Ryckig gång, zx9r-98

Rutger

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2003
Ort
Täby
Hoj
Blå plastraket
Hej, nu börjar jag bli desperat!

Jag har en Kawa zx9r-98 som jag har haft i ca 1.5 år och kört ca 1800 mil med totalt (Mätarställning nu ca 4740 mil). Den har fungerat bra hittills, med något undantag (kopplingsmekanismen gick sönder, men åtgärdat nu).
Nu fungerar den i mitt tycke uselt.

Saken är den att den har börjat rycka på lägre varv och måttliga gaspådrag, säg 1/3 gas och 3500-5500 varv, kanske.
Det händer oftast när man "finlirar" med gasen i tex kurvor. Det är rejäla ryck, som om den inte tänder och sedan tänder igen, riktigt rejält. Alternativt "tänder till" oregelbundet, svårt att säga vad som händer egentligen. Otroligt obehagligt eftersom det är så kraftigt och det förstör mitt förtroende för hojen under kurvtagning.

Vid kraftiga gaspådrag fungerar allt normalt och konstigt nog också ofta vid "normal vardagskörning". Tomgången är det inget fel på heller. Ganska lättstartad, ok, lite grinig som vanligt när den är kall.

Hojen är Dynojetkittad med ett Micron Kolfiber "bolt-on".

Detta är gjort:
- Nytt luftfilter, lätt fuktat med motorolja. (Det gamla var ganska smutsigt)
- Fyrans stift bytt, det var lite sotigt med en "loppa" vid sidan av.
- Resten av stiften kollade, de har gått drygt 500 mil, men är i mitt tycke perfekta. Porslinet har inga synliga beläggningar.
- Fyrans förgasarkopp rengjord, det var lite fint "grus" i botten.
-Ventilkontroll för drygt 500 mil sedan. Spelen var enligt verkstaden nära max, men inom toleranserna.
- Styrlager och packboxar bytt. Irrelevant kanske, men det var när jag fick tillbaka hojen från verkstaden för en vecka sedan för detta som problemen började.
- Batteriet är drygt ett år gammalt och anslutningarna till detta är åtdragna.

Inget av detta har hjälpt!
Vad gör jag nu?? Tänkbara teorier:
- Fel i tändboxen?
- Växellådsproblem, med tanke på dessa kraftiga ryck? Verkar dock osannolikt.

Har ni några tips/råd?
 
Du skriver att du rengjort förknasarna men inte synkat dem. Prova det också. Och rengör dem igen för det låter som ett munstycke är skitigt, prova att köra med k-sprit (STP Injection Trim och dylikt).
 
Denna typ av problem kan vara rätt mödosamm att felsöka.

Jag hade en förgasarhoj av liknande årsmodell som betedde sig väldigt konstigt och ryckte efter nån mils färd. Jag plockade ner hela tanken och allt och rengjorde. Inne i tanken lär det finnas ett filter, plocka lös och rengör. Gå igenom så mkt som möjligt av bränslesystemet, en soppapump påstås vara ganska känslig för skräp.
 
Tack för era svar!
Hojen har fått en "stor motorservice" av aukt verkstad för ca 550 mil sedan, i höstas alltså. Då ingick förgasarsynk, men det kanske är dags igen?
Jag har bara lyft på fyrans förgasarkopp, men jag har alltså inte demonterat och rengjort hela förgasarbryggan.

Bullsnah: Jo jag antar att det blir en del jobb med detta. Jag skall kolla filter i tanken.

Vad är annars sympomen på defekt tändspole, kan det vara något sådant?
 
Kolla om det är bara på en speciell växel som det rycker. Jag tror att det är växellådan som strular. Min 4:a beter sig lite konstigt, den hugger till 2ggr och det rycker duktigt i hojen.
Kan vara klackarna som inte tar tag ordentligt i dreven.
Vid fullgasaccerlationer så märks ingenting utan bara vid lugn körning.
Det är bara ut åka och analysera.
 
Hulken_1 skrev:
Kolla om det är bara på en speciell växel som det rycker. Jag tror att det är växellådan som strular. Min 4:a beter sig lite konstigt, den hugger till 2ggr och det rycker duktigt i hojen.
Kan vara klackarna som inte tar tag ordentligt i dreven.
Vid fullgasaccerlationer så märks ingenting utan bara vid lugn körning.
Det är bara ut åka och analysera.

Japp, jag skall kolla detta. Jag har en svag men gnagande misstanke om växellådan också. Låter dock som en mardröm i tid och pengar att åtgärda.
 
Last edited:
Det är inte dynojetkitet som börjar bli slitet då? alltså nålar eller munstycken som börjar bli ojämna
 
Det är inte så enklet att det är ryckutjämnarna till bakdrevet som börjar bli slitna , då kan du få liknande fenomen.

Mvh\Christian
 
Ninja Racer skrev:
Det är inte dynojetkitet som börjar bli slitet då? alltså nålar eller munstycken som börjar bli ojämna

Jo, det kan det vara, men tändstiften såg överlag fina ut ändå.
 
out4speed skrev:
Det är inte så enklet att det är ryckutjämnarna till bakdrevet som börjar bli slitna , då kan du få liknande fenomen.

Mvh\Christian

Jag skall kolla detta också. Drivpaketet är bara ca 250 mil gammalt (bytt i våras), jag skall se om det glappar i bakdrevet. Dock är det så extremt kraftiga ryck, och det har utvecklats under en så kort tid att denna orsak verkar mindre sannolik.

Jag skall kolla vidare under söndag kväll/måndag.
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top