Ryckutjämnade i koppling slut, steloperera?

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
I min Kawa zr750 från 97 så har ryckutjämnaren i kopplingskorgen gett upp totalt. Gummirester samlas i botten på tråget och man hör enbart metall mot metall när man för hand vrider kopplingskorgen fram och tillbaka. När motorn står på tomgång låter det som en stenkross.

Jag har en reservdelsmotor med en trasig koppling som jag tog isär för att beskåda konstruktionen. Även den kopplingen var ganska åtgången och alla kuddar mer eller mindre spruckna och smuliga.

Ser två möjligheter:
1. Steloperera. Utan att öppna upp kopplingen svetsar jag ihop de rörliga delarna
2. Ta bort nitarna och ersätta gummikuddarna (som troligen inte längre finns)

Färsta lösningen är ju ljusår enklare och för en rätt så gamal och sliten hoj kanske man inte behöver oroa sig så mkt för ökat slitage på drivlina? Dock eftersom den största anledningen till ingreppet är oljud kanske oljudet flyttas från koppling till växellåda istället?

Om man byter kuddar måste jag eventuellt återanvända nitarna, skaffa nya eller kan man istället gänga upp hålen och skruva fast plattan? Vilket gummi använder man som tål temperatur och oljebad?

Tar emot förslag och tips. Om någon gjort liknande så skulle det vara intressant att höra om resultatet.

(Bild på trasig kopplingskorg från reservdelsmotor)

Bifogat

• 2013-04-28 17.51.27.jpg
    2013-04-28 17.51.27.jpg
    244.8 KB · Visningar: 345
Bitarna till japs brukar inte gå att köpa som reservdel dessvärre...

Borra 5 mm och m6 låter ju inte helt fel egentligen.

Hinson e.tc är ju skruvat!

På Hayabusa och de flesta andra hojar är det fjädrar som dämpar.
Jag hade lösa, rasslande fjädrar på min originalkorg. Borrade bort nitskallarna, slog ut resten av nitarna,
borrade ur och monterade M10 insatsgängor, trots att det egentligen inte fanns tillräckligt med gods för hela
insatsgängans längd. Ska kolla om jag hittar lite bilder. Att jag valde att INTE springa och köpa ny korg inkl drev, var för att detta problem återkommer ganska snabbt iaf på Hayabusa Gen1 (var precis lika på min förra, och då endast 1200 mil)

Sen shimsade jag bort glappet på fjädrarna och monterade ihop (applicerade låsvätska och drog bultarna med moment) För extra säkerhet kan kan/bör man sätta en svetsloppa på varje bultskalle, men jag gjorde dock inte
detta pga att det fortfarande är ett testprojekt, och jag vill kunna ta isär korgen igen för att kolla shimsen/brickornas kondition efter någon säsong. Men den rullade problemfritt förra säsongen och jag inspekterade grejerna i vintras.

Kolla på Tuben, det finns mycket clutch mods där. På dina bilder ser det ut som att det finns gods i korgen för insatsgängor, vet dock inte vad du ska ersätta gummina med.

Vet inte hur karaktären blir om man stelopererar, jag var också inne på det, ett tag

Last edited:
bilder på min modd

Bifogat

• korg1.jpg
    korg1.jpg
    9.8 KB · Visningar: 777
  • korg2.jpg
    korg2.jpg
    12.2 KB · Visningar: 780
  • korg3.jpg
    korg3.jpg
    12.7 KB · Visningar: 770
har gjort en sån operation för länge sedan på en honda, rasslade o levde rövare en ny korg kostade för mycket på den räven.:hihi

borrade ur i pelarmaskin o köpte rörpinnar härdade o lite flex i, blev en 6-7 st runt om, kostade bara några kronor. har för mej att det blev lite vibration men hojen var gammal ville inte kosta på en förmögenhet.

Jag planerar att skruva ihop kopplingen när jag är klar. Har köpt extra hårda skruvar med försänkt skalle på Sifverts Skruv och fick samtidigt rekommendationer att Kuntze i Västberga med stor sannolikhet kan hjälpa mig hitta ett gummimaterial lämpligt för kopplingen som ska klara av oljan, temperaturen och vibrationerna.

Har inte påbörjat operationen eftersom jag dagligen använder hojen, men när jag har alla delar planerar jag att ge det ett försök.

Bitarna till japs brukar inte gå att köpa som reservdel dessvärre...

Borra 5 mm och m6 låter ju inte helt fel egentligen.

Hinson e.tc är ju skruvat!

Ja det är ju en klassiker från crosskorgar att gänga i en M6. Tyvärr löser det ju inte problemet med taskiga gummikuddar.

Men en snabb googling så verkar där finnas folk som vattenskär ut nya gummin http://forums.kz650.info/index.php?topic=4820.0 så du är knappast först eller sist med att ha drabbats av problemet...

Jag planerar att skruva ihop kopplingen när jag är klar. Har köpt extra hårda skruvar med försänkt skalle på Sifverts Skruv och fick samtidigt rekommendationer att Kuntze i Västberga med stor sannolikhet kan hjälpa mig hitta ett gummimaterial lämpligt för kopplingen som ska klara av oljan, temperaturen och vibrationerna.

Har inte påbörjat operationen eftersom jag dagligen använder hojen, men när jag har alla delar planerar jag att ge det ett försök.

Gjorde en liknande operation för en 20 år sedan, köpte gummi på Kuntze, sågade innerprofilen med lövsåg och sågade ytterprofilen i en bandsåg, lite puts i en bandslip efter. Tog väl en knapp kväll och en massa gummidamm i garaget men funkade hur bra som helst. Låg på lite övermått så man fick smörja och pressa i dom lite grann. Tror inte det går mycket fortare att steloperera än att tillverka några nya gummin.

Köpte neopren gummi på Kuntze igår, fanns lite olika alternativ. Följande material fanns som klarar av oljebad enl säljare (kanske finns andra som också fungerar men dessa var de vi kikade på).

Nitril, max 50C
Neopren, max 100C
Viton, max 260C

Då viton kostade nåt på 72000 per kvadratmeter och Neopren mindre än en tiondel så valde jag det sistnämnda. Fick en 15 mm tjock. spillbit för en 50-lapp.

Verktyg som fungerade bäst var borrmaskin (ej skruvdragare!) för hålen och ett vasst stämjärn för utsidan. Att såga gummit med tex bågfil gick men var svårare att få precision då gummit lätt böjer sig när man lägger på lite kraft.

Bifogat

• 2013-05-17 17.37.54.jpg
    2013-05-17 17.37.54.jpg
    244.5 KB · Visningar: 137
  • 2013-05-17 17.57.42.jpg
    2013-05-17 17.57.42.jpg
    248.4 KB · Visningar: 134
  • 2013-05-17 21.49.08.jpg
    2013-05-17 21.49.08.jpg
    235.1 KB · Visningar: 172
Mycket fint!

Lägg gärna upp ihopmonteringen också sen. Kan vara lite jävligt att få bort
nitarna, man måste ofta borra bort mycket av dem innan man kan knacka ur dem,
om du inte har tillgång till en hydralisk press dvs.

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...