Ryggsäck under MC-färd

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Tjenare!

Ska senare idag åka en längre runda (24-26 mil) och med diverse packning (en ryggsäck fastsurrad på passagerarplats samt en ryggsäck på ryggen).

ryggsäcken på ryggen är av sådan typ att den har dragkedjor med två "drag" (det man öppnar och stänger dragkedjan med) för varje fack och man har ju både hört och läst om folk som haft oturen att dessa skakar/vibrerar upp och hela packningen kastas ut längst vägen.

Gäller detta endast i högre hastigheter, typ motorväg och 150-300 km/h, eller borde även jag med min motard som jag inte tänkt pressa mer än max 130-140 under denna färden oroa mig för?

(den andra ryggsäcken är av militärtyp, så det är andra sorters dragkedjor och mestadels snören för facken)

Jag har kört en del med ryggsäck med sådan dragkedja. Har inte hänt något. Är du orolig ta ett gem eller nyckelring och dra igenom öglorna på dragkedjelåsens "flärpar".

Ett annat tips gällande ryggsäckar med dragkedjor är att stänga dessa så att man drar ned båda dragkedjornas lås på endera sidan. Stänger man däremot dragkedjan genom att dra upp båda låsen så att de möts längst upp på ryggsäcken så öppnar de sig gärna av fartvinden om de inte låses ihop med ett gem eller liknande.

Edit. Too late

Sweet, snabba och vettiga svar, TACK! :)

Av ren nyfikenhet undrar jag dock ändå om någon vet om vilka hastigheter det har handlar om när folk har fått sina ryggsäckar öppnade av fartvinden och tömde på diverse saker - eller om någon ens verkligen vet någon det har hänt för (myt eller inte?)

(jahopp... vart fasen kan farsan ha lagt gem hemma hos sig, om han nu ens har några hehe :va)

Har du någon klen nyckelring eller stripes/snöre funkar ju det oxå. lite krångligare när man ska öppna bara.

Jag tror det är över 90 man har kört sedan har man dragit ihop ryggsäcken så dragkedjelåsen har vart längst upp. Beror nog mycket på hur full ryggan är oxå. hur mycket den tillåts fladdra.

Edit: Du kan få ett riktigt proffsgem av mig om du kommer ut till huskvarna och kör in mig till högskolan till klockan 12.30 :D

Last edited:
En mindre karbinhake kan vara det bästa (snabbaste) att sätta ihop dem med för extra säkerhet. Men som sagt tidigare att dra båda till nedersta delen på någon av sidorna brukar räcka.
Den där vindskyddsklaffen som finns på bättre ryggor bör man fälla over blixtlåset - ger bättre aerodynamik.

Har fått ryggan öppnad men inte länsad då jag glömde ovanstående.
Det beror på flera saker;
Vilken lutning du har på ryggen mot fartvinden (framåtlutad-sämre)
Hur stor rygga, hur högt upp på ryggen
Hur vinden blåser runt hjälmen - beroende på kåpan eller inte.
Hastigheten så klart
Din ryggstorlek

Den kan nog öppnas troligen från ca 80 km/h.
-----------------------------------------------------

En annan sak - säkerhet:
Inga tunga o hårda saker på ryggen eller i fickorna.
Termos, lås, muggar o dyl, kedjespray
Vem vill ha en termos stelinopererad i ryggen?

Sweet, snabba och vettiga svar, TACK! :)

Av ren nyfikenhet undrar jag dock ändå om någon vet om vilka hastigheter det har handlar om när folk har fått sina ryggsäckar öppnade av fartvinden och tömde på diverse saker - eller om någon ens verkligen vet någon det har hänt för (myt eller inte?)

(jahopp... vart fasen kan farsan ha lagt gem hemma hos sig, om han nu ens har några hehe :va)

Det har hänt mig... En mobiltelefon och ett par extra byxor flög sin kos. :mad: Sätter låsen på sidan nu och fäster ihop dem med en säkerhetsnål. Men farten var lite högre än 130-140, ja.

Det finns nog ingen fartgaranti det har hänt mig småspringande...

*TADA* efter att ha kört ca 22 mil, genom tre regnskurar (inte det bästa valet av dag, men det var planerat sedan någon vecka tillbaka) och allmänt stora och tråkiga vägar så är jag framme, vid liv och med all packning med mig :)

Gem is the shit :tummenupp

Har du någon klen nyckelring eller stripes/snöre funkar ju det oxå. lite krångligare när man ska öppna bara.

Jag tror det är över 90 man har kört sedan har man dragit ihop ryggsäcken så dragkedjelåsen har vart längst upp. Beror nog mycket på hur full ryggan är oxå. hur mycket den tillåts fladdra.

Edit: Du kan få ett riktigt proffsgem av mig om du kommer ut till huskvarna och kör in mig till högskolan till klockan 12.30 :D

Haha fasen, vid 11:42 hade jag redan packat ner datorn och börjat bege mig ut till hojen, hade jag sett meddelandet däremot så att jag lugnt ställt upp :)

*tillägg* ETT proffsgem!? fan va snål du är :tungan :hihi

*TADA* efter att ha kört ca 22 mil, genom tre regnskurar (inte det bästa valet av dag, men det var planerat sedan någon vecka tillbaka) och allmänt stora och tråkiga vägar så är jag framme, vid liv och med all packning med mig :)

Gem is the shit :tummenupp

Haha fasen, vid 11:42 hade jag redan packat ner datorn och börjat bege mig ut till hojen, hade jag sett meddelandet däremot så att jag lugnt ställt upp :)

*tillägg* ETT proffsgem!? fan va snål du är :tungan :hihi

smålänning?:tungan Påställning på lördag!! ÄNTLIGEN:banana

Edit: proffsgem= Gem med vipersträck evovinge och 2 noz dekaler!! gör +2km/h på toppfarten!

Last edited:
Finns det någon som har en aning om det finns ryggsäckar som är s.a.s. anpassade för att passa ställ med pucklar?

orkar inte läsa allas inlägg med risk att skriva nått som någon annan redan har skrivit så....

ingen fara. sätt bara båda dragkedjorna längst ner och inte i toppen av ryggan. annars om du ligger ner på sporthoj och ligger 200+ så kommer all luft in i ryggan och sen slita upp den. sen får du leta kläder längt e4 ett tag

Finns det någon som har en aning om det finns ryggsäckar som är s.a.s. anpassade för att passa ställ med pucklar?

Tänkte skriva frågan själv i mitt första inlägg.. Har bara sett mcryggor anpassade för skinnställ utan puckel..

Så länge du inte drar igen den och låter de mötas högt upp i mitten utan istället ner i ett hörn ska det inte vara ngt problem!

Gemtipset ovan var bra!

Vissa Ryggsäckar öppnar sig ändå ......min t.ex :huvet( everest) så jag kör nu mera med en liten carbin-hake . better safe then sorry

Jag kör med Knox Sixpack och tycker inte att det är några problem när jag kör med skinnstället (ja, det har puckel).
Då den väskan är byggd så att all tyngd hamnar i botten så är är det ju inget direkt som hamnar uppe vid puckeln.

Werzion, du börjar säsongen högmodigt :) 25 mil är inte dåligt!!

Trevlig hemresa :)

smålänning?:tungan Påställning på lördag!! ÄNTLIGEN:banana

Edit: proffsgem= Gem med vipersträck evovinge och 2 noz dekaler!! gör +2km/h på toppfarten!

Äkta smålänning :yoparty
proffsgem... det ska införskaffas! så fort jag fått tag på en Red Bull-hjälm som kortar ner 0-100 med 0,37 sekunder :hihi

Ännu coolare vore väl om puckeln var ihålig så att man kunde slänga ner mobil, plånbok och nycklar där :banana

Werzion, du börjar säsongen högmodigt :) 25 mil är inte dåligt!!

Trevlig hemresa :)

Hehe, jo fan, det gäller att slå på stort när tid finns, vem vet, sommaren kanske bara kommer innehålla regn och skit fram tills september nu :tungan ;)
i ärlighetens namn så blev man spänd (hehe) och stel i arslet dom sista 3-4 milen, samt det smattrande regnet mot kinderna (öppen crosshjälm...) plågade fint.

Trevlig hemresa, jodå tack, den lär ju bli trevligare än denna resan iallafall :D

*/ ?>
Nyheter
KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Back