Rundad insex, vad är nästa steg?

Bra idé, visar det sig att min skruvskalle är så förstörd kan jag alltid borra ett mindre hål och få dit en mindre torx.

Ska testa detta efter jobbet direkt, dock känner jag att jag måste fixa en brännare för att det ska ens vara värt att försöka. Biltemas ser bra ut, men brännare + kylspray så hamnar vi nästan på ett pris för ett begagnad ok från skroten...

Med skillnaden att du inte kan använda ett begagnat ok på skroten på andra saker som behöver fixas. (och begagnade ok från skroten gärna kan vara i behov av renoveringar)
 
Bra idé, visar det sig att min skruvskalle är så förstörd kan jag alltid borra ett mindre hål och få dit en mindre torx.

Ska testa detta efter jobbet direkt, dock känner jag att jag måste fixa en brännare för att det ska ens vara värt att försöka. Biltemas ser bra ut, men brännare + kylspray så hamnar vi nästan på ett pris för ett begagnad ok från skroten...

Dom grejerna köper du inte bara för denna skruven, du köper för alla kommande!

För övrigt så funkar det med varmluftspistol i de flesta fall men tar lite längre tid att få varmt bara.

Ett fel många gör när de ska lossa skruv som sitter är att de segdrar, sätter i verktyget och tar i, hjälper inte det så hänger de på en förlängare och tar i och se, där blev skallen rund....

Sätt i /på verktyget och se till att det sitter bra, en insex kan man slå lite på så den bottnar ordentligt och spänn upp, alltså se till att anlägga lite vridkraft så inget glappar, sen tar man en hammare/liten slägga och ger ett distinkt slag istället för att försöka segdra med förlängare.
Lossar det inte då är det dags för värme.
 
Tack för alla fina tips!

Återkommer med resultatet förhoppningsvis ikväll. Spännande!
 
Denna skruv var ren från skit, sitter ju ett litet lock över (plug/cap) ovanför denna.

Däremot var den lite runddragen tidigare, antagligen för hårt dragen tidigare... sen hjälpte det inte att det var nog några år sen någon plockade av beläggen. Kombinera detta med att ägaren kört i regn och eventuellt även lite salt så sitter skruven förvånansvärt hårt...
STålskruv i Al... Brukar hjälpa med att dänga till den, det krossar geggan som Al-salt skapar..
 
Låt gängorna vara kvar. Borra ett hål som är lagom stort för den här typen av sprint:

Sprint.jpg
 
Last edited:
prova med en avbitare som du nyper runt skallen ovanifrån. Har fått loss mer än en trilskande skruv på det sättet.
 
Shimonus lösning är nog den bästa. Fyll hålet med svets lägg sen en mutter på och svetsa dit den, låt kallna för då krymper den och går lätt att skruva bort. ????
 
Ta en hundring i ena näven, oket i andra och sväng förbi närmsta verkstad.
 
Satt som f*n. Gick loss på den med värme samt kylning på skruven och det hjälpte inte.

Nästa steg är att dela på oket, svetsa på en mutter på sprinten och dra av. Håller tummarna för att gängorna är ok bara, våldade på en rätt så stor torx som kan ha bankats in lite snett med.
 
Absolut!

Kollat på en sprängsskiss till bromsoket fram och ser ingen tätning mellan okhalvorna, kan detta stämma?

I de jag delat har det varit o-ringar mellan halvorna, men ingen stor packning över hela ytan.
 
Kommer du inte åt på undersidan mellan beläggen / okhalvorna med en typ muttertång eller smalt hajgap ?
Vid all lossdragning av skruvar så brukar det hjälpa att börja med åtdragning, bara en liten knyck så man lossar korrisionen som låser i gängorna.
T
 
Bara jag som tycker det ser ut att ha varit torx? :va

De där sprintarna har en egenhet att fastna något djävulskt. Blir dessutom inte bättre om den som dragit dit dem drar åt lite extra.

Varför man nu ska dra den där så satans för då? :dummer Är ju bara till för att beläggen ska ha nått styr att glida på, inte mycket till belastning på den. Många ok sitter den bara med fjädersprint, inte gängad alls.

Sist jag plockat bort en såndär som jäklats har jag badat i WD40 ett tag och sedan satt oket i skruvstädet och slagit in en för stor bits i skallen, sedan litet skaft på och "knacka" upp med hammare.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top