Runddragen bult

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Förhistoria:

Bulten är blött (jävligt blött) järn, storlek kring 10mm, konisk. Hålet den sitter i är ett gjutet topplock i alu, låst med loctite 648. Troligen dragen så att bulten är koniskt låst, samt så in i helvete hårt.

Denna bult spärrar en kylkanal jag måste komma åt för att peta in en tempgivare för sprutet, så det kan inte lämnas som det är nu.

Initialt när jag insåg att insexbitset inte bet bra nog så smetade jag ventilslippasta inuti insexskallen, då expanderade den bara och satte sig troligen ännu värre.

Finns det något att göra utöver att svetsa i skallen och hoppas den går att få loss? Det gäller en nästan ihopplockad, nyrenoverad big-bore maskin där jag verkligen inte vill belasta tätytorna mellan topp och cylinder mer än nödvändigt. Jag vill å andra sidan inte plocka isär maskinen då packningarna är one-off specialbeställning, kammarna har tagit 20+ timmar att grada in etc.

Hur göra? Som det är nu funderar jag på att lägga återstoden av helgen på att gräva en stor grop, dumpa skrotet i den och elda...

Bilder ökar nog chansen för kreativa svar.
Hoppas det löser sig

/Jörgen

"Finns det något att göra utöver att svetsa i skallen och hoppas den går att få loss?" Förmodligen inget som funkar, så vill du ha loss den är det nog bara svetsen som gäller. Been there - done that :tummenupp

Försök borra igenom och använda grisspitt, funkar det inte så borra med grövre borr tills du försvagar väggar på skruven.

Försiktig ska du vara, no stress

Det finns sattser på tex. biltema http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V...g/Avdragare/Skruvutdragarsats-25-delar-20379/

OBS! inte grispitt dom är skit och spränger skrunen

det låter dock som att du har en riktigt tjurig skruv så frågan är om det funkar, fördelen dock med dessa är att dom inte spränger skallen. du kan ju prova

Vad är det för storlek på skruven?

Sen finns ju alltid borrmetoden.....

Fördelen med svets är ju dels att man får något att greppa i och dels värmen. Alu växer ju mer än stål.
Det är ju heltrist om alugängorna kommer med skruven upp.

Nu är jag lite lugnare, så ska väl ge mig på det snart.

Ska iaf först bygga på resten av motorn för att skydda mot spånor.

Pluggen är konisk och dragen så in i *** då de anses vara permanenta frostpluggar. Den sitter tyvärr väldigt nära packningsytan för topplockspackningen, och topparna är dessutom redan momentdragna. Vad jag än gör med värme eller svets får det inte orsaka så mycket metallexpansion eller uppmjukning av metallen att tätytorna eller packningen tar skada.

Last edited:
Försök borra igenom och använda grisspitt, funkar det inte så borra med grövre borr tills du försvagar väggar på skruven.

Försiktig ska du vara, no stress
Grispittar är jävulens påfund! :fakta Dom spänner bara ut skruven så att den sitter ännu tightare :tummenner Ju mer man borrar, desto värre blir det dessutom :(

TS, om du verkligen vill undvika värme, tror du att det skulle funka att fylla skallen med JB Weld och stoppa i en bits som får sitta över natten, tills det har härdat?

Varken kompositer eller lim/epoxy är i mitt tycke direkt starkt mot punktkrafter - jag tror tyvärr att svetsa försiktigt i omgångar för att undvika värme är enda sättet. Det eller att försiktigt slipstifta ur skallen tills jag får fram ingrepp för en storlek större insex..

TS, om du verkligen vill undvika värme, tror du att det skulle funka att fylla skallen med JB Weld och stoppa i en bits som får sitta över natten, tills det har härdat?

En pinnbults avdragare kanske fungerar om insex skallen är åtkomlig!?

Grattis. :tummenupp

Så nu till det intressanta ska motorn ner i Aprilian eller Peugeoten? ;)

Om man har insexbultar kan det även fungera med att slå ner en något för stor torxbit i skallen också ... Men det kvittar ju nu när skiten är ute :)

Ring runt till några verkstäder o hör efter om dom råkar har en induktionsvärmare. Får du napp någonstans så är det bara att släpa dit skrotet så bör problemet vara löst. Totalt oslagbart!

Ring runt till några verkstäder o hör efter om dom råkar har en induktionsvärmare. Får du napp någonstans så är det bara att släpa dit skrotet så bör problemet vara löst. Totalt oslagbart!

Tittar du en bit upp i tråden ser du att jag fick ut den själv. Maskinen har dessutom redan hunnit med inkörning och att skära vev eller ramlager igen..

Vet inte, har bara hunnit hälla ur oljan och inspektera filtret. Med tanke på att bilen blåste topplockspackningen idag så lär det dröja innan jag hinner riva ner motorn på hojen, som ändå är en leksak till skillnad från bilen som tar mig till jobbet :/

Back