RRFA målgrupp

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Vilka ska köra i RRFA, dom snabbaste i B gänget som ändå inte lyckas kvala in som A förare, dom långsamma som inte vågat sig på Rookie klassen, tänk er för nu ni som sätter kvaltider hit och dit, ska RRFA vara ett kompliment till Rookie serien eller ska RRFA vara en inkörsport för dom som inte är fullt så snabba, om ni som B förare säger att det är bara att gasa lite till varför har ni då inte lyckats kvala upp er till att bli A förare.

Min tanke med RRFA va att även dom som inte satsar 110% på RR ska kunna få prova på att köra enklare tävlingar, givetvis så betyder det inte att snabba B förare inte ska tävla i RRFA, problematiken uppstår när rutinerade snabbrävar skall samsas med darrande nybörjare.

Jag tänker mig för hela tiden och återfaller snabbt till ungefärliga tidsgränser för att visa vad det rör sig om.

Den bana jag kan bäst är Åsen och på den så anser jag inte att du ska köra NÅGON typ av tävling före du kommit under ca1,30 Det är då du börjar köra stabila spår och faktiskt gasa lite. Detta är en tidsgräns som är SKITLÄTT att klara men kräver ändå att man ska vara beredd att fokusera lite.

Detta är inte knyppling och jag har kört på Åsen med en förare som rullade runt på ca 2min! OTROLIGT farligt! De ska inte ha tillträde till startgriden enligt mig och jag tycker att det var fel ekipaget släpptes fram till start.

Vid första snack om att utestänga duktiga b-förare från tävlingar som kommer iaf jag aldrig någonsin kalla det annat skitserie, nördrejsing eller vad jag för stunden finner lämpligt.
Det funkade som sagt skitbra i helgen med Stiffy som gjorde 55'or i ett fält med killar som gjorde "64'or".
Visst, Stefan kanske var frustrerad ibland men vill han ha "bättre" rejsing så anmäler han sig till SO.

Naturligtvis kommer inte top15 från SM o SO kör en ren B-serie nästa år. De kommer dyka upp några, IBLAND, när pengarna finns. Serien KOMMER bli ett vettigt instegsalternativ där man får se om man vill ge sig in i hetluften.

Chrille skrev:
Den bana jag kan bäst är Åsen och på den så anser jag inte att du ska köra NÅGON typ av tävling före du kommit under ca1,30 Det är då du börjar köra stabila spår och faktiskt gasa lite. Detta är en tidsgräns som är SKITLÄTT att klara men kräver ändå att man ska vara beredd att fokusera lite.

Snabb gatåkningsgrupp går på vad kan det vara? runt 1,20-1,25 nåt sånt eller?

/B

Bj.O.rn skrev:
Snabb gatåkningsgrupp går på vad kan det vara? runt 1,20-1,25 nåt sånt eller?

/B

Vanligtvis, med några raketer ner mot 1,15. Det lustiga är bara att det inte är ovanligt med 1,25 i mellangruppen heller....

Eftersom det faktiskt är en viss risk för både maskin och framförallt personskador när man kör rejsing så måste det ju finnas någon typ av gräns för vilka som får köra. Det är ju svårt att sätta denna tid på papper men detta är väl något för tävlingsledningen att besluta om.
Jag hade aldrig en tanke på att testa ett rejs förrän jag körde på Åsen med Wemi och klockades för 1.19 - 1.20 tider samtidigt som den enda långsamma i Licensgruppen körde på 1.30 och över.
Tycker att det handlar om ett visst mått av självinsikt och självbevarelsedrift. Kör man på ca 1.30 och över på Åsen så bör man nog hålla sig till de många bandagar som finns för att bli snabbare / säkrare. Alla ska få köra men det gäller att våga välja tillfälle - det är ingen skam att vänta tills man blivit snabbare och framföra allt säkrare.

1.30 på Åsen tror jag dom flesta klarar med lite träning & bra spårval, men tiderna säger nog inte allt, att kunna hålla bra spår och inte få panik när raketerna visslar om är viktigare, men som Chrille säger så kan man inte ha någon som tourar runt på 2 minuter när övriga fältet kör 1.10-1.25, det är för farligt helt enkelt.

Man kan ju dela upp i två eller flera grupper där man ser till att alla har ungefär lika varvtider oavsett om man kör 250SP eller R-1000 hoj.

Snabb rutinerad, mellan har provat förut och nybörjare.

Licensträningarna på Knudan erbjuder aldrig chans att träna på starter, det gör däremot Falken.

Kör man bara KM 2 ggr per år så får man altså endast prova på dessa 2 ggr och då är det race.

Nu har jag bara gjort en start, förutom på licenskursen, och så himla svårt är det väl inte?

Goodstuff skrev:
Nu har jag bara gjort en start, förutom på licenskursen, och så himla svårt är det väl inte?

En Söndagförmiddag, en industriraka å ett lamellpaket.. sen borde de flesta få till skapliga starter (säger jag, som sover)

/B

Goodstuff skrev:

Du har standard växellåda, traktorvrid och mellanregister, jag har Låååång etta, rejslåda, NSB trimmad 750 som kvävs under 7000 rpm och går på slangen vid 8000 varv.

Nu får jag skylla mig själv som valde en sådan best att köra med, men tillbaks till topic, vilka behöver RRFA mest tror ni, varför finns det korpserier i fotboll men inte i RR.

Det finns dom som pga familj, ekonomi, begränsad fritid och annat inte kan satsa fullt men ändå är nyfiken att prova på, ett steg i rätt rikting är att om man klarar tempot i snabbgruppen på typ Bike events så känner man sig kanske redo att kliva upp i Licensgruppen och så småningom prova på en enklare tävling.

Det finns ju klubbar som kör rr-träning nästan varje vecka. Det behövs inte många träningar för att få upp ett fullt acceptabelt tempo. Man får väl helt enkelt tillämpa någon form av 107% fast kanske med 120% istället. Eller så får man göra det klart från början, och göra alla medvetna om att tävlingsledningen faktiskt FÅR plocka av förare som utgör en fara från banan. Man har rätt att flagga av en allt för långsam förare om man bedömer att han / hon utgör en fara.
I helgen var det ingen fara alls, fastän det skiljde 10-14 sekunder på snabbast / långsammast. Ställer man upp i ett rookie-rookie och vet att man är snabb (fegis mao.) så får man vara berädd på just det, att man kommer köra om förare som är mycket långsammare, vinglar omkring lite och som gör lite underliga manövrar. Kan man inte stå ut med det så finns det andra tävlingar.

Att bestämma en maxtid per bana är både dumt och omöjligt. Det måste i slutänden ändå vara upp till tävlingsledningen och domaren att göra den bedömningen.
Edit: tävlingsledning, tidtagning och domare är vanligtvis inte nybörjare i sådana här sammanhang så dom kan nog göra den bedömningen bättre än oss.

/HW

Last edited:
men visst låter det vettigt!

Jag sa det i andra tråden o jag säger det här. Om man är långsam, varför vill man tävla? Finns det verkligen folk som är så långsamma som ställer sig på startgriden? Jag tycker det låter så främmande bara...

Tävling handlar ju om att mäta sina kunskaper mot andra och helst vill man ju se att man är lite bättre.

Om jag skulle tävla hade jag i allafall inte gärna ställt upp om jag inte visste att det fanns en chans, om än ringa, att bli NÄST sist.
Men alla resonerar ju inte som jag kanske.

(För mig blir det många bandagar :D )

Re: men visst låter det vettigt!

CorbenDallas skrev:
Om jag skulle tävla hade jag i allafall inte gärna ställt upp om jag inte visste att det fanns en chans, om än ringa, att bli NÄST sist.

Precis så resonerade jag inför mitt första race... Resonerar så fortfarande...

/B

HW skrev:
Det finns ju klubbar som kör rr-träning nästan varje vecka. Det behövs inte många träningar för att få upp ett fullt acceptabelt tempo. Man får väl helt enkelt tillämpa någon form av 107% fast kanske med 120% istället. Eller så får man göra det klart från början, och göra alla medvetna om att tävlingsledningen faktiskt FÅR plocka av förare som utgör en fara från banan. Man har rätt att flagga av en allt för långsam förare om man bedömer att han / hon utgör en fara.
I helgen var det ingen fara alls, fastän det skiljde 10-14 sekunder på snabbast / långsammast. Ställer man upp i ett rookie-rookie och vet att man är snabb (fegis mao.) så får man vara berädd på just det, att man kommer köra om förare som är mycket långsammare, vinglar omkring lite och som gör lite underliga manövrar. Kan man inte stå ut med det så finns det andra tävlingar.

Att bestämma en maxtid per bana är både dumt och omöjligt. Det måste i slutänden ändå vara upp till tävlingsledningen och domaren att göra den bedömningen.
Edit: tävlingsledning, tidtagning och domare är vanligtvis inte nybörjare i sådana här sammanhang så dom kan nog göra den bedömningen bättre än oss.

/HW

Klokt sagt! Vet man med sig att man är jämrans långsam, kan man väl till exempel göra upp med tävlingsledningen att åka in efter ett antal varv, när blåflaggorna börjar dyka upp? Vad säger du Hannes?

/B

CorbenDallas skrev:
Jag sa det i andra tråden o jag säger det här. Om man är långsam, varför vill man tävla? Finns det verkligen folk som är så långsamma som ställer sig på startgriden? Jag tycker det låter så främmande bara...

Tävling handlar ju om att mäta sina kunskaper mot andra och helst vill man ju se att man är lite bättre.

(För mig blir det många bandagar :D )

Försök att förstå att man kan tävla i olika klasser, du tjatar ju hela tiden om att du ska köra ifrån mig, det tyder ju på en viss tävlingsinstinkt, att du sen aldrig kommer att klara av det är en annan femma.

HW skrev:

/HW
Låter vettigt, se möjligheterna och inte problemen :tummenupp

Goodstuff skrev:
Det blir många bandagar för dig nästa år då? :hej
Moooahhhahah! Du är allt rolig du Gubbsoff!
Utmaningen är antagen! :cool:
Kan knappt vänta tills nästa år nu när du oxo har licens :whip

(Gå nu inte o köp en missil!!! tänk på att du oxo har en familj)

CorbenDallas skrev:

varför vill man tävla?

Du ställde frågan och gav själv svaret! :D
"mäta sina kunskaper mot andra" så är det inte 1:a platsen för mig i alla fall utan tex. Gubbsoff...
Om du även lägger till den sociala delen, och att vi alla är adrenalin jukies så...

Re: Re: men visst låter det vettigt!

GSXR1100R skrev:
Försök att förstå att man kan tävla i olika klasser, du tjatar ju hela tiden om att du ska köra ifrån mig, det tyder ju på en viss tävlingsinstinkt, att du sen aldrig kommer att klara av det är en annan femma.

Men hallå! Det framgick kanske inte men jag kommenterade dom som ni anser vara "farliga" på banan. Det är vad jag syftar till som långsam, inte dig!

Alltså, en gång till bara för din skull, gubbe. Om man är låååångsam, varför vill man då tävla? Det var den frågan jag ställde.

Sen håller jag med RejsAnders, det är inte vinnandet som är det viktiga, det är deltagandet.

Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2