Rundad oljeplugg, hur får man loss den?

Jag tror vi alla har lärt oss att inte dra åt oljepluggen utav helsike med en rörtång iallafall :näsblod

Finns det verkligen ingen bättre lösning på det hör med oljeplugg. Det är ju uppenbart att den ställer till det för många hemmameckare (läs glada amatörer). Varför inte ha en färdig kanal att suga genom istället, alltså öppna uppifrån och dra ut oljan den vägen? Kanalen kan ju vara utformad så att man genom den suger fr lägsta punkt i sumpen. Detta utesluter ju inte att det finns en möjlighet att öppna upp underifrån också om det skulle bli nödvändigt.
 
jag hade samma bekymmer som dig på en ktm ,,, ngn variant av grispitt samt värme till tusen löste bekymmret
 
Finns det verkligen ingen bättre lösning på det hör med oljeplugg. Det är ju uppenbart att den ställer till det för många hemmameckare (läs glada amatörer). Varför inte ha en färdig kanal att suga genom istället, alltså öppna uppifrån och dra ut oljan den vägen? Kanalen kan ju vara utformad så att man genom den suger fr lägsta punkt i sumpen. Detta utesluter ju inte att det finns en möjlighet att öppna upp underifrån också om det skulle bli nödvändigt.



Bättre om de glada amatörer som inte vet vad de håller på med lämnar bort istället :krama
Men å andra sidan lyckas de ofta göra att firmor får mycket mer jobb och kan debitera mer än vad den enkla servicen hade kostat från början.

Använder man en momentnyckel och rätt moment så uppstår sällan dylika problem, samt att ibland kan en oljeplugg behöva bytas då den börjar bli sliten av demontering/montering. Det gör ofta verkstaden utan att tveka, samt om det sitter kopparbrickor så tar de en ny kopparbricka vid återmontering.
 
Bättre om de glada amatörer som inte vet vad de håller på med lämnar bort istället :krama
Men å andra sidan lyckas de ofta göra att firmor får mycket mer jobb och kan debitera mer än vad den enkla servicen hade kostat från början.

Använder man en momentnyckel och rätt moment så uppstår sällan dylika problem, samt att ibland kan en oljeplugg behöva bytas då den börjar bli sliten av demontering/montering. Det gör ofta verkstaden utan att tveka, samt om det sitter kopparbrickor så tar de en ny kopparbricka vid återmontering.

Exakt, och är gängan dålig eller skadad så byts den ut samtidigt.
Men det skapar ju mer jobb som du tidigare sagt, och större variation :tungan
 
Fick loss den till slut, gjorde susen med värme och ett dremel med minikapskiva, kapade den nästan ned till brickan och då släppte spänningen.

plugg.jpg
 
Fick loss den till slut, gjorde susen med värme och ett dremel med minikapskiva, kapade den nästan ned till brickan och då släppte spänningen.

View attachment 326609

Isch Isch. Lider med dig

Såna där pluggar med liten nyckelvidd i förh till gängdiameter började tillverkarna med för att grottmekarna skulle få en mindre ringnyckel i handen och därmed inte lika lätt dra gängpaj. (Grottmekar drar alltid åt just oljepluggar tills det smakar skit, naturligtvis utan ny bricka, en ventilkåpa kan däremot tex monteras med 4 av 6 skruv).

Vad händer då nuförtiden? Grottmekarna drar sönder skallen tom i ett alumiumhål :gnissla

Tur att gängorna klarat sig!
 
Last edited:
hade besök från industriverktyg förra veckan. finns specialhylsor för å dra loss rundade bultar. fick testa på en 6kantbult dom hade slipat ner alla hörn på så den var rund. satte på hylsan å den satte sej direkt. var nästan svårt å få ur bulten efteråt. men det var grymt effektivt. det negativa var att satsen var ruskigt dyr
 
Isch Isch. Lider med dig

Såna där pluggar med liten nyckelvidd i förh till gängdiameter började tillverkarna med för att grottmekarna skulle få en mindre ringnyckel i handen och därmed inte lika lätt dra gängpaj. (Grottmekar drar alltid åt just oljepluggar tills det smakar skit naturligtvis utan ny bricka, en ventilkåpa kan däremot tex monteras med 4 av 6 skruv).

Vad händer då nuförtiden? Grottmekarna drar sönder skallen tom i ett alumiumhål :gnissla

Tur att gängorna klarat sig!

Haha ja det var bra skrivet, verkar som att tidigare ägaren var en sådan person, det är inte bara en skruv som är helt sönderdragen på denna hojen. Trist att pilla med sånt när man egentligen hade velat lägga tiden på roliga mekjobb.
 
Haha ja det var bra skrivet, verkar som att tidigare ägaren var en sådan person, det är inte bara en skruv som är helt sönderdragen på denna hojen. Trist att pilla med sånt när man egentligen hade velat lägga tiden på roliga mekjobb.

Det kallas crossmeck helt enkelt, rörtång och slägga är de enda verktyg som behövs oavsett om det ska bytas kolv eller däck. Lagom åtdragningsmoment är när det slutat knaka och börjar mjukna lite. :D
 
hade besök från industriverktyg förra veckan. finns specialhylsor för å dra loss rundade bultar. fick testa på en 6kantbult dom hade slipat ner alla hörn på så den var rund. satte på hylsan å den satte sej direkt. var nästan svårt å få ur bulten efteråt. men det var grymt effektivt. det negativa var att satsen var ruskigt dyr

Du menar en sån här.......

Pinnbultsavdragare, 4 delar
Av CrV-stål. För losstagning av skruvar och bultar med skadade huvuden eller som helt saknar huvud. Hylsor med utvändigt 21 mm 6-kantsfäste. Mått (Ø x längd): 6 x 60 mm, 8 x 60 mm, 10 x 70 mm, 12 x 70 mm. Levereras i formpressad plastlåda med praktiskt bärhandtag.

Artnr: 191316 Pris: 199,00:-

/KentW
 

Bifogat

  • 19-1316_s.jpg
    19-1316_s.jpg
    4 KB · Visningar: 557
Haha ja det var bra skrivet, verkar som att tidigare ägaren var en sådan person, det är inte bara en skruv som är helt sönderdragen på denna hojen. Trist att pilla med sånt när man egentligen hade velat lägga tiden på roliga mekjobb.
Usch. Ser jag för mycket sånt på ett objekt så känns det bättre att inte köpa hojen, men visst kan det vara svårt att släppa JUST DEN som jag önskat mig länge... :)

Har just spenderat några månader innan jag hittade rätt CR500. Inte lätt att hitta en relativt o-meckad när alla är 10-20 år gamla :rolleyes: Bra att det löste sig med skruven iaf :tummenupp
 
Man undrar ju vad det är för hobby-bikers som mekar lite på måfå :huvet , att köpa en haynes/clymer eller en factory service manual känns som A och O om man ska pilla mer än ett oljabyte, men det hade tydligen den förra ägaren inte klarat heller. Speciellt ventilkåpor verkar folk ha dille på att dra sönder gängor...i tron att lättmetall skulle vara lite hårt som stål :rolleyes:
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top