Ryggskydd - hojskydd på skidor

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Ska ner i säsonga i Badgastein och måste köpa lite utrustning. Är behov av ett nytt ryggskydd både till hojåkning och till skidor, frågan är om man kan köra med samma? Ett ledat/sköldpaddsrygg liknande sak då. MC-modell.

Min kompis låna mitt mc skydd när han var i österike...

Har kört en del med mitt Dainese Wave2 när jag åkt bräda. Funkar alldeles utmärkt. Varm och go blir man också.

måste ju funka klockers med mc-skydd, rygg som rygg... kör också dainese och tänkte ha det i vinter i backen! sitter ju som en smäck, bara att ha under understället!

Brukar köra med mitt UFO skydd när jag åker bräda, och visst funkar det fint. Extra kul att lägga sig på rygg och åka på det. :)

Verkar som jag misstänkte inga problem med det.

Som en följdfråga på det hela;

Någon som har ett till salu?

har alltid mitt Mc-ryggskydd när jag åker brädan.. de ser ju lika danna ut och klarar det en hoj krach ska väl en krach i backen vara rätt lugnt :)

FreddaAbborre skrev:
Ska ner i säsonga i Badgastein och måste köpa lite utrustning. Är behov av ett nytt ryggskydd både till hojåkning och till skidor, frågan är om man kan köra med samma? Ett ledat/sköldpaddsrygg liknande sak då. MC-modell.

jag körde förra året med hela mc stället utom hjälmen då.
inte skinnställ alltså. funkade utmärkt.

Det beror på vad det är för MCskydd och beror på hur du åker skidor.

Många, åtminstone de jag har när jag åker hoj skyddar inte mot vridningar och böjningar. mest mot slag och allt annat.
Om du nu åker extremt när du åker skidor, vilket åtminstone jag gör hela säsongen (tävlar i freestyle, och tidigare i board X) så behöver du ett som skyddar mot att du bryter ryggen, inte bara slag.
Jag rekommenderar anpassade för ändamålet om du pressar när du åker.

Men som sagt, allt beror på åkningen.

Det bör fungera, se Recos inlägg : tummenupp

När åker du till BG? Var ska du bo?
Jag åker ner den 2:e januari, stannar bara till den 13:e denna säsongen..har dock polare som är där nere just nu. MYCKET snö utlovas!

heinz_p skrev:
Det bör fungera, se Recos inlägg : tummenupp

När åker du till BG? Var ska du bo?
Jag åker ner den 2:e januari, stannar bara till den 13:e denna säsongen..har dock polare som är där nere just nu. MYCKET snö utlovas!

Åker den 6e januari. Börjar bli lite bråttom med allt :gnissla
Ska bo i lägenhet som har gemensam dusch o kök. Rätt centralt dock:-) kommer naturligtvis inte ihåg vad det heter.
Som sagt, har kommit mycket snö nu:-)

Jag ska upp till sälen :rolleyes: snart, då tänkte jag köra på mitt hoj ryggskydd. Funderar även på min STR endurojacka också då den är både snyggare och bättre mot väder än min snowboardjacka.

*/ ?>
Back