMS RR
 
Syss skrev:
2167639
Ett problem kan vara hur dylika nät fästs. Vanligen mellan någon slags pinnar? Vem vill ha ett gäng rejäla stolpar utmed långrakan? :gnissla

Killen menade väl ändå inte ett par stolpar.

Som de har på alla störtloppsbanor.. mjuka pinnar.
De funkar ju på de som kraschar i 100 km/h i störtloppsbacken varför skulle det inte funka för oss...??

mycket bra idé tycker jag. Dessutom billig..
 
HansJ skrev:
2167569 Bra att diskussionen om säkerhet tas upp, trist bara att det sker i "efterhand".

En fråga, hur skulle det vara med något nät á la störtloppsbanor. Skulle skydda från att dunka i vallen/berget något, och bör väl kunna fixas fram rätt snabbt?


Det har man på supermotardbanan i Örebro, någon sa även till mig at alla permanenta cross och motardbanor måste ha det sedan en tid tillbaka men det är som sagt bara vad någon sa och om det stämmer eller ej vet jag inte.
 
Ett problem kan vara hur dylika nät fästs. Vanligen mellan någon slags pinnar? Vem vill ha ett gäng rejäla stolpar utmed långrakan? :gnissla[/QUOTE]
De pinnar/stolpar som används i störtlopp verkar ge efter ganska bra för
en herrelös kropp.
 
Nyteknik skrev:
2167656 Dina inlägg om säkerhet och ansvar är så korkade och osmakliga att de borde raderas av moderatorn. Cynismer av detta slag dagen efter en förare har dött efter att ha hamnat utanför Sviestads asfalt i den smala högfartsknicken är bara för mycket. Herregud.


Ursäkta mig? Du har väldigt mycket att säga om säkerheten på banan, jag kan då inte påminna mig att jag någonsin hört det förut. Det här är mina helt personliga åsikter och jag representerar inte på något sätt LMS när jag säger det, men jag tycker du är ganska skenhelig...
Det är väldigt intressant att du, som tydligen är så djupt engagerad i bansäkerheten här i Sverige, inte framfört dina åsikter tidigare och helt enkelt jobbat för bättre säkerhet.

Men det är ju skönt att du bryr dig nu.

//Syss
 
Syss skrev:
2167639 Ett problem kan vara hur dylika nät fästs. Vanligen mellan någon slags pinnar? Vem vill ha ett gäng rejäla stolpar utmed långrakan? :gnissla

Tar man lagom tjocka pinnar och slår ner dem kanske 2 dm så går de antingen av eller böjs upp ur hålet vid påkörning. I motardsammanhang med något lägre farter än rr verkar det fungera bra.

Men visst, kommer man glidandes längs med marken och träffar en pinne så gör det säkert jävligt ontm, men har man näten en bit från banan på avåkningszonernas utsidor är det nog bättre att träffa stolpen än det som finns utanför nätet.
 
erik skrev:
2167694 Tar man lagom tjocka pinnar och slår ner dem kanske 2 dm så går de antingen av eller böjs upp ur hålet vid påkörning. I motardsammanhang med något lägre farter än rr verkar det fungera bra.

Men visst, kommer man glidandes längs med marken och träffar en pinne så gör det säkert jävligt ontm, men har man näten en bit från banan på avåkningszonernas utsidor är det nog bättre att träffa stolpen än det som finns utanför nätet.

Jag tycker det verkar bra... Finns ju pinnar med en fjäder längst ner som bara böjs när den blir träffad. Först lecakulor sen ett skyddsnät.

De e bara att beställa....
 
erik skrev:
2167694 Tar man lagom tjocka pinnar och slår ner dem kanske 2 dm så går de antingen av eller böjs upp ur hålet vid påkörning. I motardsammanhang med något lägre farter än rr verkar det fungera bra.

Men visst, kommer man glidandes längs med marken och träffar en pinne så gör det säkert jävligt ontm, men har man näten en bit från banan på avåkningszonernas utsidor är det nog bättre att träffa stolpen än det som finns utanför nätet.


Problemet är att Stefan slog i nätet ovanpå vallen igår, det tog väldigt plötsligt stopp och i de farterna, herregud, det går inte att beskriva. I krocken slog han till och med av en av pinnarna till staketet...

Jag kan inte se hur det skulle kunna öka säkerheten, men det är bra att ni engagerar er och ger förslag, till sist kanske vi kan komma på något..
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top