RS 250 CDI på RGV 250?

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Har en RGV250M 91. När jag köpte hojen fick jag med en CDI box som är tillhörande RS250 som sas skulle passa. Frågan är om den ger mer effekt.. hört ska ge 5hk.. men finns det någon nackdel med att montera den typ högre slitage eller nåt eller är det bara bättre i allmänhet.. redan förstått att RS 250 och RGV har mycket gemensamt.

Aprilias RS250 har en motor som är identiskt med RGV:n förutom högre komp, lite finjusteringar i cylindrarna, andra pipor och lite småsaker.

Det jag kan tänka mig som kan skilja på CDI-boxarna är att dom har en annan tändinställning bara. Det är ingen fara att köra med men räkna inte med en massa extra hästar bara på grund av det. Men karaktären på hojen kan ändras med den ändrade tändinställningen.

Det är vanligt att man förskjuter tändingen på trimmade hojar.

Vad jag hört ska RS250:ns originalpipor vara bättre än RGV:ns. Såna borde inte vara så svåra att hitta då många bytte till trimkitets pipor.

Sitter Arrow system på hojen redan.. vet inte om det är bra men man får ju hoppas.. sen är kopplingen till CDIn inte samma.. kontakterna är inte likadanna på RGVn som på RSen så man är tvungen att veta vad man håller på med när man kopplar in.. men det ska gå att göra om kontakten bara.
Alltså enligt migsjälv om man försjuter tändningen så borde ju hojen slitas mindre.. om det "smäller" när kolven är påväg ner liksom..

philsson skrev:
Har en RGV250M 91. När jag köpte hojen fick jag med en CDI box som är tillhörande RS250 som sas skulle passa. Frågan är om den ger mer effekt.. hört ska ge 5hk.. men finns det någon nackdel med att montera den typ högre slitage eller nåt eller är det bara bättre i allmänhet.. redan förstått att RS 250 och RGV har mycket gemensamt.
har du nyköpt rgv:n?
Bilder!!!!!

Farmer skrev:
så du köpte den hade tänkt o ringa på den!! :näsblod annonsen finns kvar på blocket http://www.blocket.se/view/4656400.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0
jo jag köpte den :tummenupp ska vi se om den går bra.. kändes som de var mer motstånd på kicken på 125an innan jag sålde den idag.. :3freak Hoppas de SKA va så.. för hårdare gick den... hur vet man om motorn är fräsh egentligen?. han som sålde den "Denis" han visste inte nåt om den typ.. han har inte skruvat med den så. Hur vet jag hur långt kolvarna har gått?.. har inte pengar att byta nu direkt men klart man får punga pengar om man vet att de kommer rasa.

philsson skrev:
jo jag köpte den :tummenupp ska vi se om den går bra.. kändes som de var mer motstånd på kicken på 125an innan jag sålde den idag.. :3freak Hoppas de SKA va så.. för hårdare gick den... hur vet man om motorn är fräsh egentligen?. han som sålde den "Denis" han visste inte nåt om den typ.. han har inte skruvat med den så. Hur vet jag hur långt kolvarna har gått?.. har inte pengar att byta nu direkt men klart man får punga pengar om man vet att de kommer rasa.

om du har tid ta isär och ta en titt! lyft på toppen och kolla om det är mycket sot ovantill på kolvarna...

Farmer skrev:
om du har tid ta isär och ta en titt! lyft på toppen och kolla om det är mycket sot ovantill på kolvarna...
så du menar att slitna kolvar ger sot på toppen?. alltså pga dålig komp?. :confused: För visst ta isär kan jag ju alltid göra.. inga problems.. (kostar ju inget :D)

philsson skrev:
så du menar att slitna kolvar ger sot på toppen?. alltså pga dålig komp?. :confused: För visst ta isär kan jag ju alltid göra.. inga problems.. (kostar ju inget :D)
tvåtakts kolvar som gått långt får ett lager med sot på toppen så du inte kan se t.ex. pilen som visar vilket håll kolven skall sitta åt! och då brukar dom oftast vara slitna runt om och dax att byta!

Farmer skrev:
tvåtakts kolvar som gått långt får ett lager med sot på toppen så du inte kan se t.ex. pilen som visar vilket håll kolven skall sitta åt! och då brukar dom oftast vara slitna runt om och dax att byta!
alltså om den skulle gå lite för fett kan den ju också få ett sotlager?.. :va Vad säger att dom är slitna.. man måste kunna se nåt specifikt nån egenskap. typ sot i en viss form eller vad vet jag.. tänkte bara ta loss avgassystemen och titta in så slapp man sabba topppackningen.. det borde väl gå att se in endå.. eller är avgasventilerna ivägen?. dom kanske är stängda när hojen är AV. det låter ju när man vrider om tändningen om de så..

philsson skrev:
ingen kamera tyvär men en bild har jag från förra ägaren.. vet inte hur länge den är kvar då den är från annonsen.. bild

en polare åt mig köpte en sån för ett tag sen, tycker dom e frän som fan.
bara hoppas att den går bra för dig. :tummenupp

Om ni inte redan har kollat in denna sida GÖR DET !!!

http://www.rgv250.co.uk/sapc.htm

Hade en 23d10 box och suzuki Kit pipes på min RGV 250M, med 23d10 boxen har du klart med kontrollerat effektregister än orginalboxen, sapc:n öppnar linjärt med varvet från 8000-10500, medans orginalboxen 22d30 öppnar i 2 steg vid ca 8000 och vid 10000.
verkar som att aprilia boxen 23d70 inte har riktigt lika mycket förtändning som kit boxen och därför lämpar sig bättre för mack-soppan.

Falkeman skrev:
Om ni inte redan har kollat in denna sida GÖR DET !!!

http://www.rgv250.co.uk/sapc.htm

Hade en 23d10 box och suzuki Kit pipes på min RGV 250M, med 23d10 boxen har du klart med kontrollerat effektregister än orginalboxen, sapc:n öppnar linjärt med varvet från 8000-10500, medans orginalboxen 22d30 öppnar i 2 steg vid ca 8000 och vid 10000.
verkar som att aprilia boxen 23d70 inte har riktigt lika mycket förtändning som kit boxen och därför lämpar sig bättre för mack-soppan.
Jag har inte lärt mig grekiska än .. men de kommer väl.. :hihi
asså 23d10 är de original?. och 23d10 eller va snackar du om att det är den som är till RS?. :3freak aja.. ligger en RS 250 CDI hemma i af.. gör det mycket då säger du på effekten.. jag vill inte att den ska slita på motorn mer.. känns taskigt när den är så väl trimmad redan.. :3freak

Det är en massa olika boxar men så här är det:

22d30= orginalbox till svensksålda rgv:er
23d10= suzukis egna trimbox för bankörning
23d70= aprilias orginalbox (den du antagligen fick med din, står på boxen med en klisterlapp) aprilias box är utvecklad från en 23d10 (suzukis trimbox) men med lite mindre förtändning för att fungera med vanlig soppa

Den störsa skillnad du kommer att känna om du byter till aprilia boxen är att cykeln kommer att dra mer linjärt på höga varv
och inte med 2 ryck (första vid ca 8000 och andra vid ca 10000) som med orginalboxen

så du kommer inte att vinna så mycket effekt men du kommer att få en skönare och mer lättkörd hoj på höga varv.

och det är nog mer körstilen än boxen som gör hur hårt den slits.
körde själv nästa 2000 mil med samma kolvar.

hoppas jag inte krånglade till det ännu mer nu.

MVH:
Jonas Falkevi

Falkeman skrev:
Det är en massa olika boxar men så här är det:

22d30= orginalbox till svensksålda rgv:er
23d10= suzukis egna trimbox för bankörning
23d70= aprilias orginalbox (den du antagligen fick med din, står på boxen med en klisterlapp) aprilias box är utvecklad från en 23d10 (suzukis trimbox) men med lite mindre förtändning för att fungera med vanlig soppa

Den störsa skillnad du kommer att känna om du byter till aprilia boxen är att cykeln kommer att dra mer linjärt på höga varv
och inte med 2 ryck (första vid ca 8000 och andra vid ca 10000) som med orginalboxen

så du kommer inte att vinna så mycket effekt men du kommer att få en skönare och mer lättkörd hoj på höga varv.

och det är nog mer körstilen än boxen som gör hur hårt den slits.
körde själv nästa 2000 mil med samma kolvar.

hoppas jag inte krånglade till det ännu mer nu.

MVH:
Jonas Falkevi
Nej nej nu förstår jag mycket bättre faktiskt.. så RS boxen är alltså bara positivt med att koppla på.. en tanke som slog mig (eftersom det är fel kontakt) är att de kanske är samma färg på sladdarna?.. isf är de säkert att bara koppla till kontakten som de satt på original?.. vill inte spränga elsystemet liksom.
förra ägaren snackade nåt om 5hk.. det är ju endå på höga varv effekten ligger.. så tändningen borde ju styra en hel del tycker man...
Ang ventilerna.. styrs dom också av CDIn?.

Yepp cdi och avgasventil-regleringen (sapc) styrs med samma box på årsmod 91 och framåt.
det står väl SAPC stort på båda boxarna gjutet i plasten
sen längst ned till höger står modellnummret t.ex 23d70 borde det stå på den du fick med.

men att kontakterna är olika på RGV och RS vet jag faktiskt inget om.

Falkeman skrev:
Yepp cdi och avgasventil-regleringen (sapc) styrs med samma box på årsmod 91 och framåt.
det står väl SAPC stort på båda boxarna gjutet i plasten
sen längst ned till höger står modellnummret t.ex 23d70 borde det stå på den du fick med.

men att kontakterna är olika på RGV och RS vet jag faktiskt inget om.
De med kontakterna är inge jag kollat upp själv.. har faktiskt inte ens rivit mig till CDI boxen på hojen.. de va förra ägaren som sa så.. och han hade fått det sagt från förra ägaren före honom så vem vet vad. kanske är exakt samma..
Det jag inte förstår är hur det kommer sig att både RGV (suzuki) och RS (aprilia) har samma motor! :confused: och framförallt varför det inte är samma.. de e ju olika cylindrar.. kolvarna passar inte i varandra osv.. annan portning?.. varför?.

jag tror aprilia köpte rättigheterna till rgv motorn när rgv 250 sp (70 graders v-twin) introducerades -97, det som skilljer mest är topparna på RS motorn där stiften sitter rakt i mitten och lite bättre utformat förbränningsrum (passar rakt på RGV:n).
kolvar och cylindrar är det ingen ide att byta till rs:ens, gör bara att effekt registret blir ännu med spetsigt.

Det var en fin hoj iallafall. Och bra pris. Hoppas du får ordning på det.

Angående kontakten så borde det bara vara att kolla färgerna och koppla om kontakten efter det. Men det är bara en gissning. Skaffa kopplingsschema så du inte pajar nåt.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D