Rusande motor

Daphi

Tjusig
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
Chief Drifter
Tjena,

Har nu haft inne min CBR 400RR på verkstad och fått förgasare rengjorda, synkade samt nya packningar och översyn av hela luft/bränsle-systemet. Hojen har stått i 2½ år och behövde en genomgång inför besiktningen som är imorgon (12/8).

Lämnade in hojen bluddrandes på varvtal under 4000rpm och utan tomgång. Nu när jag hämtade den innan de stängde nämnde han att han fick problem med att varvtalet rusar något vid gaspådrag. På vägen hem blev jag rätt förbannad för att jag lämnat in en hoj som de lagt 5 timmars arbetstid på för att sedan få tillbaka den med felet åtgärdat men med ett nytt fel som inte var där när jag lämnade in den!

Nu ska hojen besiktigas imorgon och jag har inget annat val än att antingen avboka skiten och invänta ny tid på verkstad, såvida jag inte hittar felet själv, eller så åker jag helt enkelt igenom besiktningen och hoppas på det bästa.

Problemet är alltså att när man gasar till upp till låt oss säga 8-9000rpm stillastående så dalar vartalet ner väldigt sakta. Mekanikern och jag själv har kontrollerat och dubbelkollat så att vajrarna går som de ska och att själva trottlarna slår tillbaka i ursprungsläge när man släpper gasen. Allt verkar lira perfekt med motorn avstängd.

Detta resulterar i att när man kör så går den inte ner på tomgång när man frikopplar och släpper gasen, utan den ligger kvar nån sekund extra på samma vartal för att sedan väldigt sakta sjunka på ett "rusande" sätt. Detta medför att det låter som om man slirar på kopplingen och kör omkring som en kärring i stan när man ska växla. Motorbromsar jag så fungerar det som det ska, men så fort man frikopplar eller lägger i neutral och släpper gasen så rusar motorn 1-2 sekunder på samma varvtal innan den alldeles för sakta sjunker ner till tomgång.

Detta kommer antagligen inte uppskattas på SBP imorgon, men jag kör helt enkelt igenom så att jag får en månad till på mig att åtgärda det hela. 4000kr var inte roligt att betala verkstaden idag för 5 arbetstimmar när de dragit på mig ett nytt fel som inte fanns där när jag lämnade in hojen :huvet

All hjälp och idéer uppskattas! Snabba svar, jag besiktigar 15:00 imorgon!

Orkade inte läsa allt, men det kan vara så enkelt att du måste släppa lite på gaswiren.

Spruta med startgas runt insugen för att se om du har en läcka nånstans så den tar tjuvluft. Kan ev vara en justering på luftskruvarna o tomgången den vill ha....

Gasvajern är justerad och dubbelkollad. Ingenting verkar vara fel på den biten.

Skall prova med startgas. Borde dock inte tomgången vara dålig/obefintlig om luftskruvarna står fel? Den lägger sig fint på tomgång när den väl kommer ner i varv, problemet är ju bara att den inte vill ner i varv förrän efter en stund.

Enklast är väll egentligen att dra tillbaka till verkstan som sabbade, så får dom ställa in.

Jo, det hade jag tänkt. Men nu har jag besiktning idag vid 15:00 och har redan skjutit på det 3 gånger tack vare att versktaden har försenat det för mig. Går den inte igenom (vilket den säkert inte gör när den rusar som den gör) så åker jag direkt till verkstaden och visar besiktningsprotokollet och kräver att de åtgärdar felet. Inte fan ska man väl behöva sluta köra hoj för att de sabbar min hoj på verkstaden?

De har ju dock lagt 5 timmar på den utan att hittat felet påstår de, men jag tror att de krånglat med förgasarjusteringar så mycket för att bli av med bluddret så att de stirrat sig blinda på det. Detta har ju säkert resulterat i att de slängt ihop den i sista sekund innan jag kom och hämtade den för att sen upptäcka att den rusar. Jag antar att de inte lagt så mycket tid på det.

Dålig stil, måste jag säga.

När den hänger sig på höga varv innan den slutligen går ner på tomgång brukar det vara på grund av mager blandning. Antingen tar den tjuvluft nånstans eller så är blandningen för mager.

På en såpass gammal hoj är nog förgaseriet ganska slitet så det kan ju egentligen vara vad som helst som hänger sig. Byrålåd-effekt på trottlar, osv.

Börja med att kolla så den inte tar tjuvluft i alla fall. Startgas-knepet funkar.

insugnings gummi blir gammalt och spricker likaså ev vakuum slangar dessa brukar kunna spöka jag kan nästan garantera tjuvluft......alla symtomen finns där i alla fall.

Verkstaden är en autentiserad Honda-verkstad, så de borde ju ha koll på vad de sysslat med tycker man. Bland det första han kollade när han tog in min hoj var om den drog tjuvluft. Efter detta har han haft av förgasarna, rengjort, bytt packningar, synkat och justerat allt.

Det ironiska är ju att hojen inte alls hade detta felet när jag lämnade in den. När jag lämnade in den bluddrade den på låga varv och hade ingen tomgång samt var svårstartad. Nu startar han snabbt och lätt, ligger fint på tomgången och går som den ska på alla varv förutom just när man släpper gasen. Då uppstår detta som inte varit där innan. Hojen har ju stått i 2½ år innan den startades upp av mig igen, så det är ju inte konstigt att förgasarna med mera behövdes fräschas upp.

Vad jag ifrågasätter är dock varför de lämnar ut en hoj med ett nytt fel som inte var där när jag lämnade in den. Åker till bilprovningen nu och hoppas på det bästa, går den inte igenom så visar jag besiktningsprotokollet för verkstaden och ber dem fixa det. Jag tänker inte betala för ett fel som inte var där när jag lämnade in den!

Vad jag ifrågasätter är dock varför de lämnar ut en hoj med ett nytt fel som inte var där när jag lämnade in den. Åker till bilprovningen nu och hoppas på det bästa, går den inte igenom så visar jag besiktningsprotokollet för verkstaden och ber dem fixa det. Jag tänker inte betala för ett fel som inte var där när jag lämnade in den!

Det ska du ju inte acceptera oavsett vad bilprovningen säger, tycker jag. Du har ju förvisso fått ett fel fixat, men bara för det ska du ju inte svälja det nya felet.

Snabbfixen kan vara att ge den lite mer bränsle på luftskruvarna. Är det vacumfuggar så rikar du blandningen genom att skruva ut dom.
Ta ½ halvt varv, blir det inte bättre så är det ju bara att återställa.

Lycka till med besiktningen, det går nog bra!

Mvh
J

Verkstaden är en autentiserad Honda-verkstad, så de borde ju ha koll på vad de sysslat med tycker man. Bland det första han kollade när han tog in min hoj var om den drog tjuvluft. Efter detta har han haft av förgasarna, rengjort, bytt packningar, synkat och justerat allt.

Det ironiska är ju att hojen inte alls hade detta felet när jag lämnade in den. När jag lämnade in den bluddrade den på låga varv och hade ingen tomgång samt var svårstartad. Nu startar han snabbt och lätt, ligger fint på tomgången och går som den ska på alla varv förutom just när man släpper gasen. Då uppstår detta som inte varit där innan. Hojen har ju stått i 2½ år innan den startades upp av mig igen, så det är ju inte konstigt att förgasarna med mera behövdes fräschas upp.

Snabbfixen kan vara att ge den lite mer bränsle på luftskruvarna. Är det vacumfuggar så rikar du blandningen genom att skruva ut dom.
Ta ½ halvt varv, blir det inte bättre så är det ju bara att återställa.

Lycka till med besiktningen, det går nog bra!

Mvh
J

Fast den operationen är som att fista en guldhamster. Jättesvårt*, alltså. Tar man loss förgasarna är det enkelt, dock.

*och framförallt trångt.

Fast den operationen är som att fista en guldhamster. Jättesvårt*, alltså. Tar man loss förgasarna är det enkelt, dock.

*och framförallt trångt.

Ja är det så dålig åtkomlighet på dessa cyklar så var nog "snabbfix" ett felaktigt uttryck :D

Kan med glädje meddela att hojen mot förmodan gick igenom utan anmärkning! Åkte sedan till verkstaden och berättade att jag inte var intresserad av att betala mer pengar för min hoj, men att de helt enkelt fick fixa felet som uppstått. Han var schysst och sa att han på fredag morgon tar in den och lovar att jag ska ha den tillbaka på fredag eftermiddag fixad och klar utan debitering!

Så detta resulterade i att jag åkte direkt till mitt garage och rev hojen för påbörjan av mitt streetfighter-bygge. Bilder kommer upp imorgon i min projekttråd!

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=188001

Fortfarande mystiskt vad det kan vara som gör att motorn rusar dock...

Har du testat att trycka in kopplingen när motorn rusar (med växel i) och sedan släppa ut den försiktigt utan gas, om du har gjort det eller ska göra det, går varvet ner snabbare då?

Hade ett liknande problem när jag köpte min Suzuki GSX250 och då var det trottlarna som hängde sig så jag skruvade av förgasarna gjorde rent, satt ihop sedan har den fungerat utmärkt.

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back