Ryggskydd - en fundering

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Hoj
GIXER 1000
Ryggskydd - en fundering

Texten är så bra att den förtjänar en egen tråd.

När ryggskydden klassas är det ett kriterium som gäller, genomslagkraften, man lägger skyddet i en maskin som slår fem gånger på förutbestämda punkter & mäter hur mycket av slagkraften på 50 J skyddet släpper igenom. Man mäter max & medel genomslagskraft.
För level 1 gäller: 18 kN medel & 24kN max. För level 2 gäller: 9kN medel & 12kN max.

50 Joule [J] = 0,05 Kilonewtonmeter [kNm]¸ 1 Joule [J] = 0,001 Kilonewtonmeter [kNm]
1 Joule = 1 Nm,

Tillverkarna lär sig var de ska förstärka skydden för att klara klassningen, ibland den hårda vägen, det var ett lågprisföretag (jag ej vill nämna vid namn) dom missade en slagpunkt & hade bara mjuk stoppning där & blev givetvis sämst ( i ett test en tidning hade). De byggde dock om skyddet under samma säsong, för att klara level 2, och lyckades givetvis.

Den standard mätningen bygger på är:
"För MC-ryggskydden finns en europeisk säkerhetsstandard EN 1621-2:2003 som i svensk upplaga heter SS-EN 1621-2:2004"

En intressant aspekt i klassningen av ryggskydd är att de endast ska skydda ryggen mot mjukdelsskador & inte som jag trodde skelett skador främst då på ryggraden!

Något som vore intressant att testa är hur bra ryggskyddet sitter kvar, där det ska sitta vid en rejäl vurpa. Låt säga att jag plöjer rätt in i skogen i 100 km/h., far runt som i en torktumlare innan jag stannar med ryggen först, rätt in i en tall. Låt säga att jag kör i ett säckigt Gore Tex ställ, vilket merparten av oss gör till vardags av bekvämlighet & praktiska skäl [SUP][/SUP][SUP]1 [/SUP]. Fråga var sitter ryggskyddet då, efter vurpan? Samma fråga gäller även armbågs, axel, höft & knäskydden

Hur sitter ryggskyddet fäst på kroppen ? Du har ett midjebälte med enkel/dubbel kardborre knäppning & smala slappa elastiska hängslen dvs. det sitter hyfsat i midjan men löst vid skuldrorna. Det finns varianter med gren sele & bröstplatta som fäster i ryggskyddet, där det senare inger mest förtroende. Crosskydden är överlag bättre på att skydda då varje enskilt skydd fixeras separat (armbåg & knäskydd) eller i varandra som bröst, axel & ryggskyddet. De kan även fixeras i en sk. skyddsväst & skyddsbyxa .Sen tillkommer nackskydd.
När det gäller crosskydd är det SVEMO som driver utvecklingen vid tävling & träning - nu jobbar de med ett projekt för att förbättra skyddet av överkroppen bröst, mage & nacke. De övervakar även bansäkerheten.
För det vanliga ryggskyddet - förtroende ingivande - Nej. Lättanvänt - Ja.

Nu kan man givetvis kontra med att ett tajt skinnställ håller skydden på plats samt är tåligare, mot slitage om man t.ex. tolkar efter en hoj sittande med röven direkt på asfalten hållande i ett rep. Problemet är bara att ett skinnställ inte är användar vänligt för mig det tar mig15-20 ( beroende på match vikt) minuter att komma i det, var efter jag är dyngsur av svett. Men tajt sitter det. Är det under 15 grader fryser jag & är det över 20 grader svettas jag istället. Men är trots det ett effektivt skydd.
Ska jag bara ut på en repa blir det textilstället av ren lättja. [SUP][/SUP][SUP]1 [/SUP]

Skinnställen är gjorda för att klara av nötning på asfalt.
Vid en kollision /avåkning på landsväg, hur mycket glidande av stället mot asfalten är troligt. Då avåkning & kollision med annat fordon eller in i bushen är vanligast.

Ryggskydd som endast garanterar skydd mot mjukdelsskador.

Sammantaget ger det mig intrycket av att de skydd vi använder på landsväg är utformade/anpassade för roadracing banor med de skydds anordningar som finns på dessa banor. Vid en omkullkörning på bana glider du över banan över en gräsplätt för att fångas upp av ett mjukt fartstopp/sarg som omgärdar banan.

Ska man minska riskerna för frakturer eller inre blödningar/krosskador vid kollision med bil eller plöjning rakt ut i skogen är full cross skyddsutrustning ink. Leatt Brace nackskydd & knähöga cross stövlar att föredra.

Det näst bästa är ett tajt ventilerat race skinnställ som de facto håller skydden på plats.

Ett utsatt parti av kroppen som ofta orsakar dödsskador är bröstkorgen. När det gäller döds men framförallt otäcka förlamningar är nackskador överrepresenterade.
Så för att skydda sig kan man använda bröstplatta & nackskydd.

Men frågan är om man orkar ta på sig alla skydd för att vara säker?

Källor
SMC Vanligaste skadorna utan dödlig utgång

SMC läs folder: Skyddskläder för motorcyklister, Hjälmar för motorcyklister

SVEMO

Konsumentverket Rapport 2011:16, Marknadskontroll av ryggskydd

Fotnot [SUP][/SUP][SUP]1 [/SUP]Ett textilställ har fördelen att vara ventilerat (mer än standard skinnstället), Ha rymliga fickor, är mycket lättare mm.

Antijantelagen

Du ska tro att du är enastående.
Du är värd långt mer än du tror.
Du kan lära dig allt.
Du är bättre än många andra.
Du vet mycket mer än många andra.
Du har mycket att vara stolt över.
Du duger till allt.
Du skall le och skratta.
Du har någon som bryr sig om dig.
Du har kunskaper att lära ut.

Redigera inlägg Svara Svara med citat

Allväderställ är ju sjukt obekvämt, fladdrar o far, jag tycker över 50% av hojåkarna jag ser har skinställ av nån form.
Man kan ha ett bekvämt skinnställ som trots allt håller skydden på bättre plats än ett allväders, det behöver inte vara superslimfittight helställ även om man förlorar en del av skyddet när det kan röra lite på sig borde det fortfarande vara bättre än allvädersstället.
Frysa/svettas är ung samma som i allvädersstället, om jag inte tar ur/sätter i fodret i det senare, men det tar ung lika lång tid som att lirka sig i ett tight helställ...
Dom flesta ryggskydden är nog inte egentligen gjorda för att ha under allväderställ vid såna omständigheter som du pratar om, dom lär ha lätt att vridas ur led.
Under allvädersställ bör du nog ha en sån skyddsjacka med nättröja som skydden är fästa på, finns väldigt bra såna.

Allväderställ är ju sjukt obekvämt, fladdrar o far, jag tycker över 50% av hojåkarna jag ser har skinställ av nån form.
Man kan ha ett bekvämt skinnställ som trots allt håller skydden på bättre plats än ett allväders, det behöver inte vara superslimfittight helställ även om man förlorar en del av skyddet när det kan röra lite på sig borde det fortfarande vara bättre än allvädersstället.
Frysa/svettas är ung samma som i allvädersstället, om jag inte tar ur/sätter i fodret i det senare, men det tar ung lika lång tid som att lirka sig i ett tight helställ...
Dom flesta ryggskydden är nog inte egentligen gjorda för att ha under allväderställ vid såna omständigheter som du pratar om, dom lär ha lätt att vridas ur led.
Under allvädersställ bör du nog ha en sån skyddsjacka med nättröja som skydden är fästa på, finns väldigt bra såna.

Jag tror du har fel storlek och gör fel när du tar i/ur fodret.

Mitt tygställ fladdrar ingenting när jag kör och ta ur fodret gör jag på 10-15 sekunder.

Och angående ryggskydd så skulle jag tro att dom är gjorda för att ha på kroppen. Oavsett vilket ställ du har på dej.

Jag kör alltid i fullt skinnställ. Största anledning till det är att textilstället fladdrar som fan i ryggen, vilket stör mig ordentligt. Sen har jag länge funderat på om jag ska byta ut ryggskyddet mot en hel väst med bröstplattor nästa gång.

Kör alltid med kläder, oftast någon form av snygga byxor och jacka eller kavaj. Är det lite kyligt tar jag gärna en snygg halsduk på mig, ser schyst ut.

När det blir lite varmare så har jag ett par kanonsnygga lågskor från Fred Perry, med perforerad överdel så de ventilerar tåsvetten. Ska jag på möte tar jag ett par schysta finskor med lädersula. Brukar hoppa slipsen, men ibland kan det vara kul att ha en och slänga över axeln lite nonchalant, tycker att mina medtrafikanter förtjänar en uppiggande syn när jag tutar förbi i "mittfilen".

Min filosofi är enkel - om jag använder min hoj som en förvuxen moped ska jag inte ha på mig mer skydd än på en sådan heller. Skulle verkligen någon på detta forum dra på sig skinnställ för en tur på en Ciao?

För det mesta så har jag ändå ryggskydd och en schysst textiljacka och alltid handskar. Händer är lätta att pajja och svåra att laga. Men jag orkar inte få panik över ett hårt, mjukt, fyrkantigt, runt eller vafandetnukanvaraförtypav ryggskydd. Är jag rädd för att göra illa mig så finns bara en lösning och det är att lyfta blicken och gasa mindre.

Ps. Angående mjukt vs hårt: brukar det inte vara så att hårt mot hårt sällan slutar väl? En sak man lärt sig från kampsport är att det gör mycket mindre ont om man parerar en hård teknik med en mjuk. Borde funka på samma sätt med en ryggkota - spelar det verkligen ngn roll om man sätter en planka mellan den och trädet? Sunt förnuft säger nej - energin går ju bara rakt igenom.

... Ps. Angående mjukt vs hårt: brukar det inte vara så att hårt mot hårt sällan slutar väl? En sak man lärt sig från kampsport är att det gör mycket mindre ont om man parerar en hård teknik med en mjuk. Borde funka på samma sätt med en ryggkota - spelar det verkligen ngn roll om man sätter en planka mellan den och trädet? Sunt förnuft säger nej - energin går ju bara rakt igenom.

A;
Lägg dig själv på golvet.
Lägg en filt över som täcker hela kroppen.
Be en kompis damma till med en hammare så hårt han kan...

B;
Lägg en 10 mm plyfaskiva över som täcker hela kroppen.

Och om du får välja..?

Kör man allvädersställ tycker jag man med fördel kan plocka ur befintliga skydd ur kläderna som jag ofta upplever vara ganska dråpliga, för att istället använda sig att givetvis ryggskena men även "externa" knä och armbågsskydd som sitter direkt mot aktuella kroppsdelar.

Det säger ju nästan sig självt att allväderskläder som inte är skräddarsydda, vilket sannolikt ca 0,00000000000000000000000001% av alla alvädersställ är, har inbyggda skydd som skulle falddra runt lite hursomhelst vid vurpa och därmed skydda helt kass, med tanke på att skyddes passform ofta är dito.

A;
Lägg en filt över som täcker hela kroppen.

B;
Lägg en 10 mm plyfaskiva över som täcker hela kroppen.

Och om du får välja..?

Prova att
A:
Inte jämföra äpplen
B:
med päron.

Jämför du ett mjukt lvl2-skydd med en filt så kan du ju jämföra det hårda skyddet med ett äggskal.

I höstas gled jag sådär 50+ meter längs asfalten (ena handen, underarmen och ena höften i asfalten) ner i ett dike däe det tog stopp mot dikets bakkant (andra sidan ryggen.

Tvådelat Triumph skinställ lätt skrubbat, Alpinstar handskar lätt skrubbade, Shoei raid 2 jordig och blöt alla skydd satt där dom skulle efter vurpan. Tappade luften, lite öm i vänstersidan, stod upp efter några minuter med skrubbat självförtroende och irriterad på vägverket som stjälpt av ett lass grus i en kurva på en i övrigt grusfri väg.

Ett bra skinställ med skydd och ett ryggskydd is the shit men skyddar självklart inte alltid.

Prova att
A:
Inte jämföra äpplen
B:
med päron.

Jämför du ett mjukt lvl2-skydd med en filt så kan du ju jämföra det hårda skyddet med ett äggskal.

Nä.
Jag menar att man, vilket går stick i stäv med din åsikt, mycket väl kan ha hårt mot hårt.
De hårda skydden fördelar kraften över en större yta vilket gör att kraften som går igenom inte är lika stor som den ursprungliga. Därav följer att testerna fokuserar på hur mycket kraft som slår igenom skyddet - och därav jämförelsen med en plyfa. Inget annat. I exemplet ovan gör det faktiskt skillnad att lägga en planka emellan...

Last edited:
Nä.
Jag menar att man, vilket går stick i stäv med din åsikt, mycket väl kan ha hårt mot hårt.
De hårda skydden fördelar kraften över en större yta vilket gör att kraften som går igenom inte är lika stor som den ursprungliga. Därav följer att testerna fokuserar på hur mycket kraft som slår igenom skyddet - och därav jämförelsen med en plyfa. Inget annat. I exemplet ovan gör det faktiskt skillnad att lägga en planka emellan...

Jag tror inte du har förstått hur de moderna mjuka skydden fungerar.
Det är en konstruktion som fördelar över en betydligt större yta än motsvarande hårt skydd.
Tänk dig en armbåge, spetsen kommer att få ta hela smällen med ett hårt skydd, ett mjukt kommer att fördela energin över hela armbågen, såväl hård- som mjukdelar. Detsamma gäller andra sidan mot vägbanan, även där läggs energin över en större yta.

Jag tror inte du har förstått hur de moderna mjuka skydden fungerar.
Det är en konstruktion som fördelar över en betydligt större yta än motsvarande hårt skydd.
Tänk dig en armbåge, spetsen kommer att få ta hela smällen med ett hårt skydd, ett mjukt kommer att fördela energin över hela armbågen, såväl hård- som mjukdelar. Detsamma gäller andra sidan mot vägbanan, även där läggs energin över en större yta.

Jag tror inte du förstår.:krama
Jag har inget emot mjuka skydd - tvärtom.
Det jag vände mig emot var att det inte skulle funka med hårda skydd - därav mitt exempel ovan. (Om det blir för svårt att hantera kan du ju alltid tänka bort filten i exempel A så förstår du vad jag menar...)
Inget annat.:glömdet

Last edited:
Tyvärr så kör jag nog 90% av mina mil helt utan skydd. En kompis som är brandman var med på en utryckning nyligen där en kille frontat en bil. Av de tvära kurvorna att döma som fanns både före och efter platsen för smällen kan farten inte varit så hög. Killen hade alla tänkbara skydd och var hel utan minsta blodfläck. Han hade flugit över bilen och låg på vägen bakom bilen, död. Orsak sprucken mjälte och inre blödningar.

Tyvärr så kör jag nog 90% av mina mil helt utan skydd. En kompis som är brandman var med på en utryckning nyligen där en kille frontat en bil. Av de tvära kurvorna att döma som fanns både före och efter platsen för smällen kan farten inte varit så hög. Killen hade alla tänkbara skydd och var hel utan minsta blodfläck. Han hade flugit över bilen och låg på vägen bakom bilen, död. Orsak sprucken mjälte och inre blödningar.

Det finns inga skydd som skyddar mot krosskador. Möjligen hjälmen och kanske till viss del ett hårt ryggskydd, men resten är endast tänkt att skydda när man glider på marken. Däremot tror jag flertalet MC-olyckor är singelolyckor, och då är det ingen lastbil som mosar dig.

Så vilket ryggskydd ska jag köpa?

Kanske lite O.T, men ändå:tungan

Har ett dainese wave och har senast haft ett Knox Contour Race som tyvärr gick sönder vid senaste vurpan.
Vilket är ryggskydd har den "senaste" tekniken och har "bäst" skydd?
Mycket är klart en smaksak men det hade varigt trevligt med lite förslag.

Jag e 195cm lång ska väl tilläggas.

ett skydd som har tjock mjuk vaddering och hårt ytterskal...

att jämföra ryggskydd är ungefär som att jämföra skyddsvästar..
DE mjuka ballistiska västarna må stoppa kulor, men efter ett hårt slag eller spark så gör det jävligt ont ändå.. De hårdare slag/knivskyddsvästarna kanske inte stoppar kulor, men du klarar av slag och sparkar mycket bättre tack vare de hårda alu/plastplattorna..

ett bra ryggskydd borde därför vara uppbyggt på liknande sätt..

Nej. Skyddsvästar uppfyller inte kraven på ryggskydd och skall inte användas som referens.

Har någon påstått att de uppfyller kraven?

Vad jag menade är att en väst med hårda plattor tar upp kraftiga smällar bättre än en skottskyddsväst utan trauma platta.. Ett mjukt skydd klarar kanske penetrering, men ett hårt initialt skydd sprider ut smällen över ett större område och bromsar den initiala träffen.. Varför skulle man annars använda traumaplattor i skyddsvästar?

(Traumaplatta = Stötupptagande Plastplatta, vilket inte är detsamma som Förstärkningsplatta)

Så för att du hört talas om EN händelse där skydd inte hjälpt pga oturliga förutsättningar så använder du inga skydd? Ingen hjälm, inga handskar, inget ryggskydd?? Det var förmodligen det dummaste jag hört. Sådana korkade tankar och argument önskar jag att människor behåller för sig själva så att de inte råkar påverka någon! Suck.

Nyheter
Missa inte Katalogen 2026!

Stora Motorcykel...

Flera stora stjärnor till 2025 års Gotland Grand National!

David Knight, Ducati Åre...

Ny Brutale från MV Agusta

Italienska motorcykeltillve...

Indian Motorcycles bryter sig loss

Screenshot Polaris Inc h...

YAMAHA TRACER 7 OCH TRACER 7 GT Y-AMT

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Stark Varg SM – Världens starkaste supermoto!

Det har tisslats och tassla...

KTM är tillbaka!

Dags för ”Tracking” med fot...

Stark Varg SM – Världens starkaste supermoto!

Det har tisslats och tassla...

ZX Moto gör en Honda-lik retromodell

Screenshot Titta bakåt u...

Nya Ducati Multistrada V4 Rally

Pressrelease från Ducati (B...

Back