Ryggskydd

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Vik midjebandet som Z och sy några gånger upp och ner för fixera tyget.
Med varje bit i Z = 2 cm har du minskat midjebanden 6 cm på varje sida , 12 cm totalt.
Med varje bit i Z = 3 cm har du minskat midjebanden 9 cm på varje sida , 18 cm totalt.
Och växer midjemåttet är det bara sprätta bort sömmarna.
Tackar, det är nog nåt sånt som gäller. Sen beror ju överlappet av kardborren på hur hårt man drar åt, jag klarar mig nog. Skumt bara att det är väldigt lång sträcka kardborre på bandet närmast kroppen men bara några få cm på det man sätter fast, och det hamnar alltså nära kanten.
 

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Får rätta mig själv. Det är visst så att själva ryggskyddet har samma storlek i small och medium, men small innebär just lite kortare midjeband. Det var ju skit att jag inte kollade och mätte ordentligt från början. Aja, får bli byte till small.
 

Bifogat

  • Alpinestars-Nucleon-Back-Protector-Size-Chart.jpg
    Alpinestars-Nucleon-Back-Protector-Size-Chart.jpg
    936.2 KB · Visningar: 18

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Får rätta mig själv. Det är visst så att själva ryggskyddet har samma storlek i small och medium, men small innebär just lite kortare midjeband. Det var ju skit att jag inte kollade och mätte ordentligt från början. Aja, får bli byte till small.
Du är 184 cm lång, enligt Alpinestars-Nucleon-Back-protector size chart ska du ha största/längsta ryggskyddet (från 180cm längd och uppåt)
som finns i 2 storlekar L med 51 cm midjeband och XL med 54 cm midjeband.
(Hur många här på SH klarar sig med 54 cm runt midjan ?) D-t dumt mått som jag ser det.......
Om du väljer M storlek på ryggskyddet , Medium längd, avsett för kroppslängd ca 166 - 179 cm så kan du få med storlek S 44 cm midjeband och med storlek M 47 cm midjeband.
Det kanske blir rätt storlek runt midjan men själva ryggskyddet blir ju kortare än rekommendation.
Men bättre kort ryggskydd än inget. :)
 

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Japp mitt längdmått är över Small och Medium med 1cm. Waist to shoulder är dock under 48cm och midjemåttet ligger närmare Small än Medium. Själva midjemåttet står näst högst upp i tabellen, waist belt length längre ner är nog längden på ena delen av bandet endast.

Det var inte lätt att hitta ett ryggskydd men håller tummarna för att detta blir bra nu i storlek Small. Blir även motsvarande bröstskydd i så fall.
 

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Fick låta det där med ryggskydd vila lite men frågan kvarstår, vad ska jag ha?

För alla som inte orkar läsa hela tråden: Beställde Alpinestars Nucleon i storlek large, medium och small. Large och medium var för långa midjeband på. Small har samma skyddstorlek som medium men kortare midjeband. Midjebandet fungerade därför bra men det visade sig att även axelbanden var kortare och gjorde att ryggskyddet satt i nacken. Alpinestars Nucleon kan jag alltså glömma om jag inte försöker med medium trots lite långt midjeband.

När det kommer till Dainese så är det Manis som gäller. Vill inte ha ett "one and done". Dock har jag sett att det har ett band även vid bröstet, känns lite stönigt. Kan man strunta i att använda det? Tänkte även köpa bröstskydd nämligen.
 

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Jag har kört Knox Aegis i många år, sitter grymt bra på mig, upplever inte att jag blir blöt av svett under det, och jag är bra på att svettas, det har bra justeringsmöjligheter för midjeband och axelremmar, och det finns i minst 5 olika längder: https://www.handelsboden.com/skydd-och-sakerhet/knox-aegis-ryggskydd
Tack för tipset. Får nog börja kika på nåt annat eftersom Alpinestars och Dainese inte riktigt levererar. Hur är ventilationen ja? Ser ju ut som att det är lite hål i det iaf och vad som helst är bättre än mitt nuvarande.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
När det kommer till Dainese så är det Manis som gäller. Vill inte ha ett "one and done". Dock har jag sett att det har ett band även vid bröstet, känns lite stönigt. Kan man strunta i att använda det? Tänkte även köpa bröstskydd nämligen.
Jag har ett Manis ryggskydd och bröstskydd från knox, chest guard tror jag det heter. Knäpper helt enkelt bandet utanpå bröstskyddet. Inga problem alls. Upplever Manis som väldigt följsamt.
 

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Jag har ett Manis ryggskydd och bröstskydd från knox, chest guard tror jag det heter. Knäpper helt enkelt bandet utanpå bröstskyddet. Inga problem alls. Upplever Manis som väldigt följsamt.
Aha, tack för svaret. Känns som det kan bli lite tjockt med både bröstskydd och det bandet men det kanske är okej? Kan man ta bort bandet och köra utan?
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Aha, tack för svaret. Känns som det kan bli lite tjockt med både bröstskydd och det bandet men det kanske är okej? Kan man ta bort bandet och köra utan?
Det kan man säkert. Mina andra ryggskydd har inget band. Men tjockheten i mitt ställ beror inte på bandet och sticklåset om man säger så. ?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Tack för tipset. Får nog börja kika på nåt annat eftersom Alpinestars och Dainese inte riktigt levererar. Hur är ventilationen ja? Ser ju ut som att det är lite hål i det iaf och vad som helst är bättre än mitt nuvarande.
Jag är som sagt nöjd med det, jag känner inte av det när jag kör, vilket är ett bra betyg i min bok. Jag kan inte direkt påstå att jag blir jobbigt varm eller svettig av det heller. Sen har jag ju inte provat så många andra i verkligheten, eftersom jag är nöjd så kändes det som att jag kunde lägga pengarna på andra saker än att prova igenom marknadens ryggskydd. Men det jag har nu är mitt tredje Knox, och andra Aegis.
 

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Jag är som sagt nöjd med det, jag känner inte av det när jag kör, vilket är ett bra betyg i min bok. Jag kan inte direkt påstå att jag blir jobbigt varm eller svettig av det heller. Sen har jag ju inte provat så många andra i verkligheten, eftersom jag är nöjd så kändes det som att jag kunde lägga pengarna på andra saker än att prova igenom marknadens ryggskydd. Men det jag har nu är mitt tredje Knox, och andra Aegis.
Det låter ju bra, både angående ventialtion och att det inte känns så mycket. Ryggskyddet jag har idag har noll ventilation så vad jag än väljer blir det bättre iaf. Får fundera lite och försöka göra slag i saken. Jag ville inte heller utforska alla ryggskydd på marknaden :tungan
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top