Ryggskydd - Handskar (övningskörning)

maxxim

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Hoj
.
Hej!

Tyvärr så har jag varit en del inaktiv i detta forumet, jag har beslutat mig för att få tummen ut ur röven o ta det dära A2 kortet som jag velat ha ett bra tag.

Känner inte att jag vill använda all utrustning från körskolan.

Hade tänkt Dra hem Stövlar, handskar samt ryggskydd.

Brukar det va lång väntetid på att få övningsköra om man bokar snart.

Iaf nu till topic!

Har sett ut lite grejer och skulle gärna vilja ha lite synpunkter.

Handskar;

Dainese Carbon Cover S-St Glove

http://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/sec2b08cac4df/?ObjectID=37484232&ViewAction=ViewProduct

Alpinestars Sp-1

http://www.xlmoto.se/handske-alpinestars-sp-1-svart

Såg att Xl-moto har gratis storleksbyte.

Ryggskydd:

Dainese Performance Wave Con Scapole Back Protector

http://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/sec2b08cac4df/?ObjectID=37999648&ViewAction=ViewProduct

Ser Ni Vilken Skydds Nivå det är? 1 - 2?

http://www.xlmoto.se/ryggskydd-dainese-wave-air

Eller det vanliga Dainese Wave air.

Vilket skydd hade ni valt?.

Krånglig Storlek på Fc-moto
jag är 175-176.

Storlekarna är 165-175 och 175-185 Orolig att 175-185 skulle vara för stor och att skyddet rör på sig vid eventuell vurpa.

När kortet är taget så är jag ute efter en Honda Cb500 eller en Ducati Monster 600.
Alla synpunkter är bra! skriv av er, vet ni några bättre skydd säg till, inget man vill snåla på.

Mvh Maxxim

Det dryga med ett för stort ryggskydd är att det kryper upp och trycker på hjälmen i nacken så man inte kan röra huvudet fullt, så det är inte jobbigt bara vid olycka.

Huvudsaken är att skydden sitter bra så det används.
Nilssons MC i Helsingborg har en outlet för MC-utrustning där man kan göra riktigt bra fynd, så du kan ju kolla där en vända med, om du är i trakten.
http://www.nilssonsmc.se/kategori/OUTLET4465

Jag tänker bara svara på Frågan om väntetider. år 2012 när jag avslutade mitt mc kort (efter vinteruppehåll…) så var NÄSTAN alla tider från april-juni ut bokade redan i februari, jag bokade när de släppte de absolut första tiderna, att tillägga så körde jag hos enda trafikskolan i min "by" och de har 2-3 lärare som endast kör mc under mc säsong.

Men jag antar det beror på vart du bor, men generellt sett tror jag den trafikskolan jag gick på återspeglar hur det ser ut på många andra skolor i landet. Tiderna blir uppbokade DiReKt :fakta

Tips: Gå till den mc skola du tänkt vända dig till och fråga dom när de släpper sina tider samt hur fort de brukar ta slut för deras skola, och sedan anpassa dig och boka i god tid :tummenupp

Jag bor i malmö, Alla affärer häromkring åker ju.....
Mc huset, ducati malmö... vart ska man vända sig?

tänkte åka ner till erikssons trafikskola imorgon och höra,
Kan storlekar på handskar jämföras med vanliga gummihandskar som också går i storlekar med nummer?.

http://www.nilssonsmc.se/produkt/RYGGSKYDD-ALPINESTARS-BIONIC

Här hade vi något intressant iaf. 170-180 mått, då ska de väl inte vara några problem?

Eller jag som är bakom flötet.

Jag har lagt undan 20 000kr, en summa som jag tror skulle räcka för ett mc kort, endast kört moped, och provkört/växlat på en alltför trimmad crossmoppe.
Haft vanligt Bilkörkort i 4 år efter årsskiftet.

Vad är er åsikt om de undanlagda pengarna.

Last edited:
Kolla utrustning på Blocket också om du vill hålla nere kostnaderna.
En egen hjälm ska du prioritera, förutom att körskolans inte alltid passar så är de så insvettade att man vill :spy bara vid tanken på att vidröra dem.

Jag trodde de skulle bli klurigt om man kom dit med egen hjälm, speciellt med intercom så att säga. men jag förstår din tanke, samt att min egna hjälm här hemma till mopeden luktar inte rosor.

Jag trodde de skulle bli klurigt om man kom dit med egen hjälm, speciellt med intercom så att säga. men jag förstår din tanke, samt att min egna hjälm här hemma till mopeden luktar inte rosor.

Jag körde med egen hjälm. Du får en hörsnäcka så du hör vad läraren säger, du kan alltså inte prata tillbaka. Så var det på min skola iaf, fick nicka till honom när han sa något:tungan

Jag körde med egen hjälm. Du får en hörsnäcka så du hör vad läraren säger, du kan alltså inte prata tillbaka. Så var det på min skola iaf, fick nicka till honom när han sa något:tungan

Amen dåså, då ska de ju inte vara några problem, enda problemet e vart man får tag på bra grejer i malmö.

Mc huset har ju lagt ner, endast handelsboden kvar vad jag vet.

Jobbigt för honom om han behövt åka runt och lyssna på mig nynnandes på Justin Bieber i 40min:rodnar

De fasta kostnaderna för mc kort är runt 6000 kr. Beroende lite på vad riskutbildningarna kostar.

Utöver det kommer körlektioner samt eventuell utrustning du vill köpa själv.

Så 20 000 beror helt på hur kvick du är på att lära dig och vilken utrustning du tänker ska få plats i den budgeten. Men jag tror inte det ska vara några större problem då du har bilkörkort och därför (förhoppningsvis) redan kan reglerna och hur man beter sig i trafiken.

Vi hade tvåvägskommunikation när jag körde med lärare. Skolans hjälm alltså. Jag tror han var tvungen att ladda batterierna efter varje lektion, för vi pratade konstant. Om allt möjligt utom körningen... :rolleyes:

De fasta kostnaderna för mc kort är runt 6000 kr. Beroende lite på vad riskutbildningarna kostar.

Utöver det kommer körlektioner samt eventuell utrustning du vill köpa själv.

Så 20 000 beror helt på hur kvick du är på att lära dig och vilken utrustning du tänker ska få plats i den budgeten. Men jag tror inte det ska vara några större problem då du har bilkörkort och därför (förhoppningsvis) redan kan reglerna och hur man beter sig i trafiken.

Jag räknar inte in utrustning i dom dära 20 lapparna.
Kör utrustning lite då o då, men vill ha nått att börja med. men som sagt stortsätt alla butiker i malmö har ju stängt ner. därför är annan stad eller postorder närmsta alternativ tyvärr

Du har Addemoto i Lund inne på Gastelyckan, dom har en hel del utrustning också, Lillemans finns också i Lund.... Hörberges och Engdahl i Lödde.... finns en del butiker i närheten förutom Handelsboden...

Amen dåså, då ska de ju inte vara några problem, enda problemet e vart man får tag på bra grejer i malmö.

Mc huset har ju lagt ner, endast handelsboden kvar vad jag vet.

Lämnar du aldrig Malmö? Om inte annat borde det väl finnas nån butik i CPH?

Jag bor i malmö, Alla affärer häromkring åker ju.....
Mc huset, ducati malmö... vart ska man vända sig?

tänkte åka ner till erikssons trafikskola imorgon och höra,
Kan storlekar på handskar jämföras med vanliga gummihandskar som också går i storlekar med nummer?.

http://www.nilssonsmc.se/produkt/RYGGSKYDD-ALPINESTARS-BIONIC

Här hade vi något intressant iaf. 170-180 mått, då ska de väl inte vara några problem?

Eller jag som är bakom flötet.

Jag har lagt undan 20 000kr, en summa som jag tror skulle räcka för ett mc kort, endast kört moped, och provkört/växlat på en alltför trimmad crossmoppe.
Haft vanligt Bilkörkort i 4 år efter årsskiftet.

Vad är er åsikt om de undanlagda pengarna.

Nilssons har ett helt ställ med hjälm och skydd för 4000 (eller om det var 5000) med, en polare köpte ett sånt set, och fick en mycket dyrare hjälm än den som skulle ingått i erbjudandet för samma pris pga att den hjälmen satt dåligt på honom. :tummenupp

Storlekarna på MC-kläder är väldigt knepiga och oftast får jag gå upp i storlekar för MC-utrustning för att den ska sitta bra i jämförelse med normala kläder. Det varierar dock med tillverkare, så testa det du ska köpa innan du köper det. Det är värt det. Jag har normalt sett strl 12 i handskar, men hojhandskar brukar jag få gå upp till 13 till exempel.

20 000 räcker nog om du inte visar dig ha svårt med att köra hoj.

Låter som det kan variera lite. Jag stack till skolan här i stan någon gång under Augusti förra året och kollade när dom hade tid, hade haft en lektion innan med en annan skola. Vi började radda upp lite lektioner och till mitten av Oktober på näst sista uppkörningen för säsongen tog jag lappen. Jag körde med skolans hjälm som inte passade så bra, jag har litet huvud. Funkade rätt okej med tvåvägs-kommunikation. Till uppkörningen åkte vi med envägs då läraren körde bil. Vi var i princip bara på motorstadion så tvåvägs var aldrig så användbart.

Du har Addemoto i Lund inne på Gastelyckan, dom har en hel del utrustning också, Lillemans finns också i Lund.... Hörberges och Engdahl i Lödde.... finns en del butiker i närheten förutom Handelsboden...

Addemoto Visste jag inte ens fanns, sökt på eniro, google osv inte hittat dessa butiker förutom lillemans. så stort tack för hjälpen!

Last edited:
Lämnar du aldrig Malmö? Om inte annat borde det väl finnas nån butik i CPH?

Hehe Jodå jag lämnar malmö då och då, problemet i det hela vart att jag inte ens visste till 100 vilka butiker som fanns, kände mest till lillemans så dit blir det en tur imorgon. :)

Vettigt med stövlar handskar och ryggskydd.
I valet och kvalet om ryggskydd, ta det mindre kortare.
För med ett förlångt ryggskydd så trycks hjälmen backtill upp i nacken och framtill ner över ögonen.
Så du kanske bara kan se 50 meter framåt. KatTastroF helt enkelt.
Med för långt ryggskydd.
Biltema har L2 ryggskydd. Har ett sånt själv.
Men jag skulle göra en tur till Helsingborg och Bröderna Nilson i Välaområdet ner mot Berga för handskar och stövlar.
Med pengarna du sparade på Biltemas ryggskydd.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!