Rulla igång mc

zx6rman

none
Gick med
18 Feb 2004
Ort
karlstad
Hoj
italiano
Jag har hört att det skulle vara dåligt för hojen om man rulla igång den.
Tycker detta låter konstigt, eller är det så??? :va
 
Det kan jag inte förstå varför det skulle vara dåligt. Du har ju knappast katalysator på bågen.. :hihi
 
Kolla i din instruktionsbok! Vet inte om din Kawa har katalysator men tex R6 from '03 har det.
 
Det kan ju vara hur det vill med det, ingen lär ju mäta avgasvärdena på bilprovningen. Ser inte helelr vad som skulle kunna ta skada av att rulla igång den
 
Vad är skillnaden motorn om man drar i gång den m bakhjulet el startmotorn ?
Btw. hur startar man en motor utan att 'tvinga' igång den ? Be snällt ? :D
/u
 
jag har försökt springa igång min hoj några gånger men jag klarar inte det. vet inte om det är svårare med gammalskorvarna än nyare hojar. jag får liksom inte upp tillräcklig fart med min. sen känns det som att det är väldigt lätt att man skulle råka komma i pyttelite obalans och bara lägga omkull hojen. hur bra vore det!
 
bmwjohan skrev:
jag har försökt springa igång min hoj några gånger men jag klarar inte det. vet inte om det är svårare med gammalskorvarna än nyare hojar. jag får liksom inte upp tillräcklig fart med min. sen känns det som att det är väldigt lätt att man skulle råka komma i pyttelite obalans och bara lägga omkull hojen. hur bra vore det!
Testa en nerförsbacka... jag rullade igång min gammelgixxer 1100 och det gick fint... fast jag tog av mig skinnställ och stövlar först... blev lite svettigt i dem efter några hundra meter :D
 
bmwjohan skrev:
sen känns det som att det är väldigt lätt att man skulle råka komma i pyttelite obalans och bara lägga omkull hojen. hur bra vore det!

Been there, done that :mad: Men som tur var så var det med en gammal hoj som inte hade nåt värde. Det blev dock inga märken på hojjen men jag fick rejäla skrubbsår på både ben .och armar som höll på och varade sej i flera veckor
 
Normalt springstartar man för att batteriet är tomt.

På en gamhäck med fuggar och brytare så spelar det ingen roll,

med elektronisk tändning så kan det vara svårt att få gnista med
tomt batteri

och iaf på vissa tidiga ECU-konstruktioner (Marelli 16M t.ex.)
så kan (om jag fattade rätt) en öppet laddrelä - pga tomt batteri
- släppa spikar från generator som eldar upp ECUn = dyrt! :gråta
 
Hmm, totalt menlöst att försöka springa igång en TL1000...
Ialla fall om man inte har benmuskler ala Magnus Samuelsson...

Det med katalysatorn kan man ju ta och stunta i helt och hållet på en hoj för tillfället. Är väll bara bra om man bränner upp det, borde väll ge någon extra häst.... :D
(Och hur många "eftermarknads" system har katalysator...)
 
En insprutshoj går nog inte att springa igång om man har slut på batteriet. Soppapumpen får ju inge ström och pumpar ju inge tryck...

En TL är lite tvärstum att försöka springa igång....
Alla kawasakis hojar från nånstans runt -98 har katalysator. Även sporthojarna tex zx10r. Effekt verkar ju inte fattas trots kat.
 
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

Back
Top