Ryckutjämnar Problematik Landsväg-2-taktare

Mannez

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2008
Hoj
Yamaha RD 400 78
Ryckutjämnarproblem:

Jag har fastnat med en kombinerad renovering ombyggnation (Cafe-racer-projekt kan man väl säga kanske)

Jag hade behövt hjälp från någon som kan det här med ryckutjämnare:

Problemet är följande: Jag har en ca 60-70 HK RD 400 78an motor i en 74an 350 ram (vaggram)
Fram sitter en H1,H2,Z1 gaffel med dubbla 300mm.
Motorn är vatten + luftkyld,och har kylare.(ej original)
(Endast tank sadel och sidokåpor är original)

En 400 motor har större slaglängd och större kylflänsar än en 350.
Ram med sving förstärkt och förlängt.

Original bakhjul från R5/RD 250/350 ser därför lite löjligt litet ut på det här chassit

Jag har därför skaffat ett XS-1/2 (650 eker-bak-hjul)
Även framnavet på Kawa gaffeln är från en XS1a.

MEN

RD hjulet har ryckutjämnare.
XS1 har det ej.

Varför?

Teoretiskt borde XS1an behöva det mycket mer än RDn.

Samma märke(Yamaha)
samma tidsperiod.(ca 70-75)

XS1an är en 4takt paralelltwin ,vilket betyder att den bara tänder 1 gg per 720 grader.
RDn är en 2takt 180 gradare,vilket betyder att den tänder 4 gg på 720 grader.
Dessutom har den mindre vrimoment.
Ytterligare har den en mjukare "Bang"vid förbränningen.
Som om inte det skulle vara nog ,så är en RD nästan vibrationsfri OCH gummiupphängd medans en XS1a skakar duktigt OCH är EJ gummiupphängd.

Allt detta talar ju för att det skulle varit XS1an som hade ryckutjämnare,och inte RDn.

Ytterligare förvirrad blir jag av det faktum att det finns stora stånkor utan ryckutjämnare ,medans 4 cyl maskiner(vanliga screamers),nästan alltid har ryckutjämnare.

Jag kan minska det eventuella problemet genom att :
1_tjockare olja i VXLådan.
2_större utgående drev från VXLdan
3_fetare bakdäck.
4_kort och hård bakfjädring.

Jag hade ändå tänkt göra alla 4 ovan.

MEN

Det som gör mig nervös är att Jag inte fattar varför Yam satte ryckis på Rdn ,men inte XS1an.

uppenbarligen måste Jag ha missat något viktigt.!_?

(Om det bara sliter extra däck,drev,kedja utan ryckisar så gör det inte så mycket_relativt sett,för det är billigt med drev och kedja till den här,och däck har Jag många,MEN
,om det sliter tungt på lager ,drev,och kolvbultar i motor och låda så är det ju inte alls bra.)

HJÄLP !

XS1 tänder väl var 180:e grad? En fyrtaktare har ett helt annan
frekvens på vibrationer jämfört med en tvåtaktsmotor, därav
gummiupphängning av resp motor.
Ang ryckutjämnare i bakhjulet så är fyrtaktaren snällare
än en tvåtaktsmotor som varvar upp betydligt snabbare.
Sedan har väl en ZS1 grövre kedja än en RD och då har man
snålat in på ryckutjämnaren?

Jag har också ställt mig själv liknannde frågor. Sportster har tex inte ryckutjämnare, inte ens i kopplingskorgen. Detta är irriterande i tex stadstrafik. Annu värra med en 1640-sportster. Om man ska köra i jämn sakta fart, säg 50 km/h, så får man ta en irriterande låg växel för att hålla upp varvtalet, annars börjar motorn att låta transmissionsglappet slå mot ändlägena i resonans med tändpulserna. Rick-rack-rick-rack.

Jag har fått till svar att de motorer som verkligen skulle må bra av ryckutjämnare, tex större stånkor och twinnar, helt paradoxalt är för tuffa mot ryckutjämnare. Ryckutjämnarna håller inte för sådana motorer. Jag är inte helt övertygad...

Ett tips jag kan dela med mig till de som kör utan tyckutjämnare är att vara noga med att spänna kedja och ev transkedja i tid. Desto större kedjespel, desto värre blir nämligen rick-rack-fenomenet vid låga hastigheter.

Hilsen

J

Last edited:
Vet inte hur det är med just Rd men Tz som i mångt är likadan motor i grunden har ryckutjämnaren i kopplingen. Kanske läge att kolla om du inte gjort det. Men man var tvungen att plocka isär kopplingskorgen helt då det inte gick att se från utsidan.

Köra utan ryckutjämnare sliter hårdare på drev (både kedje- och i växellådan) samt primärdreven.

Ofta är det inte speciellt svårt att modifiera, många hojar vid dessa årtal har en ryckutjämnarbussning i bakdrevet och sedan en skiva som hindrar drevet från att ramla bort :tummenupp

De riktiga rycken får du när du från avslag ger full gas.
Alla glapp i primärtransmission, växellåda, koppling och så samlas när de byter sida och ju mer sammanlagt glapp du har, desto mer hinner dessa massor att accelerera innan det tar emot i bakhjulet.
Som jag ser det har ryckutjämnare i första hand som uppgift att sprida energin du laddar in i kedjan i tiden. Detta för att krafterna ska bli lägre och risken för att du drar av kedjan ska reduceras.

Då har man lärt sig något nytt, har aldrig direkt funderat på ryckutjämnarens vara eller inte vara men det verkar helt klart vara en bra grej, rick-rack:D

Nyheter
Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet

Den 1 augusti kör Hydet MC ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats