Ryska nationalsången

Chrille skrev:
Nähä?? .... Bygger inte us som nation just på att de en gång lagt beslag på mark från bland annat indianer..?

Jo, det stämmer. Men inte deras nuvarande politiska och geografiska sammansättning vad jag vet, du får gärna utbilda mig i ämnet om det är annorlunda.

Chrille skrev:
US var garanterat ett skräckvälde jo. Sovjet var det men jag tror inte att det hade förblivit det om det fått ett par hundra år att mogna på...

Du vet att det är skillnad, jag förstår inte vad du tjatar om. USA är en demokrati med förmodligen högst tak i världen vad gäller yttrandefrihet, mycket mer sofistikerad än Sverige t.ex. Sovjet var inte en demokrati, och där fick man inte säga ett skit förrän man blav (i bästa fall) skickad till Sibirien på världens längsta ofrivilliga semester.

Markus skrev:
USA (är) var en demokrati med förmodligen högst tak i världen...

Även om de gärna slår sig för bröstet och kallar sig så fria känns det som de nya Homeland Secuity Act-reglerna gör att mankan ifrågasätta den friheten..
Angivningsplikt å dyl. om man kommer på någon med olämplig litteratur i bokhyllan osv...

Sen har ju inte vi världens bästa historia med våra Säpo-register..

korvgubbe skrev:
Även om de gärna slår sig för bröstet och kallar sig så fria känns det som de nya Homeland Secuity Act-reglerna gör att mankan ifrågasätta den friheten..
Angivningsplikt å dyl. om man kommer på någon med olämplig litteratur i bokhyllan osv...

Sen har ju inte vi världens bästa historia med våra Säpo-register..

Mig veterligen kan man aldrig straffas för att ha uttryckt en åsikt i US, vilket man kan i många Europeiska länder, Sverige inkluderat.

Markus skrev:
Mig veterligen kan man aldrig straffas för att ha uttryckt en åsikt i US, vilket man kan i många Europeiska länder, Sverige inkluderat.

Stämmer det? Man kan alltså inte åka i fängelse för ett tal där man uppmanar till vålsdåd eller hets mot folkgrupp? Det låter väldigt konstigt....
Håller helt med dig fö. mer kristna konservativa i EU-parlamentet så att vi kan bli av med alla bögar :7peta :rolleyes:

Last edited:
MadManAxel skrev:
Stämmer det? Man kan alltså inte åka i fängelse för ett tal där man uppmanar till vålsdåd eller hets mot folkgrupp? Det låter väldigt konstigt....

Våldsdåd vet jag inte, men jag tror inte det. Det finns många hillbillymiliser där borta som mer eller mindre talar öppet om att störta samhället och samtidigt över pangpang ute i skogen.
Hets mot folkgrupp är inteen term som existerar där borta mig veterligen, kanske i någon stat.

MadManAxel skrev:
Håller helt med dig fö. mer kristna konservativa i EU-parlamentet så att vi kan bli av med alla bögar :7peta :rolleyes:

Nej, tolerans mot oliktänkande ska vi inte ha. Inte om de inte tänker ungefär som vi. Varför ska vi ha en homoäktenskapsförespråkare i EU-kommissionen? Vem har bestämt att det är "rätt" åsikt?

MadManAxel skrev:
... bli av med alla bögar :7peta :rolleyes:

Känner du dig osäker på din sexualitet? Rädsla inför homosexuella döljer ofta något djupare, undertryckt. Du kan säkert få hjälp av skolsyster.

Edit: Fan, glömde smileyn. Lägg till valfri!

Last edited:
t-rex skrev:
Känner du dig osäker på din sexualitet? Rädsla inför homosexuella döljer ofta något djupare, undertryckt. Du kan säkert få hjälp av skolsyster.

Edit: Fan, glömde smileyn. Lägg till valfri!

Tur att jag INTE var ironisk :hihi

fan ock... jag laddade ner den hemma, men idag, här på jobbet kan jag inte få länken att fungera. Är det någon som har den nedladdad och möjligen skulle kunna tänka sig att maila över den? eller som vet var man kan få tag på den igen?

Mycket av marken som sedan blev USA hade ju faktiskt redan blivit tagen av fransmän, spanjorer och britter tidigare. Efter USAs självständighetsförklaring så tog man en hel del själv från indianerna. Väldigt mycket köpte man från Frankrike (Louisiana), Ryssland (Alaska), Spanien (glömst) och tog i krig från spanien (Florida) och Mexico (Arizona, Kalifornien, Texas, Arizona, New Mexico).

Du hittar få amerikaner som är stolta över vad dom gjorde mot indianerna, men man måste i sammanhanget förstå att vi talar 17-1800 tal här. Vi svenskar betedde oss lika illa mot Samerna. Ryssarna tog hela sibirien, så gott som hela världen var ockuperat av kolonialmakter. Så att hetsa upp sig specifikt över att USA var elak mot indianerna när man diskuterar Sovjetunionens folkmord på egna medborgare känns lite...udda.

Med 1800-talets synsätt på "vildar" är det inte konstigt att USA betedde sig som de gjorde mot indianerna, alla europeiska länder betedde sig stort likadant i sina kolonier.

Att Sovjet under mitten på 1900-talet mördar kring 20 miljoner av sina egna medborgare var konstigt inte bara för oss, utan även för samtiden.

Så jag tror att vi alla kan enas om att de flesta nationer utfört "onda" saker genom sin historia. Det jag tycker är mer intressant är de som utför "onda" saker som skulle uppfattas som "ondska" även av sin samtid. USA uppfattade aldrig indianerna som medmänniskor och därför är det förståeligt att dom tyckte att man kunde göra vad man ville med dem. Sovjet mördade sina medborgare, människor med samma kultur, språk, bakgrund...för mig är det en himmelsvid skillnad. Och ta nu inte och tolka det här som att jag tycker att folkmord är ok så länge det är folk av annan nationalitet, jag skrev förståeligt, inte acceptabelt. Återigen, tänk som en 1800-tals människa vid diskussionen om indianerna. Och tänk som...dina föräldrar vid diskussionen om Gulag.

Det är därför jämförelserna mellan Nazi-Tyskland och Sovjetunionen ligger närmare till hands än en jämförelse med USA och Sovjetunionen.

/SSB

Edit: Och Sovjetunionens nationalsång är bäst :D

Last edited:
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...