Mycket av marken som sedan blev USA hade ju faktiskt redan blivit tagen av fransmän, spanjorer och britter tidigare. Efter USAs självständighetsförklaring så tog man en hel del själv från indianerna. Väldigt mycket köpte man från Frankrike (Louisiana), Ryssland (Alaska), Spanien (glömst) och tog i krig från spanien (Florida) och Mexico (Arizona, Kalifornien, Texas, Arizona, New Mexico).
Du hittar få amerikaner som är stolta över vad dom gjorde mot indianerna, men man måste i sammanhanget förstå att vi talar 17-1800 tal här. Vi svenskar betedde oss lika illa mot Samerna. Ryssarna tog hela sibirien, så gott som hela världen var ockuperat av kolonialmakter. Så att hetsa upp sig specifikt över att USA var elak mot indianerna när man diskuterar Sovjetunionens folkmord på egna medborgare känns lite...udda.
Med 1800-talets synsätt på "vildar" är det inte konstigt att USA betedde sig som de gjorde mot indianerna, alla europeiska länder betedde sig stort likadant i sina kolonier.
Att Sovjet under mitten på 1900-talet mördar kring 20 miljoner av sina egna medborgare var konstigt inte bara för oss, utan även för samtiden.
Så jag tror att vi alla kan enas om att de flesta nationer utfört "onda" saker genom sin historia. Det jag tycker är mer intressant är de som utför "onda" saker som skulle uppfattas som "ondska"
även av sin samtid. USA uppfattade aldrig indianerna som medmänniskor och därför är det förståeligt att dom tyckte att man kunde göra vad man ville med dem. Sovjet mördade sina medborgare, människor med samma kultur, språk, bakgrund...för mig är det en himmelsvid skillnad. Och ta nu inte och tolka det här som att jag tycker att folkmord är ok så länge det är folk av annan nationalitet, jag skrev förståeligt, inte acceptabelt. Återigen, tänk som en 1800-tals människa vid diskussionen om indianerna. Och tänk som...dina föräldrar vid diskussionen om Gulag.
Det är därför jämförelserna mellan Nazi-Tyskland och Sovjetunionen ligger närmare till hands än en jämförelse med USA och Sovjetunionen.
/SSB
Edit: Och Sovjetunionens nationalsång är bäst