Ryggskydd+magplatta för bana

Jag kör ett Knox ryggskydd, fruktansvärt skönt! Stort, och skyddar hela ryggen! :tummenupp Det har kraschtestats ganska omsorgsfullt, och det har gjort ett väldigt bra jobb!
Men jag kunde inte hitta det när jag kollade hos Mc-boden :va Hoppas dom inte har slutat tillverka den modellen :gråta

Vet att de har bytt ut några modeller till nyare diton... har själv KNOX jag med och trivs bra med det lilla jag har kört än så länge.

jag kör DAINESE SAFETYVÄST WAVE NECK.

Tycker det funkar kanon. :tummenupp

Har provat att lägga halvarsson track över låret och klappa till.
Skyddar inte för 5 öre. Kraften går rakt igenom och smärtan i benet är ett faktum. Så blir det inte med andra ryggskydd.
Att dom vinner tester i svenska tidningar kan ha att göra med att dom är den överlägset största annonsören. Och att testerna inte är så bra.

Låter som ett vettigt test för att kolla säkerheten. Det förklarar varför Lidl fick sånt bra resultat i testet, dom är ju stora annonsörer i bike. För att inte tala om all GP-förare som kör med mjuka skydd för bröstet, vilka idioter.

Har du någon fakta som backar upp dina påståenden?

Men ditt "test" att lägga ryggskyddet på benet och slå med handen är ett bra sätt att ta reda på funktionen? :D

Nopp. det är inget bra test för att se vilket ryggskydd som är bäst.
men helt klart duger det för att sålla bort skiten.

Om du tester en gång så kommer du se vilken orolig skillnad det är.
Det diffar lixom inte 10% eller liknande.

Med ett bra ryggskydd så känner man så klart och man får ett slag. men absolut ingen smärta alls. Om man inte får ont i handen så klart.

Men med Track så går fan kraften rakt igenom. Och slår man hårt nog får man en lårkaka.

Gå till närmaste mcbutik och testa.

Låter som ett vettigt test för att kolla säkerheten. Det förklarar varför Lidl fick sånt bra resultat i testet, dom är ju stora annonsörer i bike. För att inte tala om all GP-förare som kör med mjuka skydd för bröstet, vilka idioter.

Har du någon fakta som backar upp dina påståenden?

Nu blandar du och ger för att göra dig lustig.

Vad får dig att tro att dom har mjuka skydd i bröstet.
Har du känt på dom?

I övrigt så har jag inga andra fakta än att jag har testat,
Testa själv att slå på ett track som ligger över låret. Och sen vore det kul att höra om du tycker att det skyddar mot slag på ett bra sätt.

Last edited:
Har du känt på dom?

Testa själv att slå på ett track som ligger över låret. Och sen vore det kul att höra om du tycker att det skyddar mot slag på ett bra sätt.

Ang bröst/magskydd så pulade jag ett från mitt hockey axelskydd till en typ magplatta. Skyddet passar bra efter lite formklippning och snyggt sytt i kanterna igen. Billig variant som ändå käns säker..

Halvarsson track rekommenderas, mycket skönt och fått bra betyg i tester!

varför magplatta? vad skall det vara bra för?:va

En stor andel av de som omkommer i trafiken gör det pga skador på bröst och mage. Det kan väl vara en rätt bra anledning till att ha en bröst/mag-platta?

På bana kan det nog vara bra för att man ska kunna gå från banan istället för att ligga kvar och kvida med tex knäckta revben.

Har inget själv, magen är förmodligen ivägen... :rolleyes:

Nu blandar du och ger för att göra dig lustig.

Har du känt på dom?

Nope, blandar inte alls?
Du antydde att dom eventuellt vann pga dom var stora annonsörer samt att testerna var dåliga alt. utformade för att dom ska vinna..... då undrade jag om lidl har samma makt då dom kom 2'a.

Har inte kännt på deras skydd men när man ser dom ta av/på skyddet, så verkar dom vara förvånansvärt böjliga. Kan ha helt fel så inga garantier ges

Ganska säker att det gör ont i mitt lår om jag slår på det även med ett "track" emellan. :gråta
Personligen tror jag inte det är ett bra test för att kontrollera hur bra ett ryggskydd är.

Någon som testat passformen för och/eller kraschtestat Alpinestars Tech Chest Guard?

/Mackan

Bifogat

• bröstskydd.jpg
    bröstskydd.jpg
    53.7 KB · Visningar: 51
Kör med Dainese Vave väst med bröstplatta. Kanonbra och tar mindre plats i stället än andra jag provat. Honeycomb konstruktionen kan verka lite overkill avancerad och har lite av engångs karaktär då den är förbrukad (kompromerad)på det ställe du får en kraftig punkt belastning, om så sker. Fördelen som jag ansåg övervägde detta är att det har bästa ventilationen av alla. Andra skydd jag haft har det bokstavligt talat runnit längst ryggen även när det inte är överdrivet varmt.
Har krashtestat det med en rejäl highsider i somras där jag landade rätt hårt på asfalten med ryggen lite från sidan. Skinnstället sprack upp en halvmeter på ryggen/sidan. Har studerat skyddet men inte konstaterat någon kompression, tror att smällen blev jämnt fördelat över stor yta .
Dessvärre bröt jag benet, så helt bra e det ju inte:D

Personligen tror jag inte det är ett bra test för att kontrollera hur bra ett ryggskydd är.

Jag tror faktiskt att tester i labb inte är så bra.
Kolla på biltester. Det finns olika tester där man simulerar olika saker för att testa en bil. Där flera bilar klarar sig superbra, just för att dom delvis byggs för att klara sig bra i tester. För det säljer.

Sen ser man i folksams mätningar att det inte alls är samma bilar som klara testerna bra, som skyddar personer i trafiken.

Snälla kan inte något helt oberoende här på sporthoj ta ett Halvarson track ryggskydd, lägga det på låret och klappa till. Sen göra samma sak med tex ett dainese eller spyke.
Och efter det, ta på sig ryggskyddet på ryggen och be en polare klappa till så mycket han kan på ryggskyddet. Och gämnföra dom olika.

Och sen skriva ett inlägg här. om han/hon upplever att skydden skyddar olika mycket.

Jag kan slå vad om att personen inte kommer våga göra testet på ryggen med ett "Halvarson Track". efter att först testat det mot låret.
För det skyddet suger verkligen drakballe.

Ang bröst/magskydd så pulade jag ett från mitt hockey axelskydd till en typ magplatta. Skyddet passar bra efter lite formklippning och snyggt sytt i kanterna igen. Billig variant som ändå käns säker..

Bara det att använda bröstplatta är ett upplyft mot tidigare.
Förra sommaren och sommaren innan såg jag nästan ingen som hade det.
Men nu börjar det dyka upp lite överallt. Även om dom flesta nog inte har det.

Sen finns det nog olika bra kvalitet på olika bröstplattor precis som på ryggplattor.

Och som alltid så är det ju så att den absolut sämsta ryggplattan eller magplattan oavsett tester är den som hänger i garderoben.

Last edited:
Jag tror faktiskt att tester i labb inte är så bra.
Kolla på biltester. Det finns olika tester där man simulerar olika saker för att testa en bil. Där flera bilar klarar sig superbra, just för att dom delvis byggs för att klara sig bra i tester. För det säljer.

Sen ser man i folksams mätningar att det inte alls är samma bilar som klara testerna bra, som skyddar personer i trafiken.

Snälla kan inte något helt oberoende här på sporthoj ta ett Halvarson track ryggskydd, lägga det på låret och klappa till. Sen göra samma sak med tex ett dainese eller spyke.
Och efter det, ta på sig ryggskyddet på ryggen och be en polare klappa till så mycket han kan på ryggskyddet. Och gämnföra dom olika.

Med detta så kallade test gör du en rejäl förenkling och antar att kraften som överförs till ditt lår är helt linjär mot kraften som du svingar knytnäven med. Så är det troligtvis inom ett visst område, men när du ökar kraften till "benknäckande" styrka kan det mycket väl se helt annorlunda ut. Min poäng är att Track-skyddet kan vara bättre när det verkligen smäller hårt, medan något annat skydd kan ge lite mindre blåmärken när det inte smäller riktigt lika hårt.

Heter den Dainese Gilet Wave?

/Mackan
---------------------------------------------------
Jepp sånt som på bilden är det, nu har dom utvecklat det ytterligare med nackskydd som är avtagbart i sektioner om det blir trångt för rejsputtar som har en extrem nackvinkel och har för mig att det var några förbättringar på axel/skulderblad också.

Med detta så kallade test gör du en rejäl förenkling och antar att kraften som överförs till ditt lår är helt linjär mot kraften som du svingar knytnäven med. Så är det troligtvis inom ett visst område, men när du ökar kraften till "benknäckande" styrka kan det mycket väl se helt annorlunda ut. Min poäng är att Track-skyddet kan vara bättre när det verkligen smäller hårt, medan något annat skydd kan ge lite mindre blåmärken när det inte smäller riktigt lika hårt.

Jag förstår vad du menar. Och jag va inne på den tanken jag med.
Och det finns inte så mycket jag kan skriva för att övertyga.
Men om du skulle prova själv så klarnar det nog.

Kraften som går igenom ett "Track" även vid den kraften som man kan slå med knytnäven. Är nog tillräckligt stor för att skada ryggraden.
Och även om kurvan inte är linjär så tror jag inte att kraften som går igenom kommer att minska om jag ökar kraften i slaget.

Typ att det gör ont att bli slagen i magen även om man har en skottsäker väst

Synd att det ska vara så svårt att hitta någon vettig fakta. Visst, tillverkarna skriver ju hur bra dom är men det är ju oftast inte hela sanningen :(

Last edited:
ja det stämmer att dom gjort om dainese wave västen och den har nu nack skydd och skydd för nyckelben/axlar.

Jag tycker att den funkar riktigt bra, kan dock inte få på mig stället själv då axelskydden på västen fastnar i skinnstället och det behövs lite krängande för att komma i.

kan varmt rekomendera den!

Är det nån som kör med "skydds-shorts"?
dvs shorts med hårda skydd på lårens sidor...

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph