rs eller nsr?

Tackar för bra och seriöst svar!
Jag kikar runt på lite hojar och där i bland NSR och RS. Pengar är "inget problem" om man säger så, därför känns en RS bättre då de finns nya sådana. Att ha den strypt till en början är väl ganska smart. Och skönt att höra att de inte går ALLT för dåligt. 120-130 räcker gott och väl till en början. Sen ska man givetvis strypa av dom.

Men hur är det när man trimmar en 125a egentligen, är det ens någon som åkt fast för det? Åkte så jävla oturligt nog fast på moped när snuten visade sig för första gången, och enda gången, i stan på det året. Så är halvt skraj att trimma nu, men utan trimningen är det ju inte allt för kul.

Är det stor risk att åka fast?
Upp till 120-130 axxar den inte alltför fort. Upp till 90 går den väl okej, sedan avtar den mer och mer och segar ordentligt från 110 och uppåt.

Risken att åka fast för att du har för mkt effekt är minimal.
De kan inte hävda att du har mer än 11 kw på plats, utan då behöver de skicka dig på en besiktning där de mäter upp - och då hinner du ju ordna så mc:n får sina lagliga kw.
 
Upp till 120-130 axxar den inte alltför fort. Upp till 90 går den väl okej, sedan avtar den mer och mer och segar ordentligt från 110 och uppåt.

Risken att åka fast för att du har för mkt effekt är minimal.
De kan inte hävda att du har mer än 11 kw på plats, utan då behöver de skicka dig på en besiktning där de mäter upp - och då hinner du ju ordna så mc:n får sina lagliga kw.

Precis, just därför känns det "omöjligt" att åka fast, men det gjorde det även för mig på moped...

Men strypa av den kommer jag göra, efter ett tag. Finns det ens någon som åkt fast?
 
Precis, just därför känns det "omöjligt" att åka fast, men det gjorde det även för mig på moped...

Men strypa av den kommer jag göra, efter ett tag. Finns det ens någon som åkt fast?
...gjorde det även för mig på moped...
När du kör moppe har du en maxhastighet som moppen inte får överskrida oavsett effekt.
När du kör 125:a finns ingen maxhastighet för mc:n, för där är det effekten som inte får överskridas.

Finns det ens någon som åkt fast?
Denna fråga lämnar jag över till någon som vet om någon har gjort det.
 
jag tycker helt klart att du ska köpa en nsr, när jag skulle köpa hoj var valet enkelt. Nsr:en är en pålitlig hoj och min har aldrig krånglat, och aprilian och miton går kanske lite snabbare rakt fram men jag har ändå aldrig blivit frånåkt av någon på en rs eller mito.. dessutom byggdes faktiskt NSR:en för racing:yoparty (efter 1994) och har stabil och har bra kurvegenskaper
 
jag tycker helt klart att du ska köpa en nsr, när jag skulle köpa hoj var valet enkelt. Nsr:en är en pålitlig hoj och min har aldrig krånglat, och aprilian och miton går kanske lite snabbare rakt fram men jag har ändå aldrig blivit frånåkt av någon på en rs eller mito.. dessutom byggdes faktiskt NSR:en för racing:yoparty (efter 1994) och har stabil och har bra kurvegenskaper

Har du ens kört ett race mot en RS eller Mito?
RS och Mito byggdes också för "racing" Kolla vilken modell som leder överlägset i GP125, RS:en..
 
Har du ens kört ett race mot en RS eller Mito?
RS och Mito byggdes också för "racing" Kolla vilken modell som leder överlägset i GP125, RS:en..
Sen finns det ju andra roliga aspekter också. Varför kör man inte med NSR i racing överhuvudtaget, och varför kör man med en annan Honda variant, närmare bestämt Honda RS 125.... Om nu NSR skulle vara byggd för racing.
 
De flesta åsikter här är subjektiva och har man en NSR så ja, då är ju givetvis den bäst och har man en RS, ja då tycker man såklart den är bäst...
Bättre och hålla sig till fakta. Vad skiljer RSn mot NSRn? Gå in på ren fakta istället för att bara säga att sin egen modell är bäst.

Givetvis får man ha personliga åsikter också så som att den är ena är skönare om man är lång som person, ETC.
 
Sen finns det ju andra roliga aspekter också. Varför kör man inte med NSR i racing överhuvudtaget, och varför kör man med en annan Honda variant, närmare bestämt Honda RS 125.... Om nu NSR skulle vara byggd för racing.

den "nya" modellen av Nsr kom 1994, då byggdes den för racing och användes i racing. jag vill bara påpeka att den har ett väldigt bra och stabilt chassi, och den är inte heller lika dyr som en rs eller mito och kräver inte lika mycket service, alltså ett bra köp

Härnborg: jag har kört mot en del och har inte blivit frånåkt av någon annan 125:a (inklusive rs och mito), tror faktiskt mer att det är föraren det mesta hänger på i "race" mot andra 125:or. men du kanske menar race rakt framåt utan svängar? då går kanske en rs eller mito bättre men på kurviga vägar blir jag iaf inte frånåkt. NSR:en är en gammal modell och används inte längre i GP 125.
 

Härnborg: jag har kört mot en del och har inte blivit frånåkt av någon annan 125:a (inklusive rs och mito), tror faktiskt mer att det är föraren det mesta hänger på i "race" mot andra 125:or. men du kanske menar race rakt framåt utan svängar? då går kanske en rs eller mito bättre men på kurviga vägar blir jag iaf inte frånåkt. NSR:en är en gammal modell och används inte längre i GP 125.

Okej, du är en gud på att köra helt enkelt :pannkyss
Lite synd att du bodde långt bort bara...
 
jag tycker helt klart att du ska köpa en nsr, när jag skulle köpa hoj var valet enkelt. Nsr:en är en pålitlig hoj och min har aldrig krånglat, och aprilian och miton går kanske lite snabbare rakt fram men jag har ändå aldrig blivit frånåkt av någon på en rs eller mito.. dessutom byggdes faktiskt NSR:en för racing:yoparty (efter 1994) och har stabil och har bra kurvegenskaper

Skulle nog faktiskt tro att dom som körde rs och mito var lite gröna immom området isf. Jag skulle nog snarare säga att rs och mito byggdes för racing och hondan lite mer för gatan. Kolla på en startlista över hojarna som går i junior 125 klassen eller gp och så ser du vilken hoj det finns flest av. Jag har då aldrig sett en nsr bland dom. Doch finns det en honda rs125 men det är ju en helt annan hoj.

Okej, du är en gud på att köra helt enkelt :pannkyss
Lite synd att du bodde långt bort bara...

:fakta
 
Last edited:
Kolla på en startlista över hojarna som går i junior 125 klassen eller gp och så ser du vilken hoj det finns flest av. Jag har då aldrig sett en nsr bland dom.

som jag skrev tidigare kom "nya" modellen av Nsr 1994, och byggdes för racing och användes den i racing, alltså för 13 år sedan.

Och självklart kör jag som en gud..:angel nähh, de va kanske en liten lögn men jag blir inte frånåkt. jag har kört mot farsans gsx 750 och inte blivit frånåkt heller, visst är inte den hojen eller han någon kurvdemon men ändå.
 
3093209 som jag skrev tidigare kom "nya" modellen av Nsr 1994, och byggdes för racing och användes den i racing, alltså för 13 år sedan.

Och självklart kör jag som en gud..:angel nähh, de va kanske en liten lögn men jag blir inte frånåkt. jag har kört mot farsans gsx 750 och inte blivit frånåkt heller, visst är inte den hojen eller han någon kurvdemon men ändå.
Visa gärna källa angående racingen...

Vad jag vet har Aldrig Nsr 125:an använts för racing. Däremot Honda Rs kör man racing med.
 
Sök.

Snabbt och enkelt svar:

Bäst ur driftsäkerthet och något slöare än Aprilian = Honda

Något sämre driftsäkerthet och mer servis, dock mer sportig och högre effekt = Aprilia
 
Tycker Honda nsren är bra, Håller bra som fan om man kör på bra olja :), Hyffsat drag i dom ochså, Dom blir roliga om man kuggar ner den lite fram och sätter ett större bakdrev...En bra hoj :tummenupp
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top