Ryggskydd

SuzukiLover

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 k8
Jag har granskat kvalitén på mitt ryggskydd som är ett "Ufo" fabrikat av lämplig storlek (UFO PT 02054)... Bekvämt och så, men jag undrar nog hur mycket det egentligen skyddar. Försäljaren prackade på mig det där som en del av kit paketet, men jag känner att det antagligen borde bytas ut snarast...

Finns det något bekvämt titanium baserat (el. motsvarande) ryggskydd som verkligen skyddar ryggen ordentligt...?! :confused: Jag betalar bra om det är kvalité...

Köp ett Halvarssons Track och var glad, men glöm inte att läsa varningstexterna!

Tack för tipset! Jag kollade just på sådana, fann några rätt billiga... Men kunde du vänligen motivera varför detta skydd är bättre än UFO skyddet? Vad är det viktigaste, sett till utförandet, när det gäller just ryggskyddet?

Halvarsson Track :fakta :tummenupp

Vänligen motivera. Mitt motiv till att UFO skyddet inte är så bra är att det är nitat med plastnitar, tycks vara helt av plast och plastet tycks inte ta upp stötar på ett tillräckligt skyddande sätt då det är relativt böjbart, det ger helt enkelt ett billigt och oskyddat intryck... Bristfälligt material. Jag skulle vilja ha ett skydd som är fastsatt på ett starkare sätt, med titanium inslag och eventuellt ett som även sitter bredare över hela ryggen. Det måste ju gå att kombinera säkerhet med bekvämlighet på ett tillräckligt effektivt sätt...

Halvarsson Track.

Det är testvinnare år efter år, och är klassat högt vad gäller genomsläppt kraft (bland de bättre jag sett vill jag minnas).
Varmt och svettigt blir det, men det är rätt bekvämt att ha på sig under stället.

Böjer sig gör även titan (som det heter på svenska), om man närkontaktar med en stolpe i 100+, finns nog inget skydd alls som man kan spaka båge med som klarar sådant våld.

/J - kör med Track om det var otydligt.

Last edited:
Vänligen motivera

När man, vid en incident, slungas av motorcykeln och således kolliderar med marken i hög hastighet riskerar man även att slå i vassa objekt och föremål såsom stenar och grenar eller, för all del, fotpinnar från det egna fordonet varpå dessa föremål riskerar att punktera den skira huden på den mänskliga kroppen och därmed skada inre organ. Därför är det viktigt att välja ett ryggskydd som är konstruerat för att absorbera och sprida ut energin så att dessa främmande föremål inte tillåts tränga in i kroppen. Dessutom är Halvarsson svenskt vilket säkerställer att samtliga varningstexter är på svenska varpå säkerheten maximeras! :mattias

:näsblod

Väl uttryckt;Korvgubbe.
Betänk dessutom att när du erhåller en sk:lowsider så landar du med armen under revbenen,varvid dessa brister som torra kvistar.

Halvarsson Track.

Det är testvinnare år efter år, och är klassat högt vad gäller genomsläppt kraft (bland de bättre jag sett vill jag minnas).
Varmt och svettigt blir det, men det är rätt bekvämt att ha på sig under stället.

/J - kör med just det om det var otydligt.

Tack för tipset, att det är en testvinnare är inte en nackdel. Det skulle vara intressant att förstå vad som skiljer mitt rygg skydd och Halvarssons Track åt i utförande i fråga om energispridning...

läs senaste bike, test där.

Tack för tipset, väldigt värdefullt! :)

Last edited:
Det fanns en upplagd test här tidigare (sök på ryggskydd...), där de flesta alternativen var med - UFO släppte genom betydligt mera av smällen istället för att absorbera den.

/J

Eftersom det är så många som nämner just Halvarsson Track ryggskyddet ser jag ett mönster och det måste därför vara värt att undersöka lite närmare...! Tusen tack för tipsen och vilken snabb respons!!! :tummenupp :tummenupp :tummenupp

Det fanns en upplagd test här tidigare (sök på ryggskydd...), där de flesta alternativen var med - UFO släppte genom betydligt mera av smällen istället för att absorbera den.

/J

Inte bra, långt ifrån bra, precis vad jag misstänkte...!! Tusen tack för den upplysningen! Ska söka fram den där tråden nu...! :yoparty

Läs då testet i Bike, mycket info där.

Jepp, det ska jag göra! Tack igen! :tummenupp

Last edited:
Eftersom det är så många som nämner just Halvarsson Track ryggskyddet ser jag ett mönster och det måste därför vara värt att undersöka lite närmare...! Tusen tack för tipsen och vilken snabb respons!!! :tummenupp :tummenupp :tummenupp
Vilken slutledningsförmåga. :sherlockholmes

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...