Ryggskydd - en fundering

Tyvärr så kör jag nog 90% av mina mil helt utan skydd. En kompis som är brandman var med på en utryckning nyligen där en kille frontat en bil. Av de tvära kurvorna att döma som fanns både före och efter platsen för smällen kan farten inte varit så hög. Killen hade alla tänkbara skydd och var hel utan minsta blodfläck. Han hade flugit över bilen och låg på vägen bakom bilen, död. Orsak sprucken mjälte och inre blödningar.

att få dem inre organen att stanna lika snabbt som yttre delarna av kroppen är en svårlöst gåta....

orsaken att hans mjälte sprack var förmodligen att mjälten "fortsatte i samma hastighet" vid kroppens nerslag i marken, och det är den inte skapt för.....

tillbaka till ämnet, test borde även innehålla "random" test, dvs ej planerade nerslag.

Last edited:
Tyvärr så kör jag nog 90% av mina mil helt utan skydd. En kompis som är brandman var med på en utryckning nyligen där en kille frontat en bil. Av de tvära kurvorna att döma som fanns både före och efter platsen för smällen kan farten inte varit så hög. Killen hade alla tänkbara skydd och var hel utan minsta blodfläck. Han hade flugit över bilen och låg på vägen bakom bilen, död. Orsak sprucken mjälte och inre blödningar.

Du borde köra bil utan säkerhetsbälte också, jag har hört att folk dör i bilolyckor trots att dom har bälte på sig nämligen! :crash

Du borde köra bil utan säkerhetsbälte också, jag har hört att folk dör i bilolyckor trots att dom har bälte på sig nämligen! :crash
jo det kan tillochmed vara så att en del överlever pga dom inte har bältet på sig, om dom flyger ur bilen innan den blir platt, men till den stora skaran så skyddar både bältet och skydd, så jag använder båda delarna iaf, (dock bälteslöst på hojjen) :rolleyes:

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing