Ryggskydd

Jag har läst lite tester och tråden om ryggskyddstesten här på Sporthoj och det blir nog att byta till Halvarsson Track nu så fort som möjligt...

Det enda som fattas nu i den här tråden är Smartman.

:2cool :2cool

Eftersom det är så många som nämner just Halvarsson Track ryggskyddet ser jag ett mönster och det måste därför vara värt att undersöka lite närmare...! Tusen tack för tipsen och vilken snabb respons!!! :tummenupp :tummenupp :tummenupp

Jag ska tipsa dig om en liten hemlighet.
Bara för att många tycker något är bra på SH, så stämmer det inte i verkligheten. 99% av medlemmarna kan tycka en sak, men ha helt fel, för alla har läst samma skitsak på ett annat forum där iden var påhittad till att börja med, eller så är det någon urban myt som alla tar som verklighet.

I alla fall.
I Bike nr 7 (2008) finns ett halv OK test på ryggskydd. (skriva senaste är ju lite lurigt...)
Halvarson Track vann, men är dyr som pocker. Trea kom B-Square (som köpts på Lidl... :näsblod ) för ca tusenlappen mindre!!!
Varför jag bara tycker teste är halv OK är för de provar bara skyddet på en testbänk, och inget om passformer, hur det är att använda etc. Är ett skydd säkert som f/n men extremt obekvämt så skiter man ju till slut att använda det, och då kvittar det ju om man har världens bästa ryggskydd, i garaget... :näsblod

Om du bara vill kolla på ett ryggskydd och se vilket som är bäst, så är det svårt som f/n såvida du inte är material ingenjör/kontruktör och kan bedömma sådana saker proffigt.
Säkerhetsklassningen är en ledtråd. Högre = bättre. :)

Köp ett klass 2 ryggskydd. Prova så du får rätt storlek. Det är viktigt.

Sedan om du vill ha ännu bättre skydd så kan du komplettera med ett bröst skydd, då det är en vanlig skada, och farlig.

Kör försiktigt
:hej

(PS. Suzuki ÄR bäst... :hihi )

Last edited:
suzukilover:tror det är rätt få skydd som innehåller speciellt mycket metall.
OT:Sen heter det "titan" på svenska, iaf om det är grundämnesmetallen du tänker på.
"Titanium" är eng och på amerikanska verkar det fortfarande kallas "tungsten" (vilket för övrigt låter som ett misstänksamt svenkst ord)

OT:Sen heter det "titan" på svenska, iaf om det är grundämnesmetallen du tänker på.
"Titanium" är eng och på amerikanska verkar det fortfarande kallas "tungsten" (vilket för övrigt låter som ett misstänksamt svenkst ord)
Nej tungsten ( tung sten, ja det är alltså ett låneord från svenskan) är volfram

http://en.wikipedia.org/wiki/Tungsten

Väl uttryckt;Korvgubbe.
Betänk dessutom att när du erhåller en sk:lowsider så landar du med armen under revbenen,varvid dessa brister som torra kvistar.

Då måste du ha varit dålig på att dricka mjölk i din ungdom.:rolleyes:

Har gjort en mängd med lowsides och har inte ens varit öm i revbenen.
Eller beror det på min Dainese Gilet väst tro:D

Den klarade även en highsider fast armbågen protesterade med en spricka.

Då måste du ha varit dålig på att dricka mjölk i din ungdom.:rolleyes:

Har gjort en mängd med lowsides och har inte ens varit öm i revbenen.
Eller beror det på min Dainese Gilet väst tro:D

Den klarade även en highsider fast armbågen protesterade med en spricka.

Japp,slarvade nog med mjölken,försökt bättra på tåligheten med bärs,men vet inte om det hjälper riktigt...:rolleyes:

flejm flejm... wtf känner på mig att helgen blir bra med mycket nya trådar från herr Suzuki... Ska vi gissa på att nästa handlar om bästa vaxe för en K8?

zzz

Dessutom är det ur teknisk synvinkel obegripligt varför man skulle ha titan i ett ryggskydd. Det är en relativt mjuk (d v s böjlig) metall, jämfört med härdat stål. Den är svårbearbetad och produkter med titan i blir därmed dyra. Fördelen är att den tar mycket last för relativt liten vikt. I ett ryggskydd är det dock böjning som lär vara problemet.

Kort sagt, härdat stål vore bättre. Kanske skulle det t o m gå att få motsvarande skydd med mindre vikt med stål.

Ur en marknadsföringssynvinkel är det dock begripligt, för det finns förmodligen gott om folk okritiskt slantar ut mängder av sina surt förvärvade slantar för att få en förpackning och en sticker som det står "Titanium" på.

Väl uttryckt;Korvgubbe.
Betänk dessutom att när du erhåller en sk:lowsider så landar du med armen under revbenen,varvid dessa brister som torra kvistar.

Hmm... Min (hitills) ända lågsidare landade på ut/baksidan av låret.
Och sedan gled jag lugnt stilla banan fram och njöt av att ha ett fint Halvarson Track att cruisa på :tummenupp

Tack för all hjälp jag fick...! Efter att ha granskat ryggskydden valde jag ett Spidi Back Warrior, dels var det lätt och bekvämt, dels gav det Level 2 skydd och dessutom hade det bröstkorgsskydd framtill. Jag är hittills mycket nöjd med det! Det blev bekvämare på hojen och jag fick ökat skydd. UFO plast is history! :tummenupp

Kan vi få se bild?

Jepp, självklart, här kommer en bild på ryggskyddet...

3jwgkdefend.jpg

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...