Rund stjärnskruv i motorn måste bort!

PZ har ju fyra extra "vingar" till skillnad mot PH som enbart har ett kryss. Det är av största vikt att använda rätt bits. En PH i en PZ-skruv går inget vidare. En PZ i en PH-skruv går åt skogen.

Last edited:
Det tipset blev jag upplärd på mitt första mek jobb när man va 13-14 år. Funkar än idag. Word up!!

Jag gissar att du har utrymme rakt på skruven därifrån mejseln kommer!
Då skall du ta ett dorn som har typ samma diameter som skruvskallen.
Är det en försänkt skruv så ta något mindre, är det en rund skalle kan dornet gärna vara större.
Lägg an och ge den ett par donk av passande kraft med rejält svar.
Skallen skall plattas till något och kryssmejselspåret tryckas ihop.
Nu är det bäst om du har en kraftig kryssmejsel med genomgående modell så när du klappar till den slår du inte på handtaget utan rakt ner på skaftet, lägger an den i krysset siktar in och donkar på den med så den sjunker in och gör ett prydligt nytt kryss i det gamla.
Skruva loss!

Funkar för mig 9 ggr av 10 men ibland så ska det ju jävlas extra...

Kamikaze kid har gett rätta medecinen redan. Naturligtvis skulle du använt rätt mejsel från början å inte en slö smörkniv ihop med ett par aw-ölade muskler.
Dorna/smid in lite material i spåren igen samtidigt som skallen får lite massage (inte din då) sen klubbar du in rätt mejsel så den sätter sig. Sen lägger du all din vikt bakom å vrider försiktigt. Ska du körna lite upptill gör ni det samtidigt(4händer e bra då). Slagmejsel e inte fy skam alltid heller.
Alt 2 är att borra av skallen å fixa ny skruv.
Skulle du känna för lite värme gäller att värma med spetsig låga på skruven/skallen, låt den bli ordentigt varm ganska snabbt. Liten hetsig låga direkt på skruvskallen gör att den länger sig å tappar momentet innan omgivningen ökar i omfång. Men börja inte dra loss innan den svartnat om du glödgat den. Då är det bra om du fixat bra grepp innan(läs dorn igen) å tänk på att det mesta brinner vare sig man vill eller ej.

PZ har ju fyra extra "vingar" till skillnad mot PH som enbart har ett kryss. Det är av största vikt att använda rätt bits. En PH i en PZ-skruv går inget vidare. En PZ i en PH-skruv går åt skogen.

Helt rätt! Sen är det ju helt klart att den människoapan som finurlat ut det här systemet borde arkebuseras. Krysspårsskruvar borde oavsett modell bannlysas från maskinteknikens värld. Som trallskruv eller att hänga upp en badrumsspegel må det va väl, men annars.......:mad:

Rent teoretiskt har du rätt.

Men fel om vad som fungerar i verkligheten, enligt all min erfarenhet i alla fall. En PH sabbar alla skruvar. En PZ kan till och med få loss PH som sabbats av PH mejsel.

PH är spetsig så har skruven de minsta skador så bottnar mejseln innan vingarna får tag.

PZ är trubbig så även i skadade PH skruvar får vingarna tag innan mejseln bottnar.

Använder själv aldrig PH mejslar sen lång tid tillbaka.

En lagom storlek på PZ i en slagmejesel får ofta loss dom mest envetna stjärnskruvar PZ/PH.

Last edited:

Men fel om vad som fungerar i verkligheten, enligt all min erfarenhet i alla fall. En PH sabbar alla skruvar. En PZ kan till och med få loss PH som sabbats av PH mejsel.

PH är spetsig så har skruven de minsta skador så bottnar mejseln innan vingarna får tag.

PZ är trubbig så även i skadade PH skruvar får vingarna tag innan mejseln bottnar.

En lagom storlek på PZ i en slagmejesel får ofta loss dom mest envetna stjärnskruvar PZ/PH.

Åkej´rå :) Vi har tydligen olika erfarenhetet kring skruvandets ädla konst.

Såg att du ändrade innan jag hann komma till skott så jag får väl ändra formulering åxå... Teoretiskt har han ju jävligt rätt. Din teori verkar ju va att klubba in ett extra spår i var skruv du ska vrida på.
Oavsett verkar ju min teori va den förhärskande för tillfället att finns det en krysskruv så är det bäst att bulla upp med hela arsenalen av verktyg. Polygrip, hammare/körnare, borr u name it

Som en kul grej, jävligt ot jag vet, kan jag nämna att jag tagit över ett 40-talshus. Där är det mesta fäst med kullrig spårskruv!!!! Gärna imålad 25 ggr åxå. Hur tänkte man där? Skruven är som svagast där kraften behövs som mest.

Jag har som sagt ingen lust att öppna och ta kort, men jag kan visa er hur det ser ut, även om det blir lite oproportionerligt. Avståndet mellan plast och skruv är ca 2cm, mellan gods och skruv ca 5mm och skruven sitter på en ca 2,5cm hög "pelare". Det är en 10mm lång M5.
Blablabla.jpg

Om det där är vad jag tror så är det en bygel som håller de tre kablarna från statorn och sitter med en gummigenomföring?
Kan ju gå att bara vika upp/vrida på så du får ur kablaget?
Rätt eller fel?

Halvt rätt, det är inte bara en bygel utan också någon mojäng till statorn. Huvudfrågan i mitt fall är inte att jag vill ha bort kablarna utan att jag vill få bort allt även bygeln.

Ingen brådska precis, men jag funderar på att eloxera motorn och då måste de vara fritt från övrig metall annars blir det förorenat.

Halvt rätt, det är inte bara en bygel utan också någon mojäng till statorn. Huvudfrågan i mitt fall är inte att jag vill ha bort kablarna utan att jag vill få bort allt även bygeln.

Ingen brådska precis, men jag funderar på att eloxera motorn och då måste de vara fritt från övrig metall annars blir det förorenat.
Aha, du har kåpan lös så att det är lätt att hantera den antar jag?
Då har du fått en massa bra tips, du kan få ett av mig också: dra inte av den.

Såg att du ändrade innan jag hann komma till skott så jag får väl ändra formulering åxå... Teoretiskt har han ju jävligt rätt. Din teori verkar ju va att klubba in ett extra spår i var skruv du ska vrida på.
Oavsett verkar ju min teori va den förhärskande för tillfället att finns det en krysskruv så är det bäst att bulla upp med hela arsenalen av verktyg. Polygrip, hammare/körnare, borr u name it

Som en kul grej, jävligt ot jag vet, kan jag nämna att jag tagit över ett 40-talshus. Där är det mesta fäst med kullrig spårskruv!!!! Gärna imålad 25 ggr åxå. Hur tänkte man där? Skruven är som svagast där kraften behövs som mest.

Stjärnskruvar med färg i är infarktens bästa vän. :mad:

Båtmotorer med mjuka rostfria stjärnskruvar som ärgat fast är inte roligare, tro mig. Där förstörs först stjärnan och sen går skruven av.:huvet

När jag väl fått bort skiten sätter jag dit vanliga sexkant, invändig sexkant eller Torx skruvar för att slippa eländet nästa gång.

Jag har som sagt ingen lust att öppna och ta kort, men jag kan visa er hur det ser ut, även om det blir lite oproportionerligt. Avståndet mellan plast och skruv är ca 2cm, mellan gods och skruv ca 5mm och skruven sitter på en ca 2,5cm hög "pelare". Det är en 10mm lång M5.
View attachment 356007

Prova först att "platta till" skallen lite som flera har sagt. Och prova med en lämplig PZ mejsel, bara att man plattat till skallen lite brukar få den att lossa. Fungerar inte det så prova med en slagmejsel. Går inte det så är jag rädd att slipa spår/borra/värme kan vara nödvändigt.

Om den sitter uppe på en "pelare" kan du kanske använda en "skruv polygrip" (kommer inte ihåg vad det heter just nu. Dom har på Biltema. "Papegoja"

http://biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Tang-och-Sax/Polygriptang-papegoja-12450/

Last edited:
Aha, du har kåpan lös så att det är lätt att hantera den antar jag?
Då har du fått en massa bra tips, du kan få ett av mig också: dra inte av den.

Nja, det går en kabel till plastmojängen på bygeln också.

...Känns som det här är ett jobb för experter. Nu har jag iaf varit ute och vädrat hästarna :banana

Prova först att "platta till" skallen lite som flera har sagt. Och prova med en lämplig PZ mejsel, bara att man plattat till skallen lite brukar få den att lossa. Fungerar inte det så prova med en slagmejsel. Går inte det så är jag rädd att slipa spår/borra/värme kan vara nödvändigt.

Om den sitter uppe på en "pelare" kan du kanske använda en "skruv polygrip" (kommer inte ihåg vad det heter just nu. Dom har på Biltema. "Papegoja"

http://biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Tang-och-Sax/Polygriptang-papegoja-12450/

Muttertång funkar:
3010303.jpg

*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back