Ryckig/pulserande frambroms KTM690 ABS

DD1981

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2017
Ort
Växjö
Hoj
KTM 690 SMC -15
Frambromsen på min KTM 690 SMC 2015 rycker/pulserar extremt vid lätta inbromsningar och även vid hårdare inbromsningar men då märks det inte lika mycket. Kan ju omöjligt vara ABS som slår in vid så lätta inbromsningar. Skev skiva, kassa belägg eller har någon haft liknande problem? Segt och köpa ny skiva om det visar sig vara belägg eller något annat som stökar. Vad säger ni? Bara byta skiva och se glad ut?
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Prova att tvätta skivan med aceton först. Utan olja!!!!
 
Last edited:

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
"Kan ju omöjligt vara ABS som slår in vid så lätta inbromsningar."

Har du provat att koppla ur ABS:en?
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Glömt skivbromslåset i skivan? Behövs inte mycket kraft för att knäcka till skivan:huvet
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
På en flytande/halvflytande skiva kan det också vara fiffigt att göra rent alla nitar med lämplig vätska + tryckluft och om det behövs efteråt med Bräkleen + trasa. En skiva där nav och skiva inte kan röra sig fritt pga skit kan kännas precis som det du beskriver. Väldigt lätt och enkelt att fixa.
 

Pab

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2006
Ort
VÄXJÖ
Hoj
KTM 690 SMC-R 2014
Jag upplever samma sak på min KTM 690 SMC-R 2014. Dock är det väldigt lite det pulserar vid låg fart. Vid hårdare inbromsning så märks det knappt. Någon som varit med om det och har en lösning?

Kan bromsvätska orsaka detta?
Ska testa utan ABS och aceton utan olja vid tillfälle.
 
Last edited:

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Kolla så det inte bara är rost mellan belägg och skiva. Kan bli så om hojen står ute i fuktigt väder ett tag.
Hade det på mina rostfria skivor och Brembobeläggen. Det hade minskat när jag såg rosten så det sista bromsades bort.
Kändes när jag bromsade men inte i handtaget som vid skev skiva.
Hade samma på bilen när jag köpte den för en massa år sedan. Stått osåld i hallen länge. Märkes tydligt. Försvann med tiden.
 

Pab

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2006
Ort
VÄXJÖ
Hoj
KTM 690 SMC-R 2014
Kolla så det inte bara är rost mellan belägg och skiva. Kan bli så om hojen står ute i fuktigt väder ett tag.
Hade det på mina rostfria skivor och Brembobeläggen. Det hade minskat när jag såg rosten så det sista bromsades bort.
Kändes när jag bromsade men inte i handtaget som vid skev skiva.
Hade samma på bilen när jag köpte den för en massa år sedan. Stått osåld i hallen länge. Märkes tydligt. Försvann med tiden.
Den står alltid inomhus men har stått ett tag så kanske ska bromsa ur den rejält. Den tvättades innan vinterförvaringen.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Pulserar det i handtaget eller är det endast bromskraften som pulserar?
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Det känns som att det är bromskraften som pulserar.
Då är det inte krokiga utan rostiga/förorenade skivor som är orsaken. Räcker det inte med bromsrengöring så kan du rugga upp skivorna med stålull eller fin smärgelduk.

Vissa skiv/beläggkombinationer är känsliga för att stå med blöta belägg så kan man undvika det så är det ju bra.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Frambromsen på min KTM 690 SMC 2015 rycker/pulserar extremt vid lätta inbromsningar och även vid hårdare inbromsningar men då märks det inte lika mycket. Kan ju omöjligt vara ABS som slår in vid så lätta inbromsningar. Skev skiva, kassa belägg eller har någon haft liknande problem? Segt och köpa ny skiva om det visar sig vara belägg eller något annat som stökar. Vad säger ni? Bara byta skiva och se glad ut?

Det är ju lätt att kolla om skivorna är skeva. Upp på ett framhjulsstöd. Tejpa eller ställ upp ett fast objekt nära bromsskivan, snurra på hjulet och titta om avståndet mellan skivan och din pinne eller vad du valt att sätta mot bromsskivan.

Har man flytande skivor så kan ibland nitarna tjärva lite, spraya rent nitarna och lirka lite på bromsskivan runt om. Jag har vid nåt tillfälle plockat av hela skivan och lagt i ett bad över natten. Sen behövde jag aldrig montera på den nya skivan jag beställt i panik då trackdays väntade :)

Sen behöver man såklart göra rent grejorna ibland, både skivorna och bromsoken. Brakeclean och bromsoksfett mot kolvarna.
 

Pab

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2006
Ort
VÄXJÖ
Hoj
KTM 690 SMC-R 2014
Någon som vet om KTM 690 SMC-R 2014 har flytande bromsskivor?
Mina sitter fast och har rengjort med Brakleen.
Jag märkte att det pulserar mest i låga farter efter jag kört flera mil.
Bromsskivan är inte direkt varm utan jag kunde ta på den.
Jag ska byta bromsvätska nästa vecka.
 

Pab

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2006
Ort
VÄXJÖ
Hoj
KTM 690 SMC-R 2014
Bytt bromsvätska men är fortfarande lite pulserande i låga farter. Någon som vet om KTM 690 SMC-R 2014 har flytande bromsskivor orginal?
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Bytt bromsvätska men är fortfarande lite pulserande i låga farter. Någon som vet om KTM 690 SMC-R 2014 har flytande bromsskivor orginal?
Du kan ju lägga upp en bild på din skiva så kan vi tala om vad du har.

Här en bild på en flytande skiva. De ihåliga nitarna medger att skivan kan röra sig lite i sidled. Nitarna mellan bromsskivan och navet som håller skivan.

IMG_3082.jpeg
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Bytt bromsvätska men är fortfarande lite pulserande i låga farter. Någon som vet om KTM 690 SMC-R 2014 har flytande bromsskivor orginal?
Ja, det har den.
Är det bromskraften eller handtaget som pulserar?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Kom pulseringen över en natt eller har den stått längre tid? Jag höll på bli tokig på min Ktm 990 som pulserade som ett tok efter vinterdvalan ,jag slipade tom skivorna med rondell med sandpapper med de hjälpte bara lite. De slutade med att jag vred ena sidans skiva 180gr vs den andra då blev de bet bättre men då har jag dubbla skivor! De tog enormt många mil innan de försvann helt minst 300 mil rel hård körning . Enda jag kunde se va små prickar typ porer knappt synliga förmodligen där beläggen legat under vintern. Kör alltid en sväng och bromsa efter tvättning ,de är bra för kedjan också.
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top