Mannez
Ny medlem
Ryckutjämnarproblem:
Jag har fastnat med en kombinerad renovering ombyggnation (Cafe-racer-projekt kan man väl säga kanske)
Jag hade behövt hjälp från någon som kan det här med ryckutjämnare:
Problemet är följande: Jag har en ca 60-70 HK RD 400 78an motor i en 74an 350 ram (vaggram)
Fram sitter en H1,H2,Z1 gaffel med dubbla 300mm.
Motorn är vatten + luftkyld,och har kylare.(ej original)
(Endast tank sadel och sidokåpor är original)
En 400 motor har större slaglängd och större kylflänsar än en 350.
Ram med sving förstärkt och förlängt.
Original bakhjul från R5/RD 250/350 ser därför lite löjligt litet ut på det här chassit
Jag har därför skaffat ett XS-1/2 (650 eker-bak-hjul)
Även framnavet på Kawa gaffeln är från en XS1a.
MEN
RD hjulet har ryckutjämnare.
XS1 har det ej.
Varför?
Teoretiskt borde XS1an behöva det mycket mer än RDn.
Samma märke(Yamaha)
samma tidsperiod.(ca 70-75)
XS1an är en 4takt paralelltwin ,vilket betyder att den bara tänder 1 gg per 720 grader.
RDn är en 2takt 180 gradare,vilket betyder att den tänder 4 gg på 720 grader.
Dessutom har den mindre vrimoment.
Ytterligare har den en mjukare "Bang"vid förbränningen.
Som om inte det skulle vara nog ,så är en RD nästan vibrationsfri OCH gummiupphängd medans en XS1a skakar duktigt OCH är EJ gummiupphängd.
Allt detta talar ju för att det skulle varit XS1an som hade ryckutjämnare,och inte RDn.
Ytterligare förvirrad blir jag av det faktum att det finns stora stånkor utan ryckutjämnare ,medans 4 cyl maskiner(vanliga screamers),nästan alltid har ryckutjämnare.
Jag kan minska det eventuella problemet genom att :
1_tjockare olja i VXLådan.
2_större utgående drev från VXLdan
3_fetare bakdäck.
4_kort och hård bakfjädring.
Jag hade ändå tänkt göra alla 4 ovan.
MEN
Det som gör mig nervös är att Jag inte fattar varför Yam satte ryckis på Rdn ,men inte XS1an.
uppenbarligen måste Jag ha missat något viktigt.!_?
(Om det bara sliter extra däck,drev,kedja utan ryckisar så gör det inte så mycket_relativt sett,för det är billigt med drev och kedja till den här,och däck har Jag många,MEN
,om det sliter tungt på lager ,drev,och kolvbultar i motor och låda så är det ju inte alls bra.)
HJÄLP !
Jag har fastnat med en kombinerad renovering ombyggnation (Cafe-racer-projekt kan man väl säga kanske)
Jag hade behövt hjälp från någon som kan det här med ryckutjämnare:
Problemet är följande: Jag har en ca 60-70 HK RD 400 78an motor i en 74an 350 ram (vaggram)
Fram sitter en H1,H2,Z1 gaffel med dubbla 300mm.
Motorn är vatten + luftkyld,och har kylare.(ej original)
(Endast tank sadel och sidokåpor är original)
En 400 motor har större slaglängd och större kylflänsar än en 350.
Ram med sving förstärkt och förlängt.
Original bakhjul från R5/RD 250/350 ser därför lite löjligt litet ut på det här chassit
Jag har därför skaffat ett XS-1/2 (650 eker-bak-hjul)
Även framnavet på Kawa gaffeln är från en XS1a.
MEN
RD hjulet har ryckutjämnare.
XS1 har det ej.
Varför?
Teoretiskt borde XS1an behöva det mycket mer än RDn.
Samma märke(Yamaha)
samma tidsperiod.(ca 70-75)
XS1an är en 4takt paralelltwin ,vilket betyder att den bara tänder 1 gg per 720 grader.
RDn är en 2takt 180 gradare,vilket betyder att den tänder 4 gg på 720 grader.
Dessutom har den mindre vrimoment.
Ytterligare har den en mjukare "Bang"vid förbränningen.
Som om inte det skulle vara nog ,så är en RD nästan vibrationsfri OCH gummiupphängd medans en XS1a skakar duktigt OCH är EJ gummiupphängd.
Allt detta talar ju för att det skulle varit XS1an som hade ryckutjämnare,och inte RDn.
Ytterligare förvirrad blir jag av det faktum att det finns stora stånkor utan ryckutjämnare ,medans 4 cyl maskiner(vanliga screamers),nästan alltid har ryckutjämnare.
Jag kan minska det eventuella problemet genom att :
1_tjockare olja i VXLådan.
2_större utgående drev från VXLdan
3_fetare bakdäck.
4_kort och hård bakfjädring.
Jag hade ändå tänkt göra alla 4 ovan.
MEN
Det som gör mig nervös är att Jag inte fattar varför Yam satte ryckis på Rdn ,men inte XS1an.
uppenbarligen måste Jag ha missat något viktigt.!_?
(Om det bara sliter extra däck,drev,kedja utan ryckisar så gör det inte så mycket_relativt sett,för det är billigt med drev och kedja till den här,och däck har Jag många,MEN
,om det sliter tungt på lager ,drev,och kolvbultar i motor och låda så är det ju inte alls bra.)
HJÄLP !