Ryggskydd+magplatta för bana

Kraften som går igenom ett "Track" även vid den kraften som man kan slå med knytnäven. Är nog tillräckligt stor för att skada ryggraden.
Och även om kurvan inte är linjär så tror jag inte att kraften som går igenom kommer att minska om jag ökar kraften i slaget.
Tar man en skiva i A4-storlek av godtyckligt hårt material (plyfa, limträbalk, järn eller nationalencyklopedin A-Bk utgåva -78) och sätter den mot låret, så ger handen troligtvis upp långt innan låret. Men jag skulle inte föredra en plyfaskiva eller nationalencyklopedin under skinnstället framför Halvarsson Track ändå.

Är det nån som kör med "skydds-shorts"?
dvs shorts med hårda skydd på lårens sidor...
Jag har provat med samma som jag använder till crosskörning nämligen Dainese skyddskallingar men jag tycker det blev för klumpigt. Säker en vanesak men som sagt väldigt klumpig. I mitt nuvarande skinnställ från Breed sitter det rätt rejäla skydd för höften och del av låret insydda i stället. :tummenupp

Jag kör med Dainese Safetywest wave med bröstskydd men utan nack och axelskydd. Sen har jag Alpinstars Bionic shorts med hårda skydd över höften, lårens utsida och svanskotan. Kostar typ 1000 kr och är värda varenda öre.

Finns säkert andra ryggskydd som skyddar lika bra som waveII men ventilationen är klart bättre än de flesta andra så man slipper bli så hiskiligt svettig. Så är passformen bra.

(jag har provkraschat ett antal gånger och jag är glad att jag haft skydden)

Tar man en skiva i A4-storlek av godtyckligt hårt material (plyfa, limträbalk, järn eller nationalencyklopedin A-Bk utgåva -78) och sätter den mot låret, så ger handen troligtvis upp långt innan låret. Men jag skulle inte föredra en plyfaskiva eller nationalencyklopedin under skinnstället framför Halvarsson Track ändå.

Föredrar du den för att du tror att den skyddar bättre, eller för att det blir obekvämt med nationalencyklopedin A-Bk utgåva -78.

Om man läser texten från tillverkarens sida som någon hade länkat till så står det ju ganska tydligt vilka fördelar deras ryggskydd har.

The key advantages of Soft Armour Technology are
• Enhanced Flexibility
• Superior Comfort
• Non restrictive
• Multi sport use

Och det kan jag hålla med om. Ett mjukt skydd är mera följsamt och kanske även bekvämare. Något som är mycket viktigt för Halvarssons stora målgrupp
"Custom och touring". Deras grejjer är inte till för dom som kör sporthoj och både ramlar både oftare och i högre farter.

Någon som testat passformen för och/eller kraschtestat Alpinestars Tech Chest Guard?

/Mackan

Införskaffat ett sådant men bara användt det ett par gånger så jag har inte speciellt mycket att säga om det ännu, men det "känns" bra och gör förhoppningsvis nytta vid ev. vurpa.

Det är halvhårt eller styvt, alltså inget hårt ytterskal.

Deras grejjer är inte till för dom som kör sporthoj och både ramlar både oftare och i högre farter.

OCh detta baserar du på vad? "Bäst i test" vet vi ju redan att det inte gäller eftersom det är baserat på pengar. Finns det några andra vetenskapliga tester som backar upp din påstående eller?

OCh detta baserar du på vad? "Bäst i test" vet vi ju redan att det inte gäller eftersom det är baserat på pengar. Finns det några andra vetenskapliga tester som backar upp din påstående eller?

Men alltså. Tror du på allt som skrivs i tidningarna:va
Tror du att tidningar ger en opartisk granskning av marknaden för att ge konsumenter korrekt fakta?
Tidningar drivs för att folk ska tjäna pengar på att andra får läsa saker som dom tycker är roligt eller intressant.

Bike skrev i senaste eller näst senaste nummret att 600cc ofta är snabbare än en 1000cc i starter från 0- 100. Tror du att det är sant också?

Jag har krashat ett tiotal gånger på bana. Både på tävling och träning.
I början hadde jag mjuka skydd för jag ifrågasatte inte deras funktion. Och jag hade ju läst idiotiska tester som sa att dom va bra och därför brydde jag mig inte. Men ett par vurpor senare så ifrågasätter jag mjuka skydd kraftigt. Och nu kör jag alltid med skydd som har hårt skal och mjuk insida.

Att lägga ryggskyddet på låret och slå, är inte ett optimalt test, även om jag faktiskt litar mera på det än på dom tester jag kan läsa om i diverse tidningar ibland. Men det ger i alla fall en indikation på hur mycket jag kommer att slå mig när jag ramlar.

Jag hade ett ganska mjukt ryggskydd när jag krashade på Falkenberg för 2 år sen. Fick tillbringa 1 vecka på sjukan och två månader hemma på kraftig dos av mofin. Mesta skadan va på nacken som hade fått sig ett ryck eller vridning.
Men jag hade sjukt ont i ryggen eftersom jag gled av asfalten över kurbsen i ca 120 - 180km/h. Kurbsen klappade till i ryggen och jag hade fan ont i nästan ett år.

Jag har även haft mjuka skydd i skinställ som jag ramlat med. Och det är samma sak där. Dom skyddar skitdåligt, Har gjort illa båda knäskålar och armbågar.

Men när jag bytte ryggskydd och skinställ till modeller med hårt skall och mjuk insida, så har jag klarat mig oerhört mycket bättre.

mycket text men ingen fakta

Näe näe näe men det förändrar inget alls

Jag tvivlar inte det minsta på att du skadat dig mindre men fortfarande har du inte kunnat ge mig några vetenskapliga tester/bevis som visar att det du säger stämmer. Går säkert lika bra att hitta folk som klarat bättre pga av att dom hade ett mjukare skydd än ett hårt. Då är vi tillbaka på ruta noll igen

Jaja, vi lär ju inte komma längre utan får väl vänta till någon opartisk icke pengahungrig organisation tar sig tid att testa och utvärdera.

Låter ju toppen.
Kör själv med dainese Wave ryggskydd men har börjat tvivla på funktionen. Honeycomb i all ära men det känns klent.......
Magplatta blir det alla gånger men vet ej om jag skall byta till annat fabrikat gällande ryggskydd

Jag har testat honeycomben i mitt Dainese Wave och nackdelen är att det är av engångskaraktar (totalt tillplatat efter vurpan) dock gick jag därifrån med en skaplig svullnad på hela ryggen men allt helt. Dvs jag tycker det funkar kanon!

Vetenskapligt test? Nja... finns kanske lite mer att önska.

@Hedgehog/Eskilsson, kan ni avhålla er från nedlåtande toner i diskussionen? Annars får vi stoppa en i övrigt bra tråd. Varför inte bara enas om att ni inte kan enas? Ingen av er kommer att lyckas övertyga motparten iallafall.

@Hedgehog/Eskilsson, kan ni avhålla er från nedlåtande toner i diskussionen? Annars får vi stoppa en i övrigt bra tråd. Varför inte bara enas om att ni inte kan enas? Ingen av er kommer att lyckas övertyga motparten iallafall.

Det har jag redan gjort, jag fortsätter söka information på egen hand.
Ber om ursäkt att jag skrev i raceforumet, tänkte inte på det.

Last edited:
Känns som att tråden spårat ur en del (eller vad vet jag, läste bara frågan och sen massa annat dravel).

För att svara på (den ursprungliga) frågan så kör jag på Knox både fram och bak. Har inte uppdaterat ryggskyddet sedan våren -07 och vet således inte om det existerar längre, vet ej heller produktnamnet - Men. Det är den silvrig/glansiga modellen. Mycket skönt (likt alla Knox) och har då inte gett mig några betydande rygg/nackskador. I alla fall inte som undvikits med andra fabrikat.

Bröstplattan, inte heller uppdaterad sedan -07, men där vet jag att det inte skiljer något förutom butikspriset som gått ner till låga 450kr. Var (mig veterligen) först att tävla på dessa i Sverige, samtidigt som det testades ut i MotoGP och har således kraschat ett par gånger med det och kan säga att det är ett väldigt bra skydd som de flesta bör använda sig av. Ser kanske inte så mycket ut för världen men det gör verkligen väsen av sig vid krasch.

Mitt tips är alltså att köra på Knox. Tror inte det skiljer något säkerhetsmässigt bland olika märken, men jag har fastnat för märket och därav rekommenderar jag det. I övrigt så tycker jag du ska satsa på mjukt ryggskydd framför något med hårdplast. Kan inte säkerhetsdetaljerna men det är skönare.

Peace.

Kör själv med bröst skydd och skydds byxor. Om dessa 2 extra skydd hjälper vid en krash är väl ganska självklart sedan hur mycket är en annan fråga. Dock har det effekten att man känner sig säkrare och därmed ökar ens självförtroende på banan.

Att köpa sig lite extra skydd kan vara en riktigt bra "trimning" och sätt att få upp sina varvtider lite till, sedan mår man kanske mycket bättre direkt efter en krash oxå :)

Jag förstår vad du menar. Och jag va inne på den tanken jag med.
Och det finns inte så mycket jag kan skriva för att övertyga.
Men om du skulle prova själv så klarnar det nog.

Kraften som går igenom ett "Track" även vid den kraften som man kan slå med knytnäven. Är nog tillräckligt stor för att skada ryggraden.
Och även om kurvan inte är linjär så tror jag inte att kraften som går igenom kommer att minska om jag ökar kraften i slaget.

Hmm, i våras köpte jag ett Halvarsson Track. Tänkte om det vinner alla tester så måste det vara bäst. Men jag gjorde samma hemma tester som du. Väldigt lätta slag på skyddet kändes väldigt tydligt i ryggen. Skyddet absorberade inte iheller smällen och fördelade den utan smärtan kom precis där man slog. Å inte blev det bättre ju hårdare man slog. Blev så osäker så jag lämnade tillbaka skyddet. Men samtidigt är jag väldigt osäker på min testmetod...

Kanske dålig jämförelse men ser man på djurriket och de djur med sköld så är ju alltid skölden hård. Skyddet borde ju vara hårt men inte så hårt att det riskerar spricka eller flisa sig.

Angående skottsäkerväst så är den ju inte gjord för att ta upp smällar utan snarare förhindra penetrering. Ett ryggskydd ska ju helst klara båda.

\Masonit

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...