Ryggskydd på Bike-Events?

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Skulle precis boka en körning på Knutstorp den 22e Juni med Bike-Events men i villkoren står det att man måste bära ryggskydd, vilket jag inte har.

Stämmer detta verkligen, då man inte ens behöver ha skinnställ i grön grupp?

kaZmur skrev:
Skulle precis boka en körning på Knutstorp den 22e Juni med Bike-Events men i villkoren står det att man måste bära ryggskydd, vilket jag inte har.

Stämmer detta verkligen, då man inte ens behöver ha skinnställ i grön grupp?
Varför mailar/ringer du inte dem och frågar?

Vaför ifrågasätta? Köp! Och ja jag tror att det är ett krav för dom brukar fråga det.

Håller med ovanstående. Köp ryggskydd även för landsväg!

oFFkeFF skrev:
Köra utan ryggskydd??? KÖP
För att ryggskydd kostar pengar och med ett studiebidrag på 950kr/månad och en BE-körning som kostar just 950kr så känns det lite för overkill för min redan så tomma plånbok.

kaZmur skrev:
...men i villkoren står det att man måste bära ryggskydd, vilket jag inte har.

Fundera starkt på om du inte ska investera i ett ryggskydd då. Lägga en tusing på att skydda dig från att kanske bli förlamad för livet verkar fiffigt.

Lovar att det är bättre att satsa på ett ryggskydd än en B-E körning. Kanske inte lika roligt, men du får ju ändå inte köra på B-E utan ryggskydd......

Kan berätta lite från det verkliga livet. En polare tyckte att ryggskydd var trams och att det var obekvämt. För några veckor sedan hamnade han i ett stenröse, gissa om han önskade sig ett obekvämt ryggskydd då. Han har fortfarande konstiga smärtor i rygg och ena armen efter det. Ett ryggskydd hade kanske inte hjälpt totalt, men det hade med all säkerhet blivit bättre.

Nog moralsnack från min sida!
Försök få familjen att sponsra med ryggskydd och åk på B-E. (Mina föräldrar och mor-/farföräldrar sponsrade mig med en ordentlig skyddsutrustning när de märkte att jag ändå inte tänkte sluta köra :tummenupp )

Last edited:
Jag fattar inte att folk vill köra aktivt utan ryggskydd, det är helt :kocko.

kaZmur skrev:
För att ryggskydd kostar pengar och med ett studiebidrag på 950kr/månad och en BE-körning som kostar just 950kr så känns det lite för overkill för min redan så tomma plånbok.

Du är inte odödlig för att du är ung. Du bara tror det. Ryggskydd är viktigare än en B-E körning! Prioritera rätt.

hallå smartass, skit i körningen och köp ett ryggskydd :kocko

men men, prioriterar man så får man skylla sig själv :fatta!

Får väl ringa min gamla arbetsgivare och tigga om att få sälja jordgubbar några dagar då :(
Sura pengar.

// Ett odödligt smartass

kaZmur skrev:
Är det inte overkill att åka till B-E då :va eller!

bebbe skrev:
Är det inte overkill att åka till B-E då :va eller!
Med tanke på att hela mitt studiebidrag redan går direkt till hojen så kan det ju vara skoj att få ut något extra av det ibland.

kaZmur skrev:
Får väl ringa min gamla arbetsgivare och tigga om att få sälja jordgubbar några dagar då :(
Sura pengar.

// Ett odödligt smartass

Tja, säkerhet är en grej som brukar kunna vara en bra övertalning hemma hos föräldrarna.

oFFkeFF skrev:
Tja, säkerhet är en grej som brukar kunna vara en bra övertalning hemma hos föräldrarna.
Med tanke på att jag redan är skyldig mina föräldrar 36000kr så tror jag inte ens de skulle låna mig mer pengar, även om det så var till något säkerhetsplagg.

kaZmur skrev:
Med tanke på att hela mitt studiebidrag redan går direkt till hojen så kan det ju vara skoj att få ut något extra av det ibland.

Självklart är det kul att få ut nåt extra av det ibland.. Men vad är 500-1500kr för något som ger ett bra skydd mot en bruten rygg..

/Filip (som har en krossad kota, förmodligen ryggskyddet som gör att jag fortfarande kan gå idag)

kaZmur skrev:

Kan ändå bara rekomendera dig att köpa ett skydd istället för att betala för bike events!

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti