Rundad oljeplugg, hur får man loss den?

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Hoj
Hojlös
Köpte en enduro och säljaren berättade att han dragit åt oljepluggen med rörtång, vilket inte lät bra men jag har aldrig misslyckats med runddragna bultar förut. Men han måste ha dragit den till absoluta bristningsgränsen för den sitter som fastgjuten och jag får inte loss skiten hur jag än gör :va

Har gått på den med i princip allt jag har i garaget. Värmt den, knackat på den, rörtång, mindre hylsor, skurit ett spår i den med vinkelslip och knackat in en huggmejsel som jag vred men godset håller inte.

Hade jag haft en svets så hade jag svetsat på en mutter, men jag har ingen svets.

Kommer bara på en sak till innan jag plockar ut motorn och kånkar med den till verkstad, kan det funka med 2-komp epoxi eller kemisk metall för att få fast en mutter - svetsmetoden utan svets.. tror inte själv på det själv men börjar bli desperat :huvet

Så jäkla drygt att demontera motorn för en runddragen oljeplugg.

Funkar inte med kemiska prylar, det fäster inte tillräckligt. Svetsa eller borra ur den...

Kan du inte slipa två sidor då så du får på en U-nyckel?

Nej tyvärr, det var för lite kvar av godset för att det skulle funka redan från början. Försökte med en hylsa som jag hamrade på men den drog jag runt direkt.

Ska nog pröva en sista gång att göra en riktigt djup skåra med dremel och sedan huggmejsel igen. Funkar inte det så lämnar jag in den.

Borra går bort, har inga vänstergängade tappar eller bultar och jag kommer garanterat sabba motorn om jag ger mig på att borra ur hela bulten, vet hur svårt det är.

Kanske kan du prova att slipa till den lite och slå på en lite för liten hylsa och sen använda ordentlig mutterknackare. Men det beror ju lite på hur godset reagerar på det..

Hmm, om du inte fick lös den med en ordentlig tång/rörtång eller en papegojatång som spänner åt ju hårdare du drar innan du började kapa i bulten så har du nog ett jobbigt problem att lösa nu. Svets kanske skulle kunna fungera, kanske inte så nyttigt att svetsa med all olja i närheten men men.

Tack för svaren, tyvärr så går allt bort som har att göra med bultskallen då det är så lite kvar av skallen så den ser ut som en bröstvårta :näsblod

Det får bli ett nytt försök i morgon med huggmejseln i ett djupt spår, sedan så lämnar jag in den eller om jag köper en skruvutdragarsats från Biltema.

Svets har jag inte som sagt..

Sitter den som du beskriver är det nog bara borr och nya gängor som gäller, tyvärr.:död

Dra med rörtång...hmm

huggmejsel löste mitt problem, hade testat svetstång, slagit på en mindre hylsa och börjat borra. Men fick en platt yta efter att ha börjat borra, testade ett plattjärn och bankade. då gav den med sig

Tänk på att "grispittar" kan förvärra problemet, om du bryter av en sådan så har hårdmetall att borra i sedan. Jag skulle ha slipat av hela skallen, då finns det inte längre någon förspänning i pluggen, då kan du borra och använda en grispitt utan större risk.

Om nu huvudet nästan är borta så ta bort hela.

Som bekant så är det inte gängorna som gör att det sitter fast utan klämkraften mellan skalle och gods.

Dvs bort med huvudet så släpper du på det som gör att det sitter fast.

Som redan nämnt... problem solved:

B4263.gif

Tack för svaren, tyvärr så går allt bort som har att göra med bultskallen då det är så lite kvar av skallen så den ser ut som en bröstvårta :näsblod

Det får bli ett nytt försök i morgon med huggmejseln i ett djupt spår, sedan så lämnar jag in den eller om jag köper en skruvutdragarsats från Biltema.

Svets har jag inte som sagt..

ta dig till nån som har svets och svetsa dit en mutter på bulten.

Värme är skiten! Jag gissar att det är stål eftersom du tänkte svetsa i den. Rejält varm. Skippa frugans fön. Gas! Röd sen svalna lite å dra loss.

Ta rätt på vad för gänga det är i motorn och välj ett borr kanske 1mm mindre.

Borra igenom, blir lite slabb just när du går igenom men nu finns det en stor chans att kvarvarande gods är så tunt att det kollapsar när du 'skruvar' loss den medelst huggmejsel och hammare.

Hade du bott liiite längre ner i sverige i en bra mycket trevligare stad, Halmstad, så hade jag hjälpt dig och svetsat fast en mutter!

Jag tror vi alla har lärt oss att inte dra åt oljepluggen utav helsike med en rörtång iallafall :näsblod

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman