RR Träning Sviestad 2007

christer

SDK Socio # 3535
Gick med
26 May 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 748 SPS
Din hoj ser bra ut. Jag huggar inte mot nån särskild.

Men vissa andra gathojar ser inte så seriöst fixade ut. Förra träningen var det t.ex. en gammal yamma utan båt. Jag och många andra skulle nog bli lite arga om det var nått strul som ledde till krasch. T.ex. KM på Knutstorp där någon glömt naja oljepluggen.

Alla hojar som ser misstänkta ut ska kollas. Helst alla, så man inte kommer igenom med fin lack.

Börjar med att säga att jag håller med till 100 % om att vi givetvis ska sträva mot säkerhet och i den mån vi kan kontrollera att hojarna håller måtten, det som gjordes idag är ett steg i den riktningen.
Sedan informera om att träningsansvarig förra träningen troligtvis inte missade Yamman, det är en RD 350, det är inget krav på båt på tvåtaktare:)

/Christer
 

trille

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Mitt i sverige
Hoj
R1 + 2x GRC
Din hoj ser bra ut. Jag huggar inte mot nån särskild.

Men vissa andra gathojar ser inte så seriöst fixade ut. Förra träningen var det t.ex. en gammal yamma utan båt. Jag och många andra skulle nog bli lite arga om det var nått strul som ledde till krasch. T.ex. KM på Knutstorp där någon glömt naja oljepluggen.

Alla hojar som ser misstänkta ut ska kollas. Helst alla, så man inte kommer igenom med fin lack.

Det som är mest störande med gathojarna är ju bromsljuset som helt plötsligt lyser upp... och ni som tejpar med silvertejp kan jag bara meddela att det lyser igenom... koppla ur bromsljus!!!!!!!!
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Börjar med att säga att jag håller med till 100 % om att vi givetvis ska sträva mot säkerhet och i den mån vi kan kontrollera att hojarna håller måtten, det som gjordes idag är ett steg i den riktningen.
Sedan informera om att träningsansvarig förra träningen troligtvis inte missade Yamman, det är en RD 350, det är inget krav på båt på tvåtaktare:)

/Christer

Gissade att det var en 350 och därför sa jag inget till han. Men du får ursäkta. Jag har inte så bra koll på "äldre" hojar.

Det var ett dåligt exempel.
 

Alx

Numera tävlingsledare
Gick med
8 Nov 2004
Ort
I ett hus på landet
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS-83, Barilla RS 250-98, KTM 250 EXC-F-10
Kul att man står med på Rookie 600. Körde jag så sakta att de tror jag kör 600 :va Får nog börja köra lite fortare :huvet

Kan det vara så att du glömde lämna en lapp igår till Göran med klassbyte? Annars tar han bara de gamla uppgifterna för att få ett namn på tiderna.
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
jag har lite delade känslor för våra "gathojar" jag tycker det är kanon att fler kommer i kontakt med sporten och där igenom senare kanske skaffar sig en "riktig" RR hoj. Problemet är om det börjar sprida sig ryckten om att det kör gathojar på våra träningar. detta är inte bra där av måste vi vara lite hårdare mot "gat" hojarna, jag hoppas att ni har översende med detta. Jag vill inte skicka hem någon från våra träningar utan hoppas att vi alla kan samsas om den tid som finns.

björn
 

Alx

Numera tävlingsledare
Gick med
8 Nov 2004
Ort
I ett hus på landet
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS-83, Barilla RS 250-98, KTM 250 EXC-F-10
jag har lite delade känslor för våra "gathojar" jag tycker det är kanon att fler kommer i kontakt med sporten och där igenom senare kanske skaffar sig en "riktig" RR hoj. Problemet är om det börjar sprida sig ryckten om att det kör gathojar på våra träningar. detta är inte bra där av måste vi vara lite hårdare mot "gat" hojarna, jag hoppas att ni har översende med detta. Jag vill inte skicka hem någon från våra träningar utan hoppas att vi alla kan samsas om den tid som finns.

björn

Men man måste ju ha licens för att köra träningarna, det är väll snarare på trafikövningarna som intresset för racing väcks. Har man tagit licens så tycker i alla fall jag att man redan har kontakt med sporten. Då är väll det minsta man kan begära att hojen ska följa reglementet för allas säkerhet. Sen kanske det blir lite skevt att vi kollar extra noga på gathojarna när det lika gärna kan vara en fulmekad rookiehoj, till exempel, som pissar hela banan full med olja. Stickprov på typ var 10:e förare som anmäler sig kanske är det enda rätta?
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Kan man inte bara hugga hojarna som ser uppenbart råttiga ut, då? Skitiga, söndervurpade rookiehojar är inte svåra att urskilja. Fast då kanske det blir för mycket jobb, eftersom de flesta hojar ser ut att ha legat på sjöbotten.
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Men man måste ju ha licens för att köra träningarna, det är väll snarare på trafikövningarna som intresset för racing väcks. Har man tagit licens så tycker i alla fall jag att man redan har kontakt med sporten. Då är väll det minsta man kan begära att hojen ska följa reglementet för allas säkerhet. Sen kanske det blir lite skevt att vi kollar extra noga på gathojarna när det lika gärna kan vara en fulmekad rookiehoj, till exempel, som pissar hela banan full med olja. Stickprov på typ var 10:e förare som anmäler sig kanske är det enda rätta?

Jag tror du misförstod mig lite. Det är MÅNGA som går licenskursen, varför fattar jag inte då dom flesta aldrig sätter sin fot på banan men dom kanske vill vara lite tuffa vid macken vad vet jag. Om en sådan herre 2 år efter råkar komma vilse och ser en träning hos hos och ser gathojar som luffar runt är det mycket möjligt att han vill köra med. Utan att för den delen kolla vad som ska göras med hojen. Vidare så har jag märkt att det sticker i ögonen på vissa RR förare att det åker "gathojar" på "våra" träningar. Där av måste man nog vara extra vaksam för att dessa inte ska få mer kött på benen. Sen är det ett stort steg från att sälja sin gathoj och köpa en RR hoj. Där av tycker jag det är bra att det finns möjlighet att "kitta" upp sin gathoj och "prova på".

Det är en självklarhet att hojarna ska vara som det står i reglerna för våra träningar.

Sen håller jag med om att vi borde titta närmare på dvs andra hojar men som vanligt, som dom flesta vet handlar det om tid och folk som kan hjälpa till. Vi skulle utan problem kunna införa obligatorisk bes av alla hojar. Det är inte alls svårt. Man får helt enkelt ta av båt ställa sig i kön till bes där någon från LMS tar och kollar hojen. Är man inte i tid får man vänta på att köra. Låt säga att bes öppnar kl 16 och stänger i samband med förarmötet. Dom hojar som fortfarande står i kön får helt enkelt vänta på att köra tills någon har tid att titta på dom. Svårare än så är det inte.

björn
 

pitte

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Linköping
Hoj
CBR 1000 RR -07
Själv ska jag köpa racehoj bara någon köper min nuvarande mc. Fast jag kommer inte gnälla på "gathojar" när jag kör racehoj. Ser inte riktigt problemet så länge de följer reglementet. Den enda skillnaden är att de har lysen och dyrare kåpor. Tänk om jag köper en ny GSXR 600 och gör allt enligt reglementet. Demonterar även lysen men vill inget hellre än att köra med originalkåporna och tätar dem i botten. Är det en gathoj då eller är det just lysen som avgör?

Nu får ju jag köra med min så jag gnäller alltså inte på något sätt :)
 

Wedell

Superstock 600 med hallonsylt.
Gick med
17 Nov 2004
Ort
Linköping
Hoj
CBR600rr 07a
för dom som stör sig så extremt mycket på att det skimmrar rött om ett bahljus så kan dom alternativt säga till den personen att tejpa mera, ignorera det och köra om.. eller åka in i depån och vara tjurig.
 

pitte

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Linköping
Hoj
CBR 1000 RR -07
Du har så rätt gosse :) Jag brukar koppla ur bakljuset också så det inte ska synas. Glad midsommar på´re....syns på tisdag.



för dom som stör sig så extremt mycket på att det skimmrar rött om ett bahljus så kan dom alternativt säga till den personen att tejpa mera, ignorera det och köra om.. eller åka in i depån och vara tjurig.
 
Last edited:

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart

sandstream

Guest
Tackar!
Stämmer, hade inte kört nya sträckningen tidigare men det gjorde inte så mycket då jag knappt hade kört den gamla heller. Kändes som jag var på banan första gången i varenda kurva de första 5 varven. :)
Nu ska vi inte vara blygsamma, du kom väl 3:a i B-racet förra året?
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Nu ska vi inte vara blygsamma, du kom väl 3:a i B-racet förra året?

Jo, å det var ju enda gången jag körde banan med om man bortser från de få varven jag å Eskilsson körde på allmänhetens åkning nån vecka före.
 

Wedell

Superstock 600 med hallonsylt.
Gick med
17 Nov 2004
Ort
Linköping
Hoj
CBR600rr 07a
Du har så rätt gosse :) Jag brukar koppla ur bakljuset också så det inte ska synas. Glad midsommar på´re....syns på tisdag.

klart det var, det var väll lite illa att det regnade från 16.00 till 03.00 då så när vi gav upp, så såklart slutade det regna :tungan blöta och glada var vi i alla fall :)
Hoppas du och alla ni andra hade en trevlig midsommar!

syns på tisdag!
 

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Triumph Street Triple 765 RS
Ni som tränar med 600:eek:r på Sviestad

Vad kör ni med för drevning?? :va
I och med den nya bansträckningen så stämmer väl inte den gamla drevningen....?
(ni som kör med 600RR är ju extra intressant)
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Vad kör ni med för drevning?? :va
I och med den nya bansträckningen så stämmer väl inte den gamla drevningen....?
(ni som kör med 600RR är ju extra intressant)

Antar att det här betyder att du fått igång hojen och kommer att vara med! Kul!

Som jag ser det drevar jag efter två krav. Det första är att ha tillräcklig toppfart för att inte varva ur sexan på rakan och det är väl bara Anderstorp det kan inträffa på.

Det andra är att ha en sån drevning att tvåan och trean känns rätt drevade ur böjarna och man slipper behov av att växla i lägen med mycket nerlägg.

På Sviesta är sista högern ut på start och målrakan en typiskt sån där det inte är så lyckat att behöva växla för tidigt när man har mycket nerlägg. Har man tillräckligt låg drevning (vilket jag antar är vanligare på 600) kan man säkert åka på trean genom större delen av böjen och lägga i fyran lagom när man rätat upp men på en originaldrevad 1000 tar man större delen av böjen på tvåan och lägger i trean i slutet. Drevar man då ner litegrann så kan man hamna i ett läge där man vill lägga i trean precis med max nerlägg och det vill iaf jag gärna undvika. Då vore det nog bättre att dreva ner lite till och lägga i trean redan in i böjen.

Drevar man ner för mycket kommer det dock att bli problem att hålla ner framhjulet när man ska ut efter esset eller på bakrakan och har tvåan i.

Som tur är spelar drevning mindre roll när man har en 1000. :)

Hur resonerar ni när ni drevar?
 

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Triumph Street Triple 765 RS
Kamikaze och doktorn ringde för 2min sen med ett oljud i bakgrunden
:hördu DEN LEVER !!!:yoparty :hej :bow :tuttar :Bugar :rock :hoppa :squid :Rockbanan
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top