Ryckig gas på CBR900RR -92

EnduransJanne

Ny medlem
Gick med
27 May 2003
Hoj
Fireblade CBR 900RR - 92
Hej!

Behöver lite hjälp med en sak. Jag har sökt på forumet men inte hittat några riktigt bra svar. Jag har en Fireblade -92 som har gått bra långt (9300 mil ca). Ganska länge har den varit ryckig på gasen, dvs när man lägger på gas i kurvan så får man ett ganska kraftigt ryck vilket gör att det blir väldigt svårt att hålla en jämn gas genom kurvan. Resultatet blir att det gärna blir av och på genom hela böjen. Jag har diskuterat med mina hojkompisar och det här är deras förslag:

1. Något i förgasarna behöver justeras, synkronisering?
2. Något i motorn, "glapp" :confused: någonstans.
3. Gaskablar (har införskaffat nya, ska byta)

Tilläggas bör att ingen motorrenovering eller förgasarjustering är gjord så länge jag har haft hojen (köpte den 1999, mörda mig inte nu!) byte av olja plus filter görs regelbundet liksom koll av stift. Jag har också bytt drivpaket förra säsongen. Ryckutjämnare bytta för inte så länge sedan.

Jag har inte tummen mitt i handen men är å andra sidan mycket långt ifrån någon som river motorn med förbundna ögon.

Tacksam för hjälp och lovar att återkomma med info hur det gick.

jag har inget svar, men jag vill bara berätta att jag ägde också en cbr 900rr 92'a förut och min var exakt likadan. det rycker ganska mycket i hela hojen när man slår på gas. jag synkade försgasarna på min men det gjorde ingen skillnad. jag upplevde det som att det är något i drivlinan som producerar rycket.

Jag har samma problem med min 96:a, rätt skrämmande vid banåka då det ibland rycker loss bakändan. Det enda som får min att rycka mindre är att köra på för hög växel genom böjarna, tyvärr får man ju sämre driv ut då.

bmwjohan skrev:
2471023 jag har inget svar, men jag vill bara berätta att jag ägde också en cbr 900rr 92'a förut och min var exakt likadan. det rycker ganska mycket i hela hojen när man slår på gas. jag synkade försgasarna på min men det gjorde ingen skillnad. jag upplevde det som att det är något i drivlinan som producerar rycket.

Ja, jag läste den tråden som ju var för några år sedan men vad jag kommer ihåg så var det inga entydiga svar du fick den gången.

Min har också ett stort "glapp" när man går från motorbroms till gaspådrag vid t.ex. en kurvtagning. Den kanske är så orginal vad vet jag.

Jag tycker min hoj är ganska av/på-ig också. För mig funkade det bättre att ligga på högre varv genom kurvan samt ställe upp tomgången ordentligt, typ 3 krpm

HanneZ skrev:
2471247 Jag tycker min hoj är ganska av/på-ig också. För mig funkade det bättre att ligga på högre varv genom kurvan samt ställe upp tomgången ordentligt, typ 3 krpm

ryckutjämnare i kopplingskorg tydligen.
Mvh pho

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back