Rundad insex, vad är nästa steg?

Bara jag som tycker det ser ut att ha varit torx? :va



Varför man nu ska dra den där så satans för då? :dummer Är ju bara till för att beläggen ska ha nått styr att glida på, inte mycket till belastning på den. Många ok sitter den bara med fjädersprint, inte gängad alls.

Sist jag plockat bort en såndär som jäklats har jag badat i WD40 ett tag och sedan satt oket i skruvstädet och slagit in en för stor bits i skallen, sedan litet skaft på och "knacka" upp med hammare.

De kan ramla ur, och på iaf en del hojar så ramlar beläggen ur och man blir av med bromsverkan i framänden då. Det kan vara en motiverande orsakt till att folk drar åt dem.
 
Sprinten dras åt med 18 Nm enligt manualen. Personligen tycker jag att det är mycket, kombinera det med lite oxid samt värmecykler så blir det så här. Bästa är väl att ha för vana att plocka ner beläggen kanske någon gång om året. Har ingen aning om när det är gjort sist på min hoj, den är ju 19 år gammal så sprinten kan ha suttit på något år :D

På tal om något helt annat, någon som vet vart man kan köpa något liknande verktyg i Sverige?

35-1086_piston-tool2_sm.jpg


Alltså, tång för att greppa kolvarna i oket från insidan.
 
Last edited:
Jag kör universalfett på allt. Använder det så mycket att allt man tar i oundvikligen får ett lager fett på sig. Garagekompisen gnällde ibland över att verktygen blev fettiga, men det ser jag som positivt. Har aldrig problem med att saker kärvar fast, snarare tvärtom, allt halkar bara runt
 
Jag kör universalfett på allt. Använder det så mycket att allt man tar i oundvikligen får ett lager fett på sig. Garagekompisen gnällde ibland över att verktygen blev fettiga, men det ser jag som positivt. Har aldrig problem med att saker kärvar fast, snarare tvärtom, allt halkar bara runt

Man ska vara försiktig med fett på gängor där man inte ska använda fett. Klämkaften ökar betydligt och vissa förband kan till och med förstöras. Drar du ett förband med smörjning med samma moment så ökar belastningen på gängorna helt klart. Därför undviker jag smörjning där det inte ska användas, med undantaget skruvar som har en tendens för att sätta sig riktigt hårt.

Smörjer du så se till att du drar ner momentet isåfall, men det är ju inte alls enkelt att veta. Därför är det bäst att undvika :)
 
Man ska vara försiktig med fett på gängor där man inte ska använda fett. Klämkaften ökar betydligt och vissa förband kan till och med förstöras. Drar du ett förband med smörjning med samma moment så ökar belastningen på gängorna helt klart. Därför undviker jag smörjning där det inte ska användas, med undantaget skruvar som har en tendens för att sätta sig riktigt hårt.

Smörjer du så se till att du drar ner momentet isåfall, men det är ju inte alls enkelt att veta. Därför är det bäst att undvika :)
Brukar själv minska momentet med 25 till 50% med oljiga gängor. Orkar inte göra rent tex Oljepluggsgängan med aceton. Och säkrar istället oljepluggen med ståltråd genom hål i Oljepluggen,
Exempel på tabell Dry / Lubricated
http://www.unlimited-usa.com/ftpgetfile.php?id=29
Jag har sett en annan tabell från en skruvtillverkare, nya skruv med tillverkarens ytbehandling, 50% av momentet begagnad torr skruvgänga !
 
På tal om något helt annat, någon som vet vart man kan köpa något liknande verktyg i Sverige?
http://www.diablocycle.com/images/P/35
Finns flera lev på ebay, vanl i UK.
Varför köpa i Sverige? Går förmodl lika fort att få det "utifrån", än har inte brexit påverkat oss!
Har ett sånt verktyg. Oumbärligt!
 
På tal om något helt annat, någon som vet vart man kan köpa något liknande verktyg i Sverige?
http://www.diablocycle.com/images/P/35
Finns flera lev på ebay, vanl i UK.
Varför köpa i Sverige? Går förmodl lika fort att få det "utifrån", än har inte brexit påverkat oss!
Har ett sånt verktyg. Oumbärligt![/QUOTE]

Tänkte om man kunde köpa det i en fysisk butik i Göteborg!
 
För bromskolvtången googla på BGS bremskolbenzange
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top