Rykande FZR 1000...

Luskungen

Medlem med lem
Gick med
3 Oct 2003
Ort
Nordens Venedig
Hoj
FZR 1000 och VF1000(till salu om nån är intresserad :)
Min Fzr 1000, 91:a, visar upp en del oroande symptom som jag tänkte försöka åtgärda innan säsongen är i full blom.

Vid kraftiga accelerationer avger den ett moln av blåsvart rök som förpestar för bakomliggande kamrater som sedan klagar på stickande lukt och allmänt obehag. Till detta hör också en osedvanligt hög oljeåtgång och problem med igensotade tändstift som då och då lägger av och gör att en eller fler cylindrar slutar tända med följd att motorn tappar kraft.

Till bakgrundshistorien hör att EXUP-motorn under fjolåret någon gång slutade fungera och att jag körde ett tag utan att EXUP-ventilen arbetade. Vet inte om detta kan ha medfört någon defekt...

Vad är några vanliga orsaker till att hojen beter sig så här? Kan någon packning i motorn t.ex. ha torkat ihop och gett efter under årens gång?

Är tacksam för alla tips, stora som små!
 
EBS skrev:
Låter som om dina kolvringar är slut.



Japp en borrning är vad som behövs å nya kolvar fast de e lite dyrt kan va billigare å försöka köpa cylinderrad med kolvar från nyare YZF thunderace som passar rakt av kolla med skrotarna rätt pris på dom bitarna i bra skick borde ligga på 2500:- ca Ett annat STORT problem på dom motorerna är att dom käkar insugsventiler med litet eller inget ventilspel som följd och är tyvär SKITDYRT att åtgärda Även där kan beggat med låga mil va lösningen (beggad topp)
pris där bör ligga på 2500 - 3000:- då får man naturligtvis kolla upp ventilerna så dom är fräsha

Har levt med den motorn i 10 år haha så den har man skruvat en del
har nog gjort i ordning ett 20 tal sånna åt folk


Peter

Ps toppen från thunderace passar den med men man får göra om toppfästena
 
andersson turbo skrev:
Japp en borrning är vad som behövs å nya kolvar fast de e lite dyrt kan va billigare å försöka köpa cylinderrad med kolvar från nyare YZF thunderace som passar rakt av
Borrning låter lite väl drastiskt. Att kolvringarna är slut råder nog inget tvivel. Däremot behöver det inte vara nåt fel på kolvarna, å då är det ganska onödigt med en borrning om bara loppen är skapliga.
Oftast räcker det med att "hona" loppen och byta kolvringarna så har du nästan en ny motor :banana
 
Jåke skrev:
Borrning låter lite väl drastiskt. Att kolvringarna är slut råder nog inget tvivel. Däremot behöver det inte vara nåt fel på kolvarna, å då är det ganska onödigt med en borrning om bara loppen är skapliga.
Oftast räcker det med att "hona" loppen och byta kolvringarna så har du nästan en ny motor :banana


HMMM 91ans fzr 1000 som ryker på de sättet TRO mig den cylindern duger inte
dom har en väldig benägenhet att rosta sönder när dom står över vintern mm

Peter
 
Tack för svaren! Ja, det låter ju onekligen som om åtminstone kolvringarna kan vara idé att byta ut... Kan ju se hur stor effekt det har, om det fortfarande inte är hundra efter det får man kanske ge sig på en mer djupgående lösning...

Det är inte så att den ryker hela tiden, men det blir ju ett litet moln när man drar på riktigt ordentligt...

Förresten, vad menas med att "hona" loppen :confused:
 
andersson turbo skrev:
... Ps toppen från thunderace passar den med men man får göra om toppfästena
Är det olika fästen i toppen? Jag trodde det var EXAKT samma puffra bortsett från fuggar och tändning (TPS och förställning).

Luskungen:
Hona innebär att man slipar cylindern invändigt med ett roterande verktyg som ger slät yta med fina sliprepor. Dessa sliprepor håller olja för smörjning av ringar samt att de ger en bra yta för att slita in de nya ringarna. Tittar man i en nyborrad/nyhonad cylinder så ser man att där finns ett kryssmönster i ytan, det är slipreporna från honingsverktyget.
 
Robban_C skrev:
Är det olika fästen i toppen? Jag trodde det var EXAKT samma puffra bortsett från fuggar och tändning (TPS och förställning).

Thunderace har även lättare vevmassa i moroten, sen ska de ju ha åtgärdat detta klassiska problem som beskrivs på denna FZR1000.
 
Robban_C skrev:
Åh fan. Men passar de i "fel" ram så att säga?


Jag har gjort en brygga mellan dom 2 fästena på tunderace toppen så att den passar i fzr ramen man får plana av ca 6 mm på varje sida av toppen sen göra en stålplatta med mutterstycke som man skruvar i toppen sen går den dit


Thunderace veven är likadan som fzr sånär som på generator drivningen som är uppväxlad (väldigt bra för laddningen blir mycket bättre man kommer över brytgränsen på tomgång så den laddar hela tiden de gör inte gammla motorn)
men att de skulle påverka svängmassan annat en negativt kan ja inte tro
sen har dom i åförsig borrat ur kammarna mer (större genomgående hål)

Annars är det exakt samma motor yamaha märker till åmed sina delar i motorn efter motorfamilj så man lätt kan se att det är samma delar

ventilproblemet kvarstår även de det som talar för yzf toppen är ju att dom e nyare (mindre miltal)


Jag skulle tro att rostproblemen har lite å göra med att de e fallförgasare på dom å att man får kondensproblem av något slag men det är väldigt vanligt
å då räcker det inte med att hona loppen så att bara byta ringar för ca 300 kr per kolv + RIKTIG honing ca 400 +topp packning 800;-tycker jag är bortkasstat

Riktig honing = göres på mc verkstad med verktyg som går att ställa in så loppen blir raka å runda att använda TRAKTORVERKTYG som biltema säljer är att förstöra grejorna ännumer


Peter
 
min gammla yamaha

lite effektdiagram
 

Bifogat

  • Harris-FZR turbo.jpg
    Harris-FZR turbo.jpg
    43.4 KB · Visningar: 137
  • Recovered_JPEG_227.jpg
    Recovered_JPEG_227.jpg
    48 KB · Visningar: 140
andersson turbo skrev:
Thunderace veven är likadan som fzr sånär som på generator drivningen som är uppväxlad (väldigt bra för laddningen blir mycket bättre man kommer över brytgränsen på tomgång så den laddar hela tiden de gör inte gammla motorn)
men att de skulle påverka svängmassan annat en negativt kan ja inte tro
sen har dom i åförsig borrat ur kammarna mer (större genomgående hål)

jo du har ju sett grejorna, Yamaha själva uppgav dock lägre svängmassa, det kan ju ha varit reklamsnack iofs.
 
Hur långt har hojen gått?? Jag har ju tänkt att eventuellt köpa en FZR till sommaren. Är det ingen bra hoj eller :confused:
 
Luskungen skrev:
Tack för svaren! Ja, det låter ju onekligen som om åtminstone kolvringarna kan vara idé att byta ut... Kan ju se hur stor effekt det har, om det fortfarande inte är hundra efter det får man kanske ge sig på en mer djupgående lösning...

Det är inte så att den ryker hela tiden, men det blir ju ett litet moln när man drar på riktigt ordentligt...

Förresten, vad menas med att "hona" loppen :confused:

du kan väl börja det att komp test, lite billigare..
har precis plockat ihop fzr motor med liknande symtom, ventiltätningar & munstycken räckte på den...

HORNA loppen menas med att "finslipa" loppet med ett specielt vertyg...
 
Hell_Man skrev:
Hur långt har hojen gått?? Jag har ju tänkt att eventuellt köpa en FZR till sommaren. Är det ingen bra hoj eller :confused:

Håll dig från 87-88 modellerna utan exup bara.
Det är långmilarna som får det här problemet, en del har säkert redan åtgärdat det och andra kanske inet gått så långt ännu.
De brukar falera vid en 4500-5000mil har jag hört.
 
Andersson turbo: Tydligen så ska en FZR1000 cylinderrad passa direkt i en FZ750-motor. Kan det betyda att Thunderace cylinderrad också passar? Funderar på att renovera/byta min efter sommaren eftersom den gått en 10000 mil nu. Skulle va kul om man fick lite mer pulver också. ;)
 
EBS skrev:
Andersson turbo: Tydligen så ska en FZR1000 cylinderrad passa direkt i en FZ750-motor. Kan det betyda att Thunderace cylinderrad också passar? Funderar på att renovera/byta min efter sommaren eftersom den gått en 10000 mil nu. Skulle va kul om man fick lite mer pulver också. ;)

Japp men man lär nog plocka i veven från 1000 hojen med 87-88
annars tappar man nog rätt mycke komp pga den kortare slaglängden
lågkompad 850 gör nog ingen glad hehe
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top