Bodoe
Motorhaverist? Javisst!
- Gick med
- 6 Mar 2003
- Ort
- Sthlm
- Hoj
- Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
I min Kawa zr750 från 97 så har ryckutjämnaren i kopplingskorgen gett upp totalt. Gummirester samlas i botten på tråget och man hör enbart metall mot metall när man för hand vrider kopplingskorgen fram och tillbaka. När motorn står på tomgång låter det som en stenkross.
Jag har en reservdelsmotor med en trasig koppling som jag tog isär för att beskåda konstruktionen. Även den kopplingen var ganska åtgången och alla kuddar mer eller mindre spruckna och smuliga.
Ser två möjligheter:
1. Steloperera. Utan att öppna upp kopplingen svetsar jag ihop de rörliga delarna
2. Ta bort nitarna och ersätta gummikuddarna (som troligen inte längre finns)
Färsta lösningen är ju ljusår enklare och för en rätt så gamal och sliten hoj kanske man inte behöver oroa sig så mkt för ökat slitage på drivlina? Dock eftersom den största anledningen till ingreppet är oljud kanske oljudet flyttas från koppling till växellåda istället?
Om man byter kuddar måste jag eventuellt återanvända nitarna, skaffa nya eller kan man istället gänga upp hålen och skruva fast plattan? Vilket gummi använder man som tål temperatur och oljebad?
Tar emot förslag och tips. Om någon gjort liknande så skulle det vara intressant att höra om resultatet.
(Bild på trasig kopplingskorg från reservdelsmotor)
Jag har en reservdelsmotor med en trasig koppling som jag tog isär för att beskåda konstruktionen. Även den kopplingen var ganska åtgången och alla kuddar mer eller mindre spruckna och smuliga.
Ser två möjligheter:
1. Steloperera. Utan att öppna upp kopplingen svetsar jag ihop de rörliga delarna
2. Ta bort nitarna och ersätta gummikuddarna (som troligen inte längre finns)
Färsta lösningen är ju ljusår enklare och för en rätt så gamal och sliten hoj kanske man inte behöver oroa sig så mkt för ökat slitage på drivlina? Dock eftersom den största anledningen till ingreppet är oljud kanske oljudet flyttas från koppling till växellåda istället?
Om man byter kuddar måste jag eventuellt återanvända nitarna, skaffa nya eller kan man istället gänga upp hålen och skruva fast plattan? Vilket gummi använder man som tål temperatur och oljebad?
Tar emot förslag och tips. Om någon gjort liknande så skulle det vara intressant att höra om resultatet.
(Bild på trasig kopplingskorg från reservdelsmotor)