Ryggskydd

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Trodde jag visste exakt vad jag ville ha men började fundera efter jag läste på.

Jag vill ha ett nytt ryggskydd och tänkte köra på Dainese Wave. Har ett Dainese Laguna Seca raceställ. Dock har Dainese Wave en "honeycomb aluminiumstruktur" som deformeras vid en krasch, vilket betyder att det är ett engångsskydd. Jag har inga planer på att krascha men känns lite sådär.

Alternativet verkar vara Dainese Manis, dock verkar det inte ha lika bra ventilation. Har även tittat på Alpinestars Nucleon KR-1. Vad säger ni?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag har Nucleon-skyddet och är nöjd.
Det formar sig bra under stället och märks inte av vid körning.
När det gäller Dainese så föredrar jag Pro Armor som är väldigt lika mitt Nucleon men än mer följsamt och ventilerat.

Edit: OBS, Nucleon finns i två versioner, med och utan axelband, du vill ha med axelbanden, den utan är för att knäppas in i A-stars ställ och det är värdelöst.
 

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Tack för svar! Får lägga till en fundering bara. Alpinestars finns ju även som KR-R, antar att det är det rejsigaste alternativet. Den varianten har dock inga axelband, nån med erfarenhet av det? Jag antar att Alpinestars inte är "engångsskydd" förresten?
 

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Jag har Nucleon-skyddet och är nöjd.
Det formar sig bra under stället och märks inte av vid körning.
När det gäller Dainese så föredrar jag Pro Armor som är väldigt lika mitt Nucleon men än mer följsamt och ventilerat.

Edit: OBS, Nucleon finns i två versioner, med och utan axelband, du vill ha med axelbanden, den utan är för att knäppas in i A-stars ställ och det är värdelöst.
Verkar som det finns två andra modeller från Dainese också ja. Pro Armor och Pro Speed. Pro Armor som du nämner verkar inte ha någon aluminiumstruktur. Jag får läsa på lite om det.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Det är KR-R som saknar axelbanden.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Trodde jag visste exakt vad jag ville ha men började fundera efter jag läste på.

Jag vill ha ett nytt ryggskydd och tänkte köra på Dainese Wave. Har ett Dainese Laguna Seca raceställ. Dock har Dainese Wave en "honeycomb aluminiumstruktur" som deformeras vid en krasch, vilket betyder att det är ett engångsskydd. Jag har inga planer på att krascha men känns lite sådär.

Alternativet verkar vara Dainese Manis, dock verkar det inte ha lika bra ventilation. Har även tittat på Alpinestars Nucleon KR-1. Vad säger ni?
I stort sett alla skydd är engång. Har du gått i marken ordentligt så ska du byta ut dom skydd som tagit smällen. Det gäller samtliga skydd. Oavsett det är en hjälm, ryggskydd eller knä, höft, axel eller armbågsskydd.
Visst. Det går att skita i det men det är i så fall ett medvetet risktagande för skydden kan få ganska rejäla smällar när du krashar så oavsett typ så är det en bra idé att byta dom skydd som fått smällar.

Dvs köp det ryggskydd som sitter bäst och ger den nivå på skydd som du anser att du vill ha. Förutsatt att du inte hellre sparar någon tusenlapp mot att du åker på en ryggfraktur med påföljande risk för förlamning nästkommande smäll förstås. Personligen skulle jag aldrig återanvända ett ryggskydd som jag har haft på mig vid en smäll. Jag är alldeles för förtjust i att ha en hel ryggrad för det och om det då kostar mig lite slantar mot att jag kan fortsätta gå så anser jag det enormt värt det.
 

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
I stort sett alla skydd är engång. Har du gått i marken ordentligt så ska du byta ut dom skydd som tagit smällen. Det gäller samtliga skydd. Oavsett det är en hjälm, ryggskydd eller knä, höft, axel eller armbågsskydd.
Visst. Det går att skita i det men det är i så fall ett medvetet risktagande för skydden kan få ganska rejäla smällar när du krashar så oavsett typ så är det en bra idé att byta dom skydd som fått smällar.

Dvs köp det ryggskydd som sitter bäst och ger den nivå på skydd som du anser att du vill ha. Förutsatt att du inte hellre sparar någon tusenlapp mot att du åker på en ryggfraktur med påföljande risk för förlamning nästkommande smäll förstås. Personligen skulle jag aldrig återanvända ett ryggskydd som jag har haft på mig vid en smäll. Jag är alldeles för förtjust i att ha en hel ryggrad för det och om det då kostar mig lite slantar mot att jag kan fortsätta gå så anser jag det enormt värt det.
Jag tänker likadant. Känns bara som honeycombstrukturen kanske är väl känslig ifall man gör en mild vurpa eller råkar vika eller lägga nåt tungt på skyddet.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag tänker likadant. Känns bara som honeycombstrukturen kanske är väl känslig ifall man gör en mild vurpa eller råkar vika eller lägga nåt tungt på skyddet.
Jag har svårt att se att du skulle "råka" vika skyddet. Det är inte så att dom är jättelätta att vika ihop. Dessutom är det något som gäller för samtliga typer av ryggskydd. Dvs det spelar ingen roll om det står Dainese, Lindstrands, Rukka eller något annat på ryggskyddet. Har du vikt ihop det (mot förmodan) så är det att anse som förbrukat om du inte vill ta onödiga risker att bryta ryggen vid nästa vurpa.

Dvs du kan bortse från exakt vilken struktur ditt ryggskydd har invändigt. Det skall under inga omständigheter vikas eller stampas på för gör du det så bör du byta ut det oavsett den invändiga strukturen. Det betyder ju naturligtvis inte att du måste behandla dom som om dom vore av kristallglas. Lite tål dom. Men inget ryggskydd tål att vikas ihop och efter en mild vurpa så bör du överväga om du vill byta ut det. Kan du inte säkerställa att ryggskyddet inte fått en smäll så väljer du mellan din ryggrad eller att spara lite pengar på att behålla ryggskyddet. Det spelar ingen roll vad det är för ryggskydd.

Samtliga på marknaden förekommande skydd. Oavsett det är ryggskydd eller hjälmar är att betrakta som engångs om du är det minsta rädd om ditt liv och din hälsa. Anser du att du inte har råd att byta ut hjälm och ryggskydd efter en krash så bör du kanske fundera lite över dina ekonomiska prioriteringar. För inga pengar i världen är värda en ryggradsfraktur.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vad gäller ryggskydd så är de dessutom ingen garanti för att inte bryta ryggen, det går alldeles utmärkt med marknadens bästa skydd att bryta ryggen i 50 om man landar illa.
Köp ett skydd som sitter bra så du använder det, och lägg tid på att köra kurser så du minskar risken att behöva nyttja skydden.
 

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Det blev såhär:

Dainese Wave = lite extremt iom bikake aluminium
Dainese Pro Speed = lite extremt iom bikake aluminium
Dainese Pro Armor = lite extremt iom vikbarhet
Dainese Manis = varmt

Slutade därför med ett Alpinestars Nucleon Kr-1 Cell.
 
Last edited:

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Är Nucleon mindre varmt än manis? Jag har ett manisskydd och har känt lite på nucleon men fick inte känslan att det skulle vara svalare. Kollade på att skaffa ett skydd med bröstskydd förra året vilket slutade i en väst från Held
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Är Nucleon mindre varmt än manis? Jag har ett manisskydd och har känt lite på nucleon men fick inte känslan att det skulle vara svalare. Kollade på att skaffa ett skydd med bröstskydd förra året vilket slutade i en väst från Held
Jag tror de två är lika varma.
Men Pro Armor är klart bättre ventilerad, men instängd i skinnstället tror jag inte det gör stor skillnad.
Det finns en skyddsjacka med Pro Armor i också.
 

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Är Nucleon mindre varmt än manis? Jag har ett manisskydd och har känt lite på nucleon men fick inte känslan att det skulle vara svalare. Kollade på att skaffa ett skydd med bröstskydd förra året vilket slutade i en väst från Held
Jag är inte helt säker på det. Pratade med en som haft Dainese Wave men bytt till Manis då han kör MiniGP och tycker det är synd att slänga skyddet efter varje liten vurpa. Han sa att Manis är ganska varmt. Pratade även med en som kör med Alpinestarsskyddet som sa att det är välventilerat.

Vet inte exakt hur dom är jämfört med varandra.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Har aldrig provat ett ryggskydd som inte är svettigt som fan, tills jag köpte airbag-väst. Så jävla bra. Dessutom mycket säkrare
 

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Har aldrig provat ett ryggskydd som inte är svettigt som fan, tills jag köpte airbag-väst. Så jävla bra. Dessutom mycket säkrare
Ja man har ju skinnställ över också så. Ska testa med ett bra funktionsunderställ under ryggskyddet också. Mitt nuvarande ryggskydd är solitt utan några som helst lufthål så i mitt fall kanske det blir lite skillnad i alla fall.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Ja man har ju skinnställ över också så. Ska testa med ett bra funktionsunderställ under ryggskyddet också. Mitt nuvarande ryggskydd är solitt utan några som helst lufthål så i mitt fall kanske det blir lite skillnad i alla fall.
Min erfarenhet är att lufthål inte hjälper. Det ligger ändå tät emot och värmer.
 

DSL-FZR

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Dec 2008
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1, Triumph Daytona 675
Jaha, beställde hem Alpinestars Nucleon KR-1 Cell storlek medium. Då är ju halva kardborren på midjebandet utanför när jag spänner det, känns sådär med bara någon cm kontaktyta för kardborren. Jag är 1,84cm lång och väger ca 75kg, skippat gym lite pga covid annars ligger jag på 80. Jag är alltså för mager och det är för långt midjeband.

Någon som har tips på nåt annat ryggskydd? Tråkigt att det här skulle vara så jäkla svårt och att Alpinestars har så dålig koll.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jaha, beställde hem Alpinestars Nucleon KR-1 Cell storlek medium. Då är ju halva kardborren på midjebandet utanför när jag spänner det, känns sådär med bara någon cm kontaktyta för kardborren. Jag är 1,84cm lång och väger ca 75kg, skippat gym lite pga covid annars ligger jag på 80. Jag är alltså för mager och det är för långt midjeband.

Någon som har tips på nåt annat ryggskydd? Tråkigt att det här skulle vara så jäkla svårt och att Alpinestars har så dålig koll.
Vik midjebandet som Z och sy några gånger upp och ner för fixera tyget.
Med varje bit i Z = 2 cm har du minskat midjebanden 6 cm på varje sida , 12 cm totalt.
Med varje bit i Z = 3 cm har du minskat midjebanden 9 cm på varje sida , 18 cm totalt.
Och växer midjemåttet är det bara sprätta bort sömmarna.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top