Ryckigt gång Gixxer 1000 01

Bergare

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2004
Hoj
06 Yamaha R1 å en zx10r 2004
Ryckig gång när ja släpper gasen å ger på igen... De börja efter att ja bytt luftfilter (org) men de kan juh knappast blivit fel :va Hojen är orginal, förutom slipon..

Mja, har du felkod c28 går det att justera STPS'en.
Är det c29 kan man lyckas med justering men troligtvis får man byta.

Last edited:
Bergare skrev:
Ryckig gång när ja släpper gasen å ger på igen... De börja efter att ja bytt luftfilter (org) men de kan juh knappast blivit fel :va Hojen är orginal, förutom slipon..

Din TPS strular!! Jag hade samma fel på min hoj för en månad sedan. Det är lätt fixat. Ta och hissa upp tanken, ta lös TPS sensor(torx skruv) Ta och spruta in teflon olja( mycket ) ta en skruv mejsel och försiktigt vrid fram och tillbaka. Snåla ej med teflon sprejet, Du känner när den börjar gå lättare. häll ut de överblivna teflon oljan i Tps sensor, montera och du har en fungerade hoj igen :tummenupp

P.s Om du gasar upp hojen över 4000 varv och släpper gasen, dör den då???

Hoppas detta kan va till hjälp, en ny TPS sensor kostar ju bara 1700kr :huvet

-01 har detta fel, man får det på köpet tyvärr

Rottisen skrev:
Din TPS strular!! Jag hade samma fel på min hoj för en månad sedan. Det är lätt fixat. Ta och hissa upp tanken, ta lös TPS sensor(torx skruv) Ta och spruta in teflon olja( mycket ) ta en skruv mejsel och försiktigt vrid fram och tillbaka. Snåla ej med teflon sprejet, Du känner när den börjar gå lättare. häll ut de överblivna teflon oljan i Tps sensor, montera och du har en fungerade hoj igen :tummenupp

Glöm ej att stoppa hojen i dealer mod och justera din tps. markera upp sensoren innan du tar lös den( så du vet hur den satt) 4 sek fördröjning, så vänta en stund innan du vrider tps sensoren

Lycka till

Kontrollmät spänning och resistans i TPS, STPS och STVA'n innan justering.
Spar en hel del huvudbry och svordomar i slutändan.

-01 har detta fel, man får det på köpet tyvärr[/QUOTE]

Ibland dör den efter man varvar upp den över 4000-5000varv.
Är det något typ av fabriks fel på TPS sensorn 01?
Men om jag tar bort TPS sensor och får dit den jätte lite fel så märks det?
Om jag skaffar en powercommander kan jag se positionen på TPSen då?

preapus skrev:

Ibland dör den efter man varvar upp den över 4000-5000varv.
Är det något typ av fabriks fel på TPS sensorn 01?
Men om jag tar bort TPS sensor och får dit den jätte lite fel så märks det?
Om jag skaffar en powercommander kan jag se positionen på TPSen då?[/QUOTE]

Jepp!! fabrikations fel på Suzuki Gsxr 1000 -01, Har inte hört någon som har haft strul med -02:ans TPS sensor :va
Du behöver ingen powercommander för att kolla positionen på TPS:en, Du sätter bara hojen i dealer mod. Om din TPS strular kolla mina tidigare inlägg här. Det va Mc- Express som hjälpte mig med detta och han vet vad han pratar om :tummenupp

Jepp!! fabrikations fel på Suzuki Gsxr 1000 -01, Har inte hört någon som har haft strul med -02:ans TPS sensor :va
Du behöver ingen powercommander för att kolla positionen på TPS:en, Du sätter bara hojen i dealer mod. Om din TPS strular kolla mina tidigare inlägg här. Det va Mc- Express som hjälpte mig med detta och han vet vad han pratar om :tummenupp[/QUOTE]

Jag tittade på dina tidigare inlägg. Det var jag som stratade tråden. Men inloggad som en polare :kocko
Hur sätter jag hojen i dealer mod? 4 sek fördröjning, så vänta en stund innan du vrider tps sensoren?? Nu hänger jag inte med :va

preapus skrev:
Du behöver ingen powercommander för att kolla positionen på TPS:en, Du sätter bara hojen i dealer mod. Om din TPS strular kolla mina tidigare inlägg här. Det va Mc- Express som hjälpte mig med detta och han vet vad han pratar om :tummenupp

Jag tittade på dina tidigare inlägg. Det var jag som stratade tråden. Men inloggad som en polare :kocko
Hur sätter jag hojen i dealer mod? 4 sek fördröjning, så vänta en stund innan du vrider tps sensoren?? Nu hänger jag inte med :va[/QUOTE]

http://www.81x.com/bugman/gixxermods

På vänster sida TPS

Last edited:
Rottisen skrev:
Hur sätter jag hojen i dealer mod? 4 sek fördröjning, så vänta en stund innan du vrider tps sensoren?? Nu hänger jag inte med :va

På vänster sida TPS[/QUOTE]

Nu blev jag lite klokare... bara lite. :) Hur kommer jag in i dealer mode om jag inte har "mode select switch"
Men är det TPS eller STPS som inte vill vara med på min hoj ?
Jag är så förvirrad nu. Ska nog lägga mig istället

Tusen tack för att ni försöker hjälpa mig :banana

edit: trött

Last edited:
preapus skrev:

På vänster sida TPS

Nu blev jag lite klokare... bara lite. :) Hur kommer jag in i dealer mode om jag inte har "mode select switch"
Men är det TPS eller STPS som inte vill vara med på min hoj ?
Jag är så förvirrad nu. Ska nog lägga mig istället

Tusen tack för att ni försöker hjälpa mig :banana

edit: trött

Du kortsluter med en kabel i dealer kontakten där bak under cutsen för att ändra mode.

Sedan så är det så att det är en tätning i TPS'en som inte tål olje ångorna, det gör att den sväller, slutar fungera när hojen gått i rejstempo ca 400 mil. Man får en ny på garantin, men det är ju lite sent nu på en 01:a. Pga av att tätningen sväller så går sensorn inte tillbaka som den ska, titta i sensorn så förstår du att om den går trögt tillbaka så kommer den stå ca 45 grader fel vid snabba avslag. Detta gör att moppen får för mycke soppa och går dåligt eller dör vid snabba avslag.

De nya givarna har extra klackar så att de "tvångsstyrs" av spjällaxeln, detta gör att problemet inte kan inträffa på de nya sensorerna.

Ett alternativ som fungerar helt perfekt är att rengöra och ta superlim på axeln och limma fast den på givaren. OBS var försiktig så att du inte limmar så att givaren inte fungerar!

Jag limmade min och det fungerade utmärk till dess att den nya kom på garantin. (Det var lite svårt att få loss den med med lite extra våld så gick det).

/Ola

Last edited:
Tack för alla svar.

Nu funkar den igen :yoparty Teflonspray (massor) Slutar det funka så får jag göra som ola sa superlim. Har beställt en ny, kommer om ca: 2 veckor...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT