Runddragen bult

Grispittar är jävulens påfund! :fakta Dom spänner bara ut skruven så att den sitter ännu tightare :tummenner Ju mer man borrar, desto värre blir det dessutom :(
Dessutom finns risken att grispitten går av. Och då sitter det fast en bit stenhård grispitt i skruvskallen som är i det närmaste omöjlig att borra i.
 
Ett tips till nästa gång: när man har en tillräckligt stor och åtkomlig skalle med lämplig form kan man ta en hammare och en körnare med bra spets, slå ett körnslag ~2mm från skallens kant, sedan vinkla körnaren ca 40 grader så den tvingar runt skruven åt vänster när man knackar och fortsätta knacka. Om första körnslaget blir för misshandlat innan skruven lossnat, gör ett nytt bredvid. Hittills har det fungerat alla gånger jag kunnat använda det (alltså kunnat komma åt ordentligt och skruven haft lämplig skalle).
 
Det testades även det innan svetsen togs fram. Jag gick bet med tre svetsförsök där skruven jag svetsade på polkagrisades sönder innan jag slutligen fick loss pluggen. Den är tänkt att vara permanent från Aprilias sida..

Ett tips till nästa gång: när man har en tillräckligt stor och åtkomlig skalle med lämplig form kan man ta en hammare och en körnare med bra spets, slå ett körnslag ~2mm från skallens kant, sedan vinkla körnaren ca 40 grader så den tvingar runt skruven åt vänster när man knackar och fortsätta knacka. Om första körnslaget blir för misshandlat innan skruven lossnat, gör ett nytt bredvid. Hittills har det fungerat alla gånger jag kunnat använda det (alltså kunnat komma åt ordentligt och skruven haft lämplig skalle).
 
Back
Top