RS38:or på Bandit 1200, Inställningstips behövs

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
390, 570, 660, 1300
Tjenare
Min Bandit har en liten mysko egenhet för sig, när man gasat på, mer än 3/4 gas och sedan slår av så håller motorn varvet uppe, får ingen motorbroms. Det blir liksom inget riktigt avslag. Kör jag ett par bakhjulsrepor eller fullgasrepor (använder myckt gas) och stannar så ligger tomgången på 3000-3500 varv ett 10-tal sekunder innan den sakta sjunker mot sina 1100-1200 där den brukar vara. Stänger jag av motorn medans den ligger på den "höga" tomgången så smäller det i avgasröret precis som om oförbränd bensin kommit ut i avgassystemet.

Motorn är en 1200 med RS38 ´or och Dyna 2000 tändning. Jag har nyligen blivit ägare till hojen så jag kan inte svara på vilken bestyckning som sitter i förgasarna.

Finns det någon som är van vid denna typ av förgasare och kan komma med några tips, hojen startar och går kalasfint och ryker inte svart så den går nog inte alldeles för fett.

Jag är tacksam för tips!!!

:-)

Luftskruven för tomgången ska stå 3/4 till 1 varv ut från lätt bottnat (försiktighet anmodas, de går väldigt lätt sönder!). Dvs skruvarna med refflor på som sitter inne mot topplocket på undersidan av förgasarkroppen. Flottörnivån ska vara 17 mm. Original från Mikuni ligger de närmare 22 mm, alldeles för klent. Trottelnålarna ska sitta på mittersta clips-läget. Lågfartsmunstycket ska vara #17.5 (dvs originalstorlek) och huvudmunstycket #135 (original från Mikuni).

Kontrollera så att synk-pluggarna är monterade och inte läcker.

Tackar andersbrink.
Det var raka besked. Får bli lite helgpyssel, om det inte är åkväder, för då kör jag istället.

Min gör samma sak, oavsett bestyckning. Känns som att det är suget i maskinen som håller upp trottlarna den där extra millimetern, man kan ju tvinga ner dem med returvajern.

Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!