Ryckig gång/hoppande kedja - Ducati Monster 696 2008

Rd_Nabla

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2023
Hoj
2008, Ducati, Monster
Hej!

Jag noterade för några veckor sedan att min Ducati Monster 696 började få en ryckig gång och kände vibrationer i vänster fotstöd. Min spontana tanke var att det kanske kedja eller drev var slut efter 2500 mil, även om de såg ok ut när jag kollade. Jag köpte nytt drivpaket och satte på i helgen, men det hjälpte inte. Jag har kollat så att inte kedjelåset eller nitningen var för hårt pressat.

Jag googlade för att se om jag kunde hitta på vad orsaken kunde vara och hittade en sida där de sa att man kunde kolla om det berodde på kedja och drev genom att hålla in kopplingen med växel i (kedjan rullar fortfarande) och om hoppning då försvann. I länkad film nedan ser ni att kedjan inte hoppar när kopplingen är inkopplad, men hoppar/hackar med kopplingen släppt. I filmen visas 3:ans växel, men den beter sig likadant på alla andra växlar. Om det inte beror på kedja och drev, har ni några teorier på vad som kan vara orsaken?

https://drive.google.com/file/d/18gOixEyQJsPY6Nqt5qVHoV03bqQiSOhW/view?usp=sharing

Tackar på förhand!
Anders
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Du kan inte testa sådär.

Blir svänghjulseffekt.
Justera kedjan till 2-3 cm spel på sidostödet, klart

En massa olja på o/x-ringskedja behövs inte heller om du inte kör i saltväglag. Lite tunn rostskyddande hinna är allt som behövs.
 

Rd_Nabla

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2023
Hoj
2008, Ducati, Monster
"Justera kedjan till 2-3 cm spel på sidostödet, klart"
Jag hänger inte riktigt med här. Om jag ställer hojen på sidostödet, så hamnar ju bakdäcket på marken och kan inte snurra fritt. Hur kan jag testa med växel i och med koppling inkopplad då?

"En massa olja på o/x-ringskedja behövs inte heller om du inte kör i saltväglag. Lite tunn rostskyddande hinna är allt som behövs."
Jag har inte lagt på nån olja eller annan smörjning på den nya kedjan. Detta kan väl inte heller vara orsaken till varför hojen fortfarande går ryckigt och kedjan hoppar?
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Hojen är inte byggd för att bakhjulet ska accelereras hängande! Förstår inte vad du vill uppnå med det.

Ryckig körning får man av för slak kedja
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Tror inte du har något fel på hojen. Om det inte skulle vara utgående lager då.

Sådana där twinnar kan jag tänka mig vara ganska hårda i gången speciellt med slak kedja. Men vad vet jag.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag tycker de ser normalt ut på filmen. En tvåcylindrig motor går hackigt så kedjan ska hoppa sådär på tomg 3ans växel. Jag har också en twin ktm 990 och deär hoppar kedjan ännu värre med växe i. Motorn lät gå fint och jämnt.
En enstånka på 600-700cc hoppar ännu värre på kedjan, då hoppar de så farligt att man måste trycka in kopplingen efter 2 sek annars tror man att växellådan ska gå sönder.
Ang att du känner och hör ryck när du kör kan va de vanliga fenomenet att man börjar lyssna efter missljud. Jag har jagat klapper missljud i 1 år på min ktm 990 tills jag kom på att jag bytt hjälm. Den nya crosshjälmen förstärkte hjudet från motor enormt.
Jag rek att köpa gummidämpat framdrev för de tar bort en massa rassel åtminstone, de tar inte bort stötarna från kolvslagen men kedjan går bet tystare med sådant drev.
 

Rd_Nabla

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2023
Hoj
2008, Ducati, Monster
Jag har bara begränsad erfarenhet av att meka med hojar, så ni får ha överseende om jag inte gör "rätt" eller inte förstår :)

När det gäller att testa med bakhjulet upphängt, så gjorde jag bara vad andra hade gjort med liknande symptom som lagt upp filmer på Youtube. Om detta inte är korrekt, så ber jag om ursäkt.

Jag har testat på väg med kedjan spänd enligt spec. (46-48mm), slakare och mer spänt men upplever ryckig gång oavsett. Förstår att man kan tro att det kan vara "inbillning" från min sida, men detta är något som dök upp relativt snabbt och märkbart påtagligt. Jag får boka in en tid hos verkstaden så får de kolla om de kan hitta något eller förklara vad det är.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ryckigheten du beskriver, upplever du den även när du kör och ger gas? Och att det inte varit så förut? Isf är det något galet. När du säger att du bytt drivpaket så menar du att bytt både kedja samt fram- och bakdrev?

I övrigt håller med ovanstående, det är normalt att kedjan slår när den är obelastad på tomgång på det sättet.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Hej!

Jag noterade för några veckor sedan att min Ducati Monster 696 började få en ryckig gång och kände vibrationer i vänster fotstöd.


Så om detta är normalt på en twin var den då ovanligt silkeslen på alla växlar och varvtal tidigare?

Kör du redan på 98 oktan? Testa nästa gång du behöver tanka.

Den gamla kedjan kan ha varit ojämnt sliten. Kollade du det när du spände kedjan? Det har hänt mig många gånger. 5 cm slack på ett ställe, vrid hjulet ett kvarts varv 4 cm ett kvarts varv till och du har kanske 3 cm. Det känns.
Att du inte fick bort detta med nya drev och kedja talar mot detta.
Fast att den gick fint fram tills för några veckor sedan talar emot att detta är normalt.

Att hjulet snurrar med indragen koppling och hojen på centralstödet beror på kall och seg motorolja. Effekten minskar med varm olja. Om inte kopplingen ligger på lite.

Är hojen servad?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Last edited:

Rd_Nabla

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2023
Hoj
2008, Ducati, Monster
Jag hade nog dubbelkollat de där siffrorna om jag var du. Det låter inte rimligt att ha nästan 50mm kedjeslack på en landsvägshoj
Jag tyckte de också lät höga. Fanns ett märke på svingarmen som jag läste det på, men ska dubbelkolla med manualen.
Ryckigheten du beskriver, upplever du den även när du kör och ger gas? Och att det inte varit så förut? Isf är det något galet. När du säger att du bytt drivpaket så menar du att bytt både kedja samt fram- och bakdrev?
Jag upplever det mindre när jag accelererar och mest när jag bara håller samma hastighet. Jag bytte både fram- och bakdrev samt kedja (märke=AFAM).
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Jag hade nog dubbelkollat de där siffrorna om jag var du. Det låter inte rimligt att ha nästan 50mm kedjeslack på en landsvägshoj
Ja, låter inte klokt

Tror vi har hela svaret där.
Man brukar prata om 2-3 cm i spel nertill på kedjan vid däcket och hojen på sidostöd.

Jag föredrar något mer spänd men inte för mycket, typ 2cm
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Björn F skrev att du ska testa 98 okt och de kan va väldigt viktig grej om du tidigare körde 98 och i samma veva som ryckningarna kom tankade 95okt.
Många hojar går snålt vid jämn gas med låg belstning för att klara avgaskraven och då kan de gå lite ryckigare på 95 okt vs 98. De beror på att 95okt inehåller 10% etanol så de magrar ut soppablandningen ännu mer och då kommer små fina ryckningar, inte som de ganska grova rycken för hög växel ger på en twinn i låg fart. Kedjans hopp på swingen är åtminstone helt normal för jag provade nyss exakt samma sak på min ktm twin 990. De vart exakt lika stora kedjehopp på 3an på tomg och samma frekvens på hoppen.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Alltid servad enligt plan hos verkstad. Gjorde "stora" servicen i Maj 2023.

Var det efter servicen du tyckte att den gick ryckigt? Eller ryckigare?

Har du haft hojen länge så du vet hur den ska bete sig med jämn gas på trean?

Lite historik kan vara till hjälp här.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag har bara begränsad erfarenhet av att meka med hojar, så ni får ha överseende om jag inte gör "rätt" eller inte förstår :)

När det gäller att testa med bakhjulet upphängt, så gjorde jag bara vad andra hade gjort med liknande symptom som lagt upp filmer på Youtube. Om detta inte är korrekt, så ber jag om ursäkt.

Jag har testat på väg med kedjan spänd enligt spec. (46-48mm), slakare och mer spänt men upplever ryckig gång oavsett. Förstår att man kan tro att det kan vara "inbillning" från min sida, men detta är något som dök upp relativt snabbt och märkbart påtagligt. Jag får boka in en tid hos verkstaden så får de kolla om de kan hitta något eller förklara vad det är.
Vad är det för hoj.
Har du förgasare så kan den gå magert med den nya soppan o då rycker det, sedan kan du ligga på för hög växel o förlåga rpm, då rycker det.
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Hepp, min släde (typ landsväg) ska ha 48-50mm spel, men den har lite längre fjädringsväg än en monster... Gäller att mäta på rätt ställe enligt vad som står i manualen. Från slädens manual
Screenshot_2023-06-19-19-23-29-93_f541918c7893c52dbd1ee5d319333948.jpg

Redigerat för att jag inte kan läsa -
Slädens delar en del prylar med monster 800 och släden kan gå riktigt dåligt på 95 oktan men bara ibland, oftast då jag tankar på någon mindre obemannad mack i obygden.
Vet inte om soppan skiljer mellan mackarna eller om det bara är mitt humör som ibland gör mig extra kinkig :)
Upplever dock aldrig någon skillnad mellan mackarnas bränsle då jag tankar 98
 
Last edited:

Rd_Nabla

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2023
Hoj
2008, Ducati, Monster
Det var nog kedjespänningen, som flera av er påpekat. Jag utgick från siffrorna i bifogad bild från manualen, men missförstod det som spel. Om jag hade läst texten mer noggrant, så står det att det ska mätas genom att trycka ned kedjan på mitten och sen mäta från nedersta delen av svingarmen till mitten av kedjan. Spände kedjan enligt det korrekta sättet nu efter jobbet, tog en tur och den ryckiga gången var borta :) Kedjespänning.png
Ber om ursäkt för mitt nybörjarmisstag och kommer att läsa manualerna ordentligt framöver. Tacksam för alla er som tipsat om möjliga orsaker. Har hittills kört på 95, men ska gå över till 98, som inte blir så många kronor mer i slutändan.

Ha en fortsatt skön kväll!
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top