Runddragen bult

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Sista chansen innan det blir djupare kirurgi är en gamal hederlig muttertång eller en liten polygrip, då tar du den. Det där kan inte vara några större problem än så.:tummenupp
Fast man vet ju inte hur den som skruvade dit grejerna betedde sig, han kan ju ha använt Loctite from Hell och tagit i så att spärrskaftet blev krokigt. Såna exempel finns det gott om :huvet
 

Olanders

Ny medlem
Gick med
27 May 2010
Ort
Uppsala
Hoj
2005, Honda Fmx650
Det blev fram med borren och en liten bågfil.

av med kåpan, ut med oljefiltret och resten av bunten gick att skruva ur förhand :).


Tack för tips och råd ändå :).
 

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Mölnlycke
Hoj
xjr1300
Hur använder man en bult då?

Är det bult man slår i IKEAs bokhyllor? (Det som en lekman annars skulle kalla för plugg)

Utan att veta trodde jag att skillnaden mellan skruv och bult var hur de tog upp krafter. En skruv tar bara krafter axiellt (skruva upp nåt i taket) och bult tar även krafter radiellt (skruva upp nåt på väggen). Alltså, ta en "kalla det vad du vill" och skruva upp den i taket och det blir en skruv, ta en likadan "kalla det vad du vill" och skruva fast den i väggen och det blir en bult.

Rätta mig och jag har fel! :banana

Bult:
0413075.jpg


Skruv:
KingpinSkruv.jpg
 

drm4rtin

med lem
Gick med
9 Mar 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
2007, Suzuki DL1000, 2002, Yamaha FZS600.
Hur använder man en bult då?

Är det bult man slår i IKEAs bokhyllor? (Det som en lekman annars skulle kalla för plugg)

Utan att veta trodde jag att skillnaden mellan skruv och bult var hur de tog upp krafter. En skruv tar bara krafter axiellt (skruva upp nåt i taket) och bult tar även krafter radiellt (skruva upp nåt på väggen). Alltså, ta en "kalla det vad du vill" och skruva upp den i taket och det blir en skruv, ta en likadan "kalla det vad du vill" och skruva fast den i väggen och det blir en bult.

Rätta mig och jag har fel! :banana

Nu blir det lite off topic. Men TNC 98 (Tekniska Nomenklaturcentralen)"Tekniska Basord" (1995). Det är ett litet häfte som reder ut vissa tekniska grundbegrepp. Däri kan man generellt säga Skruv = har gängor (helt eller delvis).
Bult = "Pinne" utan gängor och deformationsämnen.
Nit = "Pinne" med deformationsämnen. Används t.ex. i Ölandsbron.

Om det heter vagnsbult så är den ämnad att fästa en tillkopplad vagn på t.ex. en traktor och förhindras att åka ur sitt läge m.h.a. saxpinne.

Vagnsskruv används t.ex. för att dra ihop träbänkar etc.

Så svaret i Nile City's fråga "hur många bultar finns det i Ölandsbron?" är sannolikt det rätta svaret 0. Antalet nitar torde dock vara ganska många...
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Lättare att säga skruv och mutter.

Mutter och bult är lätt att blanda ihop samt är ju fel =D
 

Smagatusk

Guest
Får jag vara en besserwisser?:) Bult = en ogängad cylindrisk kropp att användas vid sammanfogning. Eller en lekmannamässig benämning på kraftigare skruv.

En bult har m.a.o. inga gängor. Vet inte vad mitt inlägg tillför mer än lite "onödigt vetande..." tjing!

Du hade tydligen ingen aning om vad en bult var eftersom du var tvungen att wikipedia den. :D
 

drm4rtin

med lem
Gick med
9 Mar 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
2007, Suzuki DL1000, 2002, Yamaha FZS600.
Du hade tydligen ingen aning om vad en bult var eftersom du var tvungen att wikipedia den. :D

Hur tänkte du nu...? Jag hoppas jag slipper förklara frågan.

Eller jag rättar mig själv. Jag tyckte undertonen i min faktainformation visade på att jag INTE ville trampa någon på tårna eller skriva någon på näsan. Sen är det så att om man kommer med påståenden som ska vara fakta så hör det till sakens natur att man har källhänvisning, vilket jag saknade. Dock var texten mycket riktigt hämtad från wiki. Detta för att få en så korrekt och förklarande text som möjligt.:fakta
 
Last edited:

Smagatusk

Guest
Hur tänkte du nu...? Jag hoppas jag slipper förklara frågan.

Eller jag rättar mig själv. Jag tyckte undertonen i min faktainformation visade på att jag INTE ville trampa någon på tårna eller skriva någon på näsan. Sen är det så att om man kommer med påståenden som ska vara fakta så hör det till sakens natur att man har källhänvisning, vilket jag saknade. Dock var texten mycket riktigt hämtad från wiki. Detta för att få en så korrekt och förklarande text som möjligt.:fakta

Slappna av, jag skojar ju för helvete...
 

Hagis

Riders Stockholm
Gick med
22 May 2010
Ort
Arlanda
Hoj
00 KTM LC4
Ta en mindre hylsa och banka på den! Gjorde jag med min oljeplugg som var rundad! Funkar klockrent :tummenupp
 

drm4rtin

med lem
Gick med
9 Mar 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
2007, Suzuki DL1000, 2002, Yamaha FZS600.
Slappna av, jag skojar ju för helvete...

Jo, nog fn är man avslappnad allt. Feber å en dator knät. Jag har aldrig uppfattat nån pajkastning. Men med bara skriven text utan dynamik i rösten gör att saker o ting kan/kanske missuppfattas.
- No hard feelings:tummenupp
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top