Rund stjärnskruv i motorn måste bort!

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Hej!

Jag har, som många andra, problem med en rundad sjärnskruv som måste loss. Problemet i mitt fall är att skruven sitter i motorn och har har jävligt ont om utrymme åt ena sidan. Ärligt talat så fattar jag inte hur man kan vara så dum att man sätter sjärnskruvar inuti motorn, jävla Suzuki! :huvet

Jag har ingen möjlighet att komma ta bort delen längre än 3dm från motorn, jag vill inte borra nått p.g.a. att det är just motorn och det vette tusan om man kan svetsa då det sitter betydande plast ca 2cm ifrån skruven.

Hur får jag loss jäkeln?

Jag har rostfria insex-skruvar som ligger och väntar.

Jag har ingen bild på jäkeln, och jag orkar inte skruva isär motorn på minst en månad! Har skruvat motorn 5 gånger bara idag. :gnissla

Last edited:
Svetsa eller borra.
Kanske prova med huggmejsel.

Röstar dock för att svetsa på en mutter på skallen.
Plasten skyddar du med en plåtbit eller liknande.

Svårt att veta utan bild. Om det finns plats skulle jag dremla upp ett spår i det runddragna skallen, sedan stoppa ett spårskruvbits i slagskruvmejseln och knacka loss den.

Nu vet jag inte hur det ser ut, men tycker det är märkligt att ingen har nämnt att du ska använda skruvutdragarsats. säljs på jula för en 100 lapp.

Värme och slagskruvmejsel, Kolla om du kan få tag på en induktions värmare att låna eller så, så slipper man bränna allt runt om, om det nu är väsentliga saker. Vet inte om det finns små smidiga dock. Lycka till

Är man rädd för slipspån (det skall man vara), så brukar det gå att slå ett spår med huggmejsel.
Sedan slagskruvmejsel med passande spårmejselbits.
Skruvarna brukar inte sitta så hårt när man slagit på dem.
För säkerhets skull kan man värma på skruven först med en lödlampa.
Då värmer det inte särskilt mycket runt om.

Var noga med att få ett bra spår - Man får bara en chans.

Att slipa ett spår är en bra ide, det har lyckats för mig ett par ggr.
Funderade på en grej nu. Finns det något litet el-verktyg med lite lättare slag?
Det funkar ju inte att dundra på med hjulmutterdragaren a 400nm på en skadad krysskruv precis.

Makita, bl.a tillverkar slagskruvdragare. En sådan maskin kunde vara ett lämpligt alternativ. Äger en sån maskin själv, helt kanon att lossa trilskande skruvar med. Har ännu efter två års användande inte dragit sönder en skuvskalle.images.jpg

Skrotnisses förslag med huggmejsel för att göra ett spår först och slagmejsel efteråt har fungerat bra för mig på ett antal besvärliga skruvar. Ta det försiktigt bara.

På jobbet brukar man i sista utvägen försöka få knackat i en torx innan man börjar med huggmejsel/borra. Det brukar fungera, värm dock innan ifall skiten är locktitad.

Kan tillägga att jag skruvar i snöskotrar/båtmotorer på dagarna oxå.

Jag gissar att du har utrymme rakt på skruven därifrån mejseln kommer!
Då skall du ta ett dorn som har typ samma diameter som skruvskallen.
Är det en försänkt skruv så ta något mindre, är det en rund skalle kan dornet gärna vara större.
Lägg an och ge den ett par donk av passande kraft med rejält svar.
Skallen skall plattas till något och kryssmejselspåret tryckas ihop.
Nu är det bäst om du har en kraftig kryssmejsel med genomgående modell så när du klappar till den slår du inte på handtaget utan rakt ner på skaftet, lägger an den i krysset siktar in och donkar på den med så den sjunker in och gör ett prydligt nytt kryss i det gamla.
Skruva loss!

Funkar för mig 9 ggr av 10 men ibland så ska det ju jävlas extra...

Makita, bl.a tillverkar slagskruvdragare. En sådan maskin kunde vara ett lämpligt alternativ. Äger en sån maskin själv, helt kanon att lossa trilskande skruvar med. Har ännu efter två års användande inte dragit sönder en skuvskalle.View attachment 355988

jag har en liten black & decker slagskruvdragare och med lite slitna skallar så brukar jag bara ta en fräsch bits, lägger på mycket tryck och kör bara. bruka funka kanon.

Jag gissar att du har utrymme rakt på skruven därifrån mejseln kommer!
Då skall du ta ett dorn som har typ samma diameter som skruvskallen.
Är det en försänkt skruv så ta något mindre, är det en rund skalle kan dornet gärna vara större.
Lägg an och ge den ett par donk av passande kraft med rejält svar.
Skallen skall plattas till något och kryssmejselspåret tryckas ihop.
Nu är det bäst om du har en kraftig kryssmejsel med genomgående modell så när du klappar till den slår du inte på handtaget utan rakt ner på skaftet, lägger an den i krysset siktar in och donkar på den med så den sjunker in och gör ett prydligt nytt kryss i det gamla.
Skruva loss!

Funkar för mig 9 ggr av 10 men ibland så ska det ju jävlas extra...

Har fungerat många gånger för mig också.

Min erfarenhet säger också. Släng alla PH mejslar eftersom dom bara sabbar alla skruvar (PH & PZ). PZ verkar ha "vassare vingar" och trubbig spets och det gör att den greppar både PZ och PH bäst. Kan inte säga om detta även gäller större storlekar.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT