Runddragen bult

Olanders

Ny medlem
Gick med
27 May 2010
Ort
Uppsala
Hoj
2005, Honda Fmx650
Hej allihopa...

Har precis tömt ur cykeln på olja och skulle klämma i nytt oljefilter..

Då jag upptäcker att 1 av 3 bultar till kåpan är helt runddragen..

Har desperat försökt få bort den utan resultat...


Hur ska jag gå tillväga? :huvet
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nu säger du ju inte om det är insex eller 6-kantskalle, men generellt sett så brukar det gå alldeles utmärkt att borra mitt i skallen och knacka i en torx, det har jag fått bort allt från fastrostade kåpskruvar till hjulbultar till bil med.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Är det en vanlig 6-kantsbult så kan det funka att knacka på en mindre hylsa. Jag fick loss min runddragna nippel till bromsoket på bilen på det sättet.
 

Olanders

Ny medlem
Gick med
27 May 2010
Ort
Uppsala
Hoj
2005, Honda Fmx650
Det är en 6 kantsskalle. 8mm.


Kan kanske va värt att prova. Är helt tokig just nu. Hojen blev servad i januari på firma...
Vilken firma runddrar/sätter på en helt slut mutter..
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Är det en vanlig 6-kantsbult så kan det funka att knacka på en mindre hylsa. Jag fick loss min runddragna nippel till bromsoket på bilen på det sättet.
Fast det kräver å andra sidan att det är kraftigare grejer, som tål det bankandet. En torx kräver inte lika mycket våld att slå in.

Det är en 6 kantsskalle. 8mm.


Kan kanske va värt att prova. Är helt tokig just nu. Hojen blev servad i januari på firma...
Vilken firma runddrar/sätter på en helt slut mutter..
Är det en runddragen bult eller mutter? Viss skillnad ;)
 
Last edited:

Olanders

Ny medlem
Gick med
27 May 2010
Ort
Uppsala
Hoj
2005, Honda Fmx650
6kants skalle. 8mm...

Kan va värt ett försök... Tack

Nu säger du ju inte om det är insex eller 6-kantskalle, men generellt sett så brukar det gå alldeles utmärkt att borra mitt i skallen och knacka i en torx, det har jag fått bort allt från fastrostade kåpskruvar till hjulbultar till bil med.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Fast det kräver å andra sidan att det är kraftigare grejer, som tål det bankandet. En torx kräver inte lika mycket våld att slå in.

Förvisso sant. Svårt att ge mer exakta svar när man inte har något aning om vad det är för bult:D
 

Olanders

Ny medlem
Gick med
27 May 2010
Ort
Uppsala
Hoj
2005, Honda Fmx650
Nu säger du ju inte om det är insex eller 6-kantskalle, men generellt sett så brukar det gå alldeles utmärkt att borra mitt i skallen och knacka i en torx, det har jag fått bort allt från fastrostade kåpskruvar till hjulbultar till bil med.

Fast det kräver å andra sidan att det är kraftigare grejer, som tål det bankandet. En torx kräver inte lika mycket våld att slå in.


Är det en runddragen bult eller mutter? Viss skillnad ;)



Det är ingen mutter.. Utan en bult.
 

Ozzi

Guest
Förklara lite närmare nu vad det är, är det en skruv med 6-kantsfattning där skallen är runddragen med 8mm grepp?:va
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
- Se om en mindre hylsa kan fungera att knacka dit.
- Sitter bulten öppet ta en stor tång och försök få tag runt skallen på bulten.
- Har du en dremmel eller liknande slipa ner skallen så en mindre hylsa passar
- Slipa ett hack i skallen så ett dorn passar och knacka i riktning så bulten lösnar.
- Svetsa dit en mutter på skallen.

osv.....
 

Olanders

Ny medlem
Gick med
27 May 2010
Ort
Uppsala
Hoj
2005, Honda Fmx650
Förklara lite närmare nu vad det är, är det en skruv med 6-kantsfattning där skallen är runddragen med 8mm grepp?:va


Precis. Här är en bild. 2 av tre gick som det borde. Men den i övre vänstra hörnet var den runddragna:(
 

Bifogat

  • IMAGE_017.jpg
    IMAGE_017.jpg
    69.2 KB · Visningar: 272

drm4rtin

med lem
Gick med
9 Mar 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
2007, Suzuki DL1000, 2002, Yamaha FZS600.
Det är ingen mutter.. Utan en bult.

Får jag vara en besserwisser?:) Bult = en ogängad cylindrisk kropp att användas vid sammanfogning. Eller en lekmannamässig benämning på kraftigare skruv.

En bult har m.a.o. inga gängor. Vet inte vad mitt inlägg tillför mer än lite "onödigt vetande..." tjing!
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Kåpskruv brukar väl vara M5 så 8mm hylsa bör stämma.
M6 10mm hylsa
M7 11mm
M8 12 eller 13mm
 

Olanders

Ny medlem
Gick med
27 May 2010
Ort
Uppsala
Hoj
2005, Honda Fmx650
Förklara lite närmare nu vad det är, är det en skruv med 6-kantsfattning där skallen är runddragen med 8mm grepp?:va

Fast det kräver å andra sidan att det är kraftigare grejer, som tål det bankandet. En torx kräver inte lika mycket våld att slå in.


Är det en runddragen bult eller mutter? Viss skillnad ;)

- Se om en mindre hylsa kan fungera att knacka dit.
- Sitter bulten öppet ta en stor tång och försök få tag runt skallen på bulten.
- Har du en dremmel eller liknande slipa ner skallen så en mindre hylsa passar
- Slipa ett hack i skallen så ett dorn passar och knacka i riktning så bulten lösnar.
- Svetsa dit en mutter på skallen.

osv.....



ett Sista desperat försök med vanlig fil och nyckel 7... Står nämerligen och meckar i lastintaget på jobbet som måste vara tomt imorgonbitti.. :huvet
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
dendär ser ju inte så rund ut ???, du använder väl en 6-kant hylsa så du inte försöker skruva med såndär sketen idiotisk 12-kant hylsa
 

Ozzi

Guest
Sista chansen innan det blir djupare kirurgi är en gamal hederlig muttertång eller en liten polygrip, då tar du den. Det där kan inte vara några större problem än så.:tummenupp
 

Mamma mia!

Member of team R6
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Linkan
Hoj
r6-räser
Får jag vara en besserwisser?:) Bult = en ogängad cylindrisk kropp att användas vid sammanfogning. Eller en lekmannamässig benämning på kraftigare skruv.

Hur använder man en bult då?

Är det bult man slår i IKEAs bokhyllor? (Det som en lekman annars skulle kalla för plugg)

Utan att veta trodde jag att skillnaden mellan skruv och bult var hur de tog upp krafter. En skruv tar bara krafter axiellt (skruva upp nåt i taket) och bult tar även krafter radiellt (skruva upp nåt på väggen). Alltså, ta en "kalla det vad du vill" och skruva upp den i taket och det blir en skruv, ta en likadan "kalla det vad du vill" och skruva fast den i väggen och det blir en bult.

Rätta mig och jag har fel! :banana
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top