ryckningar i motor efter slangning

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Har börjar lära mig balansläget nu och lyckas köra några hundra meter med hojen, ibland upp emot en kilometer. Det skumma är att efter luftfärden, när jag lägger ner hojen igen så börjar den bete sig skumt. Trots att jag inte rör reglagen så rycker hojen som om den hostade. Känns som att den antingen misständer eller inte får soppa. Drar, motorbromsar, drar, motorbromsar osv och ganska osammanhängande dessutom. Håller på en bra stund efter slangning. Jag har märkt att om jag ger full gas när hojen håller på och rycker såhär så slutar det oftast men kommer tillbaks när jag släpper av på gasen och håller som sagt på en stund innan det slutar. Kan tillägga att jag kör med lite 2t olja i tanken pågrund utav att husorna smörjer dåligt, vet inte om detta kan ha någon betydelse i sammanhanget men skippar jag slangandet så kommer inte detta problemet. Vad kan det vara? Slut på soppa i fugen? Känns inte så troligt. Kanske är det vevhusventilationen som spökar? att hojen får in olja i motorn via luftburken så att den inte tänder som den skall? Ni som vet, hur beter sig en hoj där vevhusventilationen går upp i luftburken?
Tacksam för hjälp

Ni som kör husaberg kansket vet att luftfiltret är bakom anslutningen till dreneringen så att säga. Alltså.. dreneringen borde inte olja ner filtret :va Jag ska ta mig en titt på det ändå. :tummenupp

Olja på själva filtret vet jag inte om det blir, men det borde finnas rätt mycket olja i "luftburken" och i gummiröret mellan "burken" & förgasaren.
(Om det är vevhusventilationen som spökar förståss).

Kyckling skrev:
2216978 Olja på själva filtret vet jag inte om det blir, men det borde finnas rätt mycket olja i "luftburken" och i gummiröret mellan "burken" & förgasaren.
(Om det är vevhusventilationen som spökar förståss).
Om den spökar vet jag inte, vad jag vet så ska det väl vara så? Jag fick fylla på några dl olja i motorn nu imorse. Har inte haft tid att kika på filtret men jag kan tänka mig att det är en del olja i luftburken då hojen inte läcker något utvändigt.

philsson skrev:
2216186 Har börjar lära mig balansläget nu och lyckas köra några hundra meter med hojen, ibland upp emot en kilometer. Det skumma är att efter luftfärden, när jag lägger ner hojen igen så börjar den bete sig skumt. Trots att jag inte rör reglagen så rycker hojen som om den hostade. Känns som att den antingen misständer eller inte får soppa. Drar, motorbromsar, drar, motorbromsar osv och ganska osammanhängande dessutom. Håller på en bra stund efter slangning. Jag har märkt att om jag ger full gas när hojen håller på och rycker såhär så slutar det oftast men kommer tillbaks när jag släpper av på gasen och håller som sagt på en stund innan det slutar. Kan tillägga att jag kör med lite 2t olja i tanken pågrund utav att husorna smörjer dåligt, vet inte om detta kan ha någon betydelse i sammanhanget men skippar jag slangandet så kommer inte detta problemet. Vad kan det vara? Slut på soppa i fugen? Känns inte så troligt. Kanske är det vevhusventilationen som spökar? att hojen får in olja i motorn via luftburken så att den inte tänder som den skall? Ni som vet, hur beter sig en hoj där vevhusventilationen går upp i luftburken?
Tacksam för hjälp
funkar de bra med olja i tanken

Plugga vevhusventilationen så och dra ut den i ett uppsamlingskärl. Inga som tävlar vill ha in olja i förgasaren..... Borde finnas en anledning till det.

nisse skrev:
2217194 funkar de bra med olja i tanken
Jag har inte märkt något spec förutom just vid slangning. Har inte kunnat slanga såhär långt innan så jag vet inte om 2t oljan påverkat något.
Annars vid normal körning så märker jag inget spec.

Stoffy skrev:
2217440 Plugga vevhusventilationen så och dra ut den i ett uppsamlingskärl. Inga som tävlar vill ha in olja i förgasaren..... Borde finnas en anledning till det.
Läste om någon här på forumet som haft problem med just detta att leda om vevhusventilationen eftersom hojen inte kunde "andas" ordentligt. Fick vara en mycket grov slang för att få den att kunna gå rent. Hur är det med detta egentligen?

philsson skrev:
2217492 Jag har inte märkt något spec förutom just vid slangning. Har inte kunnat slanga såhär långt innan så jag vet inte om 2t oljan påverkat något.
Annars vid normal körning så märker jag inget spec.

Läste om någon här på forumet som haft problem med just detta att leda om vevhusventilationen eftersom hojen inte kunde "andas" ordentligt. Fick vara en mycket grov slang för att få den att kunna gå rent. Hur är det med detta egentligen?
Padde på sin ch 125a fick förlänga vevhusventilationsslangen, så nu går den runt framför cylindern och in i luftburken. Ganska omständigt men det fungerade

Cyren skrev:
2217506 Padde på sin ch 125a fick förlänga vevhusventilationsslangen, så nu går den runt framför cylindern och in i luftburken. Ganska omständigt men det fungerade
Tror inte det är så likt på min hoj.
Kollade föresten luftfiltret nyss, det var inte särskillt ovanligt oljigt, dock svårt att avgöra men det var lite mörkare än det brukar vara, om det är motorolja eller bara smuts kunde jag inte avgöra. Låg lite olja i insugsgummit in till förgasaren, vet inte hur mycket som är vanligt att det ligger där. Filtret skall rengöras och sen ut och köras :tummenupp

Freddola skrev:
2216372 Låter som olja på filtret tkr ja? :va
Drar man full gas så går den rent och fint. Det är lägre varv har jag märkt det handlar om. Har rengjort lågfartsmunstycket nu idag, få se hur det ter sig i hojens beteende senare ikväll.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman