Säga till småskitar på bussen?

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Vågar ni säga till småskitar som bråkar med medpassagerarna på bussen?
Eller flyttar ni på er till en annan plats?

/M

Ja, det vågar jag, och gör ibland, fast jag åker sällan buss.

Hade kanske inte gjort det i Malmö eller om det var ett större gäng med större skitar (ehm.. :))

Kompisen som bor i Göteborg åkte buss en natt, på samma buss var det ett gäng nazister som satt och förde ett jäkla liv. Efter en stund tröttnar chauffören (som för övrigt var utlänning) och skriker åt nazisterna "nu jävlar håller ni käften, annars får ni gå av hela bunten". Det blev knäpptyst...

erik skrev:
Kompisen som bor i Göteborg åkte buss en natt, på samma buss var det ett gäng nazister som satt och förde ett jäkla liv. Efter en stund tröttnar chauffören (som för övrigt var utlänning) och skriker åt nazisterna "nu jävlar håller ni käften, annars får ni gå av hela bunten". Det blev knäpptyst...
Det är strongt, hade nog inte jag vågat!
Jag sa till några på bussen för ett tag sedan. De skjöt spottbollat i sugrör, så stirrade surt på dem. När de inte slutade så sa jag till dem på skarpen.
Det var helt onödigt då de ändå fortsatte(tror jag). Jag hoppade av på nästa hållplats.
Hade varit bättre att bara gå till en annan sittplats, det gör jag nästa gång.
Det som störde mig mest var att ingen mer än jag vågade säga ifrån. Sedan var de så djävla nonschalanta skitungarna.
/M

Last edited:
von reisen skrev:
Alla måste hjälpa till att hålla efter småglinen, efter förmåga och styrka.
Ja det är viktigt. Tyvärr så lyssnar de ju inte glinen.

Enligt min pappa så hade småglin tydligen respekt för de som är äldre en dem förr i tiden (när han var barn). Synd att det inte är så nu.
Iofs så hade de kanske att göra med att om de keftade så fick de stryk..... :tungan

Ja de händer ganska ofta.. brukar säga "ska du lägga av eller ska du hoppa av vid centrum med mig så får vi se vem som skrattar sist" :hihi

även om jag inte är särskilt skräckinjagande så brukar de funka

Najde skrev:
Enligt min pappa så hade småglin tydligen respekt för de som är äldre en dem förr i tiden (när han var barn). Synd att det inte är så nu.
Iofs så hade de kanske att göra med att om de keftade så fick de stryk..... :tungan

Fanns många ungar som jäklades förr också men som du säger det kostade en smäll. Tycker det är tydligt nuförtiden att ingen ställer krav. Föräldrar och skola har stort ansvar som de ofta backar från. Har blivit himla modernt med att "allt" är tillåtet och kollektiva bestraffningar är förbjudet liksom att peka ut någon individuellt, för då kan de bli kränkta osv. :huvet

Jag har en rätt lång stubin men när det gått till en viss gräns så skulle jag
se till att det blev tyst på ungarna.

Brukar inte bry mig om småbus men när det övergår till trakasserier så
ska man inte dra sig för att vråla åt glina.

Om man sätter sig brevid dom, gärna att man trycker in sig mellan dom om det går, då tror jag att dom lugnar sig. Prova det istället. Jag är nästan säker på att det kommer funka.

RacerDave skrev:
Om man sätter sig brevid dom, gärna att man trycker in sig mellan dom om det går, då tror jag att dom lugnar sig. Prova det istället. Jag är nästan säker på att det kommer funka.

Det e en bra ide.
Jag sa åt killarna på skarpen, sa hårda ord som jag idag ångrar, skulle sagt att de åker av bussen eller nått....
Det hjälper inte att försöka skrämma dem...

/M

Mingves skrev:
Det e en bra ide.
Jag sa åt killarna på skarpen, sa hårda ord som jag idag ångrar, skulle sagt att de åker av bussen eller nått....
Det hjälper inte att försöka skrämma dem...

/M

Sa du att du skulle hämta mamma eller? :hihi

sa till några ungar igår som stod i vägen i en kö. De brydde sig endast om sig själva och inte att nån bakom ville förbi. Dagens ungparvlar behöver tyglas mer.

Mingves skrev:
Vågar ni säga till småskitar som bråkar med medpassagerarna på bussen?
Eller flyttar ni på er till en annan plats?

/M
Slå först förklara sedan...nej då, men nog skall man säga till! Det är alla vuxnas ansvar att förklara och säga ifrån när barn gör fel i samhället, man kan inte stillatigande titta på och sedan klaga över uppförande! Spelar ingen roll om det finns andra vuxna i närheten, jag säger åt grabbar som bråkar på fritids när jag skall hämta mina barn, om ingen fritidsledare finns precis där det händer.

Har även fått sagt åt ungparvlar som inte kan hålla tyst på biografen, de tystnade direkt.

Last edited:
Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...