Ryggskydd

DSL-FZR

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Trodde jag visste exakt vad jag ville ha men började fundera efter jag läste på.

Jag vill ha ett nytt ryggskydd och tänkte köra på Dainese Wave. Har ett Dainese Laguna Seca raceställ. Dock har Dainese Wave en "honeycomb aluminiumstruktur" som deformeras vid en krasch, vilket betyder att det är ett engångsskydd. Jag har inga planer på att krascha men känns lite sådär.

Alternativet verkar vara Dainese Manis, dock verkar det inte ha lika bra ventilation. Har även tittat på Alpinestars Nucleon KR-1. Vad säger ni?
 

gundj

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Sep 2019
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S & Suzuki GSX1100EF -84 (Till Salu)
Jag har Nucleon-skyddet och är nöjd.
Det formar sig bra under stället och märks inte av vid körning.
När det gäller Dainese så föredrar jag Pro Armor som är väldigt lika mitt Nucleon men än mer följsamt och ventilerat.

Edit: OBS, Nucleon finns i två versioner, med och utan axelband, du vill ha med axelbanden, den utan är för att knäppas in i A-stars ställ och det är värdelöst.
 

DSL-FZR

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Tack för svar! Får lägga till en fundering bara. Alpinestars finns ju även som KR-R, antar att det är det rejsigaste alternativet. Den varianten har dock inga axelband, nån med erfarenhet av det? Jag antar att Alpinestars inte är "engångsskydd" förresten?
 

DSL-FZR

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Jag har Nucleon-skyddet och är nöjd.
Det formar sig bra under stället och märks inte av vid körning.
När det gäller Dainese så föredrar jag Pro Armor som är väldigt lika mitt Nucleon men än mer följsamt och ventilerat.

Edit: OBS, Nucleon finns i två versioner, med och utan axelband, du vill ha med axelbanden, den utan är för att knäppas in i A-stars ställ och det är värdelöst.
Verkar som det finns två andra modeller från Dainese också ja. Pro Armor och Pro Speed. Pro Armor som du nämner verkar inte ha någon aluminiumstruktur. Jag får läsa på lite om det.
 

gundj

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Sep 2019
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S & Suzuki GSX1100EF -84 (Till Salu)
Det är KR-R som saknar axelbanden.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Trodde jag visste exakt vad jag ville ha men började fundera efter jag läste på.

Jag vill ha ett nytt ryggskydd och tänkte köra på Dainese Wave. Har ett Dainese Laguna Seca raceställ. Dock har Dainese Wave en "honeycomb aluminiumstruktur" som deformeras vid en krasch, vilket betyder att det är ett engångsskydd. Jag har inga planer på att krascha men känns lite sådär.

Alternativet verkar vara Dainese Manis, dock verkar det inte ha lika bra ventilation. Har även tittat på Alpinestars Nucleon KR-1. Vad säger ni?
I stort sett alla skydd är engång. Har du gått i marken ordentligt så ska du byta ut dom skydd som tagit smällen. Det gäller samtliga skydd. Oavsett det är en hjälm, ryggskydd eller knä, höft, axel eller armbågsskydd.
Visst. Det går att skita i det men det är i så fall ett medvetet risktagande för skydden kan få ganska rejäla smällar när du krashar så oavsett typ så är det en bra idé att byta dom skydd som fått smällar.

Dvs köp det ryggskydd som sitter bäst och ger den nivå på skydd som du anser att du vill ha. Förutsatt att du inte hellre sparar någon tusenlapp mot att du åker på en ryggfraktur med påföljande risk för förlamning nästkommande smäll förstås. Personligen skulle jag aldrig återanvända ett ryggskydd som jag har haft på mig vid en smäll. Jag är alldeles för förtjust i att ha en hel ryggrad för det och om det då kostar mig lite slantar mot att jag kan fortsätta gå så anser jag det enormt värt det.
 

DSL-FZR

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
I stort sett alla skydd är engång. Har du gått i marken ordentligt så ska du byta ut dom skydd som tagit smällen. Det gäller samtliga skydd. Oavsett det är en hjälm, ryggskydd eller knä, höft, axel eller armbågsskydd.
Visst. Det går att skita i det men det är i så fall ett medvetet risktagande för skydden kan få ganska rejäla smällar när du krashar så oavsett typ så är det en bra idé att byta dom skydd som fått smällar.

Dvs köp det ryggskydd som sitter bäst och ger den nivå på skydd som du anser att du vill ha. Förutsatt att du inte hellre sparar någon tusenlapp mot att du åker på en ryggfraktur med påföljande risk för förlamning nästkommande smäll förstås. Personligen skulle jag aldrig återanvända ett ryggskydd som jag har haft på mig vid en smäll. Jag är alldeles för förtjust i att ha en hel ryggrad för det och om det då kostar mig lite slantar mot att jag kan fortsätta gå så anser jag det enormt värt det.
Jag tänker likadant. Känns bara som honeycombstrukturen kanske är väl känslig ifall man gör en mild vurpa eller råkar vika eller lägga nåt tungt på skyddet.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag tänker likadant. Känns bara som honeycombstrukturen kanske är väl känslig ifall man gör en mild vurpa eller råkar vika eller lägga nåt tungt på skyddet.
Jag har svårt att se att du skulle "råka" vika skyddet. Det är inte så att dom är jättelätta att vika ihop. Dessutom är det något som gäller för samtliga typer av ryggskydd. Dvs det spelar ingen roll om det står Dainese, Lindstrands, Rukka eller något annat på ryggskyddet. Har du vikt ihop det (mot förmodan) så är det att anse som förbrukat om du inte vill ta onödiga risker att bryta ryggen vid nästa vurpa.

Dvs du kan bortse från exakt vilken struktur ditt ryggskydd har invändigt. Det skall under inga omständigheter vikas eller stampas på för gör du det så bör du byta ut det oavsett den invändiga strukturen. Det betyder ju naturligtvis inte att du måste behandla dom som om dom vore av kristallglas. Lite tål dom. Men inget ryggskydd tål att vikas ihop och efter en mild vurpa så bör du överväga om du vill byta ut det. Kan du inte säkerställa att ryggskyddet inte fått en smäll så väljer du mellan din ryggrad eller att spara lite pengar på att behålla ryggskyddet. Det spelar ingen roll vad det är för ryggskydd.

Samtliga på marknaden förekommande skydd. Oavsett det är ryggskydd eller hjälmar är att betrakta som engångs om du är det minsta rädd om ditt liv och din hälsa. Anser du att du inte har råd att byta ut hjälm och ryggskydd efter en krash så bör du kanske fundera lite över dina ekonomiska prioriteringar. För inga pengar i världen är värda en ryggradsfraktur.
 

Ulvhamne

Banknarkare
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Skoogen
Hoj
Literklubba, tjejhundra och mittemellan med kraschkåpor.
Vad gäller ryggskydd så är de dessutom ingen garanti för att inte bryta ryggen, det går alldeles utmärkt med marknadens bästa skydd att bryta ryggen i 50 om man landar illa.
Köp ett skydd som sitter bra så du använder det, och lägg tid på att köra kurser så du minskar risken att behöva nyttja skydden.
 

DSL-FZR

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Det blev såhär:

Dainese Wave = lite extremt iom bikake aluminium
Dainese Pro Speed = lite extremt iom bikake aluminium
Dainese Pro Armor = lite extremt iom vikbarhet
Dainese Manis = varmt

Slutade därför med ett Alpinestars Nucleon Kr-1 Cell.
 
Last edited:

RN

Sporthojsnörd
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Är Nucleon mindre varmt än manis? Jag har ett manisskydd och har känt lite på nucleon men fick inte känslan att det skulle vara svalare. Kollade på att skaffa ett skydd med bröstskydd förra året vilket slutade i en väst från Held
 

gundj

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Sep 2019
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S & Suzuki GSX1100EF -84 (Till Salu)
Är Nucleon mindre varmt än manis? Jag har ett manisskydd och har känt lite på nucleon men fick inte känslan att det skulle vara svalare. Kollade på att skaffa ett skydd med bröstskydd förra året vilket slutade i en väst från Held
Jag tror de två är lika varma.
Men Pro Armor är klart bättre ventilerad, men instängd i skinnstället tror jag inte det gör stor skillnad.
Det finns en skyddsjacka med Pro Armor i också.
 

DSL-FZR

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Är Nucleon mindre varmt än manis? Jag har ett manisskydd och har känt lite på nucleon men fick inte känslan att det skulle vara svalare. Kollade på att skaffa ett skydd med bröstskydd förra året vilket slutade i en väst från Held
Jag är inte helt säker på det. Pratade med en som haft Dainese Wave men bytt till Manis då han kör MiniGP och tycker det är synd att slänga skyddet efter varje liten vurpa. Han sa att Manis är ganska varmt. Pratade även med en som kör med Alpinestarsskyddet som sa att det är välventilerat.

Vet inte exakt hur dom är jämfört med varandra.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, KTM Freeride 250F -20
Har aldrig provat ett ryggskydd som inte är svettigt som fan, tills jag köpte airbag-väst. Så jävla bra. Dessutom mycket säkrare
 

DSL-FZR

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Har aldrig provat ett ryggskydd som inte är svettigt som fan, tills jag köpte airbag-väst. Så jävla bra. Dessutom mycket säkrare
Ja man har ju skinnställ över också så. Ska testa med ett bra funktionsunderställ under ryggskyddet också. Mitt nuvarande ryggskydd är solitt utan några som helst lufthål så i mitt fall kanske det blir lite skillnad i alla fall.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, KTM Freeride 250F -20
Ja man har ju skinnställ över också så. Ska testa med ett bra funktionsunderställ under ryggskyddet också. Mitt nuvarande ryggskydd är solitt utan några som helst lufthål så i mitt fall kanske det blir lite skillnad i alla fall.
Min erfarenhet är att lufthål inte hjälper. Det ligger ändå tät emot och värmer.
 
Nyheter
Provkörning: Triumph Bonneville T120 – Lugnande Pulser.

I vardagens stress, kontors...

Kawasakis 2022 MX-modeller

Kawasaki har presenterat fe...

Delta i World Adventure Week

World Adventure Week äger r...

Service hos Lillemans MC

Efter de första hundra mile...

Bildsvep från Ducatis bandag på Karlskoga

90 sugna Ducatister på plat...

Brad Binder förlänger med KTM

KTM:s första MotoGP-racevin...

Jämförelsetest Indian FTR 1200 S, gammal mot ny

Indian FTR S årsmodell 2019...

Vinnarna från Custom Bike Show

Anders Göth ställde ut fler...

Snabbare leveranser och fler upplevelser hos Touratech

Under 15 år har Touratech N...

Genomtänkt för touring!

Dainese har tillverkat mc-k...

Top