Ruckutjämnare på Thundercat??

jiGGa

Fegis - Nu med nya ögon!
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
Retta
Tja
Vart sitter ryckutjämnaren på Thundercat -98??
Jag har problem med "gasen". När man släpper helt och vrider på rycker det till. Känns som om nånting sitter lite för löst. Tar ett tag(millisekund) innan kraften kommer. Jobbigt i rondeller eller små kurvor :huvet

Rundningsmärke skrev:
Ta bort bakhjulet och titta under bakdrevet, där hittar du ett antal "gummikuddar".

/A
OK, Nu har jag gjort det.
Hur vet man om dem e slitna? Ska dem vara jätte mjuka?
De verkar OK. Vet du vad det kan vara annars?

McAmir skrev:
Svårt att svara på, så jag gissar lite...om de inte är allt för dyra skulle jag byta, mina (på R6:an) känns ganska hårda.
På min Thundercat hade jag nästan inget glapp i gashandtaget, med ett stort glapp tycker jag det blir svårt att smyga
på gasen utan ryck.

Ett slitet drivpaket kan säkert också påverka.

/A

Last edited:
McAmir skrev:
OK, Nu har jag gjort det.
Om de verkar stela och lite glappa så kan du pressa dit bitar av gummiduk så de passar bättre.

Jag har svårt att tänka mig att ryckutjämnarna skulle ha tröttnat på en -98:a om den inte gått jättelångt.

Andra tänkbara orsaker till ryck:
Glapp i rullen eller kättingen (som Rundningsmärke föreslog), fuggarna i sig svarar dåligt etc.

Robban_C skrev:
Jag har svårt att tänka mig att ryckutjämnarna skulle ha tröttnat på en -98:a om den inte gått jättelångt.

Andra tänkbara orsaker till ryck:
Glapp i rullen eller kättingen (som Rundningsmärke föreslog), fuggarna i sig svarar dåligt etc.
OK
Vad är rullen, kättingen och fuggarna, vart sitter dem? :va

Sorry. För mycket slang.

Men rullen är faktiskt gasrullen, i detta fall alltså glapp i gasvajer etc.

Om det är glapp i gas vajern, borde den inte bete sig konstigt om man varvar i friläge? Den är lagom känslig. Går igång direkt när man vrider på.
Kedjan sitter inte för löst. Sitter t.o.m tajt. 1-2 cm spel.
Jag tror att det är kugghjulen framtill på höger sida av motorn(om ni förstår vad jag menar)

Ryckutjämnare

McAmir skrev:
Tja
Vart sitter ryckutjämnaren på Thundercat -98??
Jag har problem med "gasen". När man släpper helt och vrider på rycker det till. Känns som om nånting sitter lite för löst. Tar ett tag(millisekund) innan kraften kommer. Jobbigt i rondeller eller små kurvor :huvet
I med friläget upp med bakhjulet från backen kolla om du kan vicka drevet fram och åter. Kan du det så har du en sunkig ryckutjämnare.Peta in gummiduk på klackarna så kan du köra en säsong till. Ny kostar cirka 800 spänn till Kawan min.

McAmir skrev:
Jag tror att det är kugghjulen framtill på höger sida av motorn
Knappast troligt. Isf skulle den låta fruktansvärt illa mekaniskt. Det är toleranser på hundradels mm på såna.
Möjligen kopplingen, men även det osannolikt.
Dålig sving- och fjädringslager kan ge/förstärka konstiga ryck, iaf på stånkor.
Börja leta bakifrån. Även billigaste änden....

Fast jag tror mest på motorns gasrespons egentligen.
/u

Kawarider skrev:
I med friläget upp med bakhjulet från backen kolla om du kan vicka drevet fram och åter. Kan du det så har du en sunkig ryckutjämnare.Peta in gummiduk på klackarna så kan du köra en säsong till. Ny kostar cirka 800 spänn till Kawan min.
Men om jag har friläge i och bakhjulet från backen så rullar däcket när jag drar i drevet. Du kanske menar att jag ska hålla i däcket sammtidigt?

Jag glömde att säga att det är samma sak när jag släpper gasen. Fast om vänd. Eller.... a ni förstår. Den rycker ner farten. Svårt att förklara hoppas nån fatta.

McAmir skrev:
Jag glömde att säga att det är samma sak när jag släpper gasen. Fast om vänd. Eller.... a ni förstår. Den rycker ner farten. Svårt att förklara hoppas nån fatta.
Rycker den även om du har frikopplat?
Det låter mer som att motorn rycker...om inte ditt drivpaket är i sällsynt dåligt skick.

/A

Rundningsmärke skrev:
Rycker den även om du har frikopplat?
Det låter mer som att motorn rycker...om inte ditt drivpaket är i sällsynt dåligt skick.

/A
Nej inte i friläge. Utan när jag släpper på gasen för snabbt(när jag kör) så saktar den in med ett ryck.
Den har åkt 2800. Hur ser den ut när den e i jäte dåligt skick?
Var hittar jag gummiduk? Jag kan lägga dit lite och prova.

McAmir skrev:
Kedjan sitter inte för löst. Sitter t.o.m tajt. 1-2 cm spel.
Vad har du för slack när du sitter på hojen?

Jag tror inte att problemet är varken ryckutjämnare eller drivpaket, men ändå:
Om kedjan är dålig är det svårt att ställa in slacket eftersom det brukar ändras
om man snurrar lite på bakhjulet, kärvande länkar borde dessutom kunna ge en viss ryckighet.
Om du snurrar på bakhjulet när det är i luften, går hjulet runt med jämnt motstånd?

Om rycken försvinner när du frikopplar beror det rimligen på att motorn går som en påse nötter.

/A

Det här kanske är en dum fråga men är du säker på att rycken du känner inte är normala? Har du kört andra hojar och jämfört? För lite ryck tycker jag alltid att det blir vid både påslag ocg avslag om man inte verkligen smyyyyger med gasrullen. På de hojar jag har kört i alla fall.

URRninja skrev:
Det här kanske är en dum fråga men är du säker på att rycken du känner inte är normala? Har du kört andra hojar och jämfört? För lite ryck tycker jag alltid att det blir vid både påslag ocg avslag om man inte verkligen smyyyyger med gasrullen. På de hojar jag har kört i alla fall.
Det var djävligt sant. Jag har inte jämfört men alla som har provat den har tyck att den e lite svår att smyga med.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT