Ryckutjämnare...

dutta

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
Honda XR650R-02
Hellu!
Hur är det med ryckutjämnare på bakfälgarna t.ex Excel osv. är det extra tillbehör jag hörde en som sa att Ktm har det på vissa motarder? Får man spänna ekrarna ofta om man kör utan ryckutjämnare.../dutta :)
 
dutta skrev:
Hellu!
Hur är det med ryckutjämnare på bakfälgarna t.ex Excel osv. är det extra tillbehör jag hörde en som sa att Ktm har det på vissa motarder? Får man spänna ekrarna ofta om man kör utan ryckutjämnare.../dutta :)

Beror på vilket nav du har.
Vet du vilket?
 
Sant !

På min 525 EXC -04 så sitter det inga ryckisar från början, men när du köper motard hjulen så måste du köpa ryckisar åxå.

Mvh Supemote
 
Du ska inte behöva ryckutjämnasre till din XR650R, det sitter ryckutjämning i växellådan.
I alla fall så är det ingen ryckutjämnings kuddar på mina fäljar, och dem köpte jag av Honda till min hoj, så är det fel får de stå för kostnaden att renovera lådan...
 
cRoC skrev:
Kan någon förklara vad det är? :)
Ryckutjämnare är gummikuddar som sitter i bakhjulet alt i kopplingen alt på båda ställen då den i kopplingen ofta inte räcker till för gatbruk.

Ryckutjämnarens uppgift är att ta upp de ryck som bildas. Detta är väldigt viktigt på storstånkor då de har en ryckig gång medans däremot en japs rad4 är betydligt lenare.
Anledningen till att ha detta är för att spara på växelådsdrev vilka går sönder snabbt annars.
 
Hojar m stora cyllar o lite svängmassa i motorn rycker mycket, t.ex. stora, vassa stånkor. På asfalt m gatdäck blir dom rycken värre i hela drivlinan pga bra väggrepp o inga klackar som fjädrar.
Sen rycker små framdrev oxå, beroende på att drivande radien varierar lite. Finns ingen bestämd gräns, men det ökar rätt bra från ca 14 taggar o neråt.

Ryckutjämnare minskar slitaget i hela drivkedjan, framförallt kedja, drev o kanske t.o.m. däck. Om den blir dålig o glapp kan den i stället ge vibrationer i stort sett i hela hojen.
/u
 
Borsiin skrev:
Ryckutjämnare är gummikuddar som sitter i bakhjulet alt i kopplingen alt på båda ställen då den i kopplingen ofta inte räcker till för gatbruk.


Hmm, blir ett besök på Honda idag känns det som...
Måste fråga dem eftersom de gav mig fälgar utan kuddar...
 
Last edited:
Jag vet inte om xr 650 har en tillräckligt kraftigt dimensionerad ryckutjämnare fast det vore ju konstigt om de säljer honda orginal SM hjul utan om det inte håller.

Det är dessutom inte bara att lägga i lite gummiklossar utan man måste ha ett nav som är byggt för ryckutjämnare från början.
 
Hmm, blir ett besök på Honda idag känns det som...
Måste fråga dem eftersom de gav mig fälgar utan kuddar...

kolla det, jag har säkert samma fälgar som du har på hojjen,
för en sak som jag har märkt är att hojjen växlar inte lika smidigt som den gjorde 1a månaden när jag hade den,
iof så var det samma sak när jag hade vfr vtec förra året, :va
växellådorna kanske måste köras in några mil innan dom blir riktigt smidiga :3freak

hur ser man om det är ryckutjämnare på fäljarna. måste in i navet för att kolla det eller?
 
DwD skrev:
hur ser man om det är ryckutjämnare på fäljarna. måste in i navet för att kolla det eller?
Troligen inte. Gaveln drevet sitter i är lite lös, borde gå att rucka på en aning i rotationsledd sas, kanske bända lite mot nån eker el dyl (aldrig kollat iofs). Sitter gaveln i ett stycke m navet/ekrarna så har du ingen ryckutjämnare bak.
/u
 
DwD skrev:
hur ser man om det är ryckutjämnare på fäljarna. måste in i navet för att kolla det eller?

Ryckutjämnaren sitter mellan drevet & navet, om drevet är skruvat direkt i navet (som på en crosshoj) så saknas ryckutjämnare.
Om du plockar bort hjulet så kan du lyfta bort hela drevet från navet om du har ryckutjämnare monterad,
då ser du gummiklossarna innanför oxå. :)

Edit: Ulf hann före... :tungan
 
Last edited:
Borsiin skrev:
Ryckutjämnare är gummikuddar som sitter i bakhjulet alt i kopplingen alt på båda ställen då den i kopplingen ofta inte räcker till för gatbruk.

Ryckutjämnarens uppgift är att ta upp de ryck som bildas. Detta är väldigt viktigt på storstånkor då de har en ryckig gång medans däremot en japs rad4 är betydligt lenare.
Anledningen till att ha detta är för att spara på växelådsdrev vilka går sönder snabbt annars.

Tack :tummenupp
 
DwD skrev:
kolla det, jag har säkert samma fälgar som du har på hojjen,
för en sak som jag har märkt är att hojjen växlar inte lika smidigt som den gjorde 1a månaden när jag hade den,
iof så var det samma sak när jag hade vfr vtec förra året, :va
växellådorna kanske måste köras in några mil innan dom blir riktigt smidiga :3freak

hur ser man om det är ryckutjämnare på fäljarna. måste in i navet för att kolla det eller?


Jag var och snackade med Honda idag.
Hmm, tja de sa att det nog inte behövs. :va
De gav inte ett direkt 100% svar att det inte behövs, men nu har de i alla fall sagt det till mig, och får jag problem så... :D

"Problemet" där är att de kör (privat) landsvägs hojar och Cross, men ingen kör motard. :(

Min växlar fortfarande lika smidigt. Utom när man står vid röd ljus och har haft friläge i och lägger i ettan, hehe bilen bakom lär ju inte missa att man lägger i växel... :tungan

Av mina 125 mil körda är väll ca 110 mil på assfalt...
 
Last edited:
Finns det överhuvudtaget SM hjul med ryckutjämnare
till xr 650 :confused:

Fanns inte när jag köpte mina för ca 2 år sedan,kan ju inte
påstå att jag saknat det heller :D

Tror inte att det är där faran ligger för växellådsras heller,det
är nog brutalväxlingarna på bakslangen som kan knäcka den i
första hand :tungan
 
Jo det är nog sant. Det mesta på XRen är ju tilltaget lite extra så att säga. :)

Jag vet inte heller om det finns med ryckutjämnare, jag har inte heller letat, och det stjäl ju pållar så det kan man ju inte ha... :tungan
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top