Hej, nu börjar jag bli desperat!
Jag har en Kawa zx9r-98 som jag har haft i ca 1.5 år och kört ca 1800 mil med totalt (Mätarställning nu ca 4740 mil). Den har fungerat bra hittills, med något undantag (kopplingsmekanismen gick sönder, men åtgärdat nu).
Nu fungerar den i mitt tycke uselt.
Saken är den att den har börjat rycka på lägre varv och måttliga gaspådrag, säg 1/3 gas och 3500-5500 varv, kanske.
Det händer oftast när man "finlirar" med gasen i tex kurvor. Det är rejäla ryck, som om den inte tänder och sedan tänder igen, riktigt rejält. Alternativt "tänder till" oregelbundet, svårt att säga vad som händer egentligen. Otroligt obehagligt eftersom det är så kraftigt och det förstör mitt förtroende för hojen under kurvtagning.
Vid kraftiga gaspådrag fungerar allt normalt och konstigt nog också ofta vid "normal vardagskörning". Tomgången är det inget fel på heller. Ganska lättstartad, ok, lite grinig som vanligt när den är kall.
Hojen är Dynojetkittad med ett Micron Kolfiber "bolt-on".
Detta är gjort:
- Nytt luftfilter, lätt fuktat med motorolja. (Det gamla var ganska smutsigt)
- Fyrans stift bytt, det var lite sotigt med en "loppa" vid sidan av.
- Resten av stiften kollade, de har gått drygt 500 mil, men är i mitt tycke perfekta. Porslinet har inga synliga beläggningar.
- Fyrans förgasarkopp rengjord, det var lite fint "grus" i botten.
-Ventilkontroll för drygt 500 mil sedan. Spelen var enligt verkstaden nära max, men inom toleranserna.
- Styrlager och packboxar bytt. Irrelevant kanske, men det var när jag fick tillbaka hojen från verkstaden för en vecka sedan för detta som problemen började.
- Batteriet är drygt ett år gammalt och anslutningarna till detta är åtdragna.
Inget av detta har hjälpt!
Vad gör jag nu?? Tänkbara teorier:
- Fel i tändboxen?
- Växellådsproblem, med tanke på dessa kraftiga ryck? Verkar dock osannolikt.
Har ni några tips/råd?
Jag har en Kawa zx9r-98 som jag har haft i ca 1.5 år och kört ca 1800 mil med totalt (Mätarställning nu ca 4740 mil). Den har fungerat bra hittills, med något undantag (kopplingsmekanismen gick sönder, men åtgärdat nu).
Nu fungerar den i mitt tycke uselt.
Saken är den att den har börjat rycka på lägre varv och måttliga gaspådrag, säg 1/3 gas och 3500-5500 varv, kanske.
Det händer oftast när man "finlirar" med gasen i tex kurvor. Det är rejäla ryck, som om den inte tänder och sedan tänder igen, riktigt rejält. Alternativt "tänder till" oregelbundet, svårt att säga vad som händer egentligen. Otroligt obehagligt eftersom det är så kraftigt och det förstör mitt förtroende för hojen under kurvtagning.
Vid kraftiga gaspådrag fungerar allt normalt och konstigt nog också ofta vid "normal vardagskörning". Tomgången är det inget fel på heller. Ganska lättstartad, ok, lite grinig som vanligt när den är kall.
Hojen är Dynojetkittad med ett Micron Kolfiber "bolt-on".
Detta är gjort:
- Nytt luftfilter, lätt fuktat med motorolja. (Det gamla var ganska smutsigt)
- Fyrans stift bytt, det var lite sotigt med en "loppa" vid sidan av.
- Resten av stiften kollade, de har gått drygt 500 mil, men är i mitt tycke perfekta. Porslinet har inga synliga beläggningar.
- Fyrans förgasarkopp rengjord, det var lite fint "grus" i botten.
-Ventilkontroll för drygt 500 mil sedan. Spelen var enligt verkstaden nära max, men inom toleranserna.
- Styrlager och packboxar bytt. Irrelevant kanske, men det var när jag fick tillbaka hojen från verkstaden för en vecka sedan för detta som problemen började.
- Batteriet är drygt ett år gammalt och anslutningarna till detta är åtdragna.
Inget av detta har hjälpt!
Vad gör jag nu?? Tänkbara teorier:
- Fel i tändboxen?
- Växellådsproblem, med tanke på dessa kraftiga ryck? Verkar dock osannolikt.
Har ni några tips/råd?